Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikbugg i 10.7.2?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-10-16 22:51

Vet inte vart detta ska ligga iom att jag inte vet exakt vart felet ligger. Jag har en Mini av senaste snitt med det kraftigare grafikkortet. Efter senaste uppdateringen till 10.7.2 har jag upptäckt att det har blivit som en "rand" mitt på smärmen. Denna rand framträder ganska tydligt när man scrollar i tex Safari eller växlar mellan olika skrivbord i Mission Control. Dock syns det ej på skärmdumparna. Vet som sagt ej vad detta beror på, upptäckte det i går. Är det fler som uppmärksammat detta på någon Mac, Mini eller annan modell?

Testat med en annan skärm/TV? Samma sak?

Citat:

Är det fler som uppmärksammat detta på någon Mac, Mini eller annan modell?

Nope.

  • Medlem
  • 2011-10-16 23:00

Testade TVn nu, och inga problem där. TVn är ansluten med HDMI hela vägen medans skärmen går via Thunderbolt -> HDMI. Har kontrollerat kablarna utan att något har känts konstigt.

Någon med förslag?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-16 23:09
Ursprungligen av Dalle:

Testade TVn nu, och inga problem där. TVn är ansluten med HDMI hela vägen medans skärmen går via Tgunderbolt -> HDMI. Har kontrollerat kablarna utan att något har känts konstigt.

Någon med förslag?

Det finns många potentiella felkällor; Skärmen, thunderbolt-adaptern, hdmi-kablen, Macen o.s.v. Du får helt enkelt köra uteslutningsmetoden och byta en del i taget (alternativt testa varje del mot annan hårdvara) för att isolera felkällan. Det verkar ju inte vara ett allmänt känt fel, för då hade det nog uppmärksammats lite varstans.

  • Medlem
  • 2011-10-16 23:21

Det var nog SBS-relaterat. :">
Växlade portarna för skärm respektive TV och sedan tillbaka igen, nu funkar allt normalt igen.

  • Medlem
  • 2011-10-20 09:58

Jag rättar mig själv igen. Det ÄR en grafikbugg! Den framträder när datorn väcks från vila.

svart skärm macmini osx lion

Jag köpte för en månad sen en mac mini 2gb intel core i5 med osx lion ver 10.7.2. Till den har jag via thunderbolt anslutningen kopplat en vga skärm av märket packard bell viseo 190 w med standardupplösning 1366x768.

Jag har en vga- adapter emellan.

Ofta inga problem där men ofta förekommer det att när jag haft dator i viloläge ochstartar upp den igen kan skärmen fortfarande vara svart .det är som om allt funkar , skärmen är igång men svart . Det jag då måste göra är trycka på knappen så dator går ner i viloläge igen och sen trycka igång den.

Kan behöva upprepa den proceduren innan skärmen "tänds" och jag har bild.

Sen har jag provat en variant att ttrycka ned någon tangent och hålla nedtryckt ett par sekunder och det verkar som om den går igång lättare.

Var kan ett sådant fel sitta?

Macen, adaptern emellan eller för undermålig skärm ?

Kabeln?

På windowsmaskiner finns det ju tangentkombinationen fn+F8 när man ansluter externa skärmar. Vad finns för motsvarighet till macen . Det finns en tangent som heter fn men verkar inte funka. Någon som vet?

Tack på förhand

Janneman

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-07 22:02

Det är inte så att monitorn går i vila när den inte får någon videosignal? Så när Macen startar, hittar den ingen monitor, och "ger upp", om inte monitorn har hunnit "vakna" innan dess. När du gör det andra gången är monitorn "vaken", och hittas då av Macen.
Ett långskott kanske
Mac behöver ingen tangentkombination för att skicka signalen till externa skärmar, den känner av det automatiskt.

Monitorn känner automatiskt av när datorn går igång för när datorn är avstängd/vila så blinkar en indikator hos skärmen att det inte är någon signal till den. Så fort datorn slås på/väcks så känner skärmen av det direkt.

Jag har testat en variant att placera muspekaren mitt för "VILA" knappen i inloggningsrutan och lyckats klicka på den i "blindo" när felet uppträtt och på så sätt sluppit använda knappen bakom minin.

Efter en slags EFI uppdatering trodde jag att felet skulle sluta men ... jag fick slå på och av datorn 5 gånger innan jag fick en fungerande skärmbild. :-(((

1
Bevaka tråden