Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud ut från Macbook Air 2011?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-10-19 17:06

Hur får man ljud ut från Macbook Air till tv:n? Hade en optiskt kabel tidigare till min macbook men denna funkar inte längre. Har en en mini displayport - hdmi adapter men ljudet går inte in i tv:n (kan ju iofs vara en begränsning i tv:n... Jag vill ju helst ha ljudet optiskt in i förstärkaren.

Är detta enda lösningen om man inte vill köra analogt och stereo..???
BEHRINGER: UCA222

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-19 19:38

MacBook Air 2011 har ljud inbyggt i displayporten men då måste du ha en displayport till hdmi adapter som stödjer ljud också. Har du det redan så är det antagligen en inställning i datorn, inte i tv:n.

T.ex. en sådan här:
Moshi Mini DisplayPort till HDMI-adapter (med ljud) - Apple Store (Sverige)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-10-19 21:14

Det löste sig på sätt och vis. Jag hittade inställningarna under "sound" där man kan ställa var ljudet ska komma ut. Problemet kvarstår ju dock för jag vill ju gärna ha digitalt ljud ut och tv:n kan ju inte föra detta vidare (alltså mer än stereo) och jag har ingen förstärkare med hdmi ingång....

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-19 21:56

Vad har du för TV? Vad ska du föra ljudet vidare till? Har du någon optisk utgång?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-10-19 22:19

Har en samsung tv. Jag vill skicka digital signal till mitt logitech z-5500.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-19 22:40

Behövde modellnumret på tv:n också men är det en "platt" TV så har du ju Optisk utgång och det har du även på z-5500 så är problemet löst

Köp dig en optisk kabel så får du digitalt surroundljud överskickat från Mac -> TV -> Z-5500

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-10-19 23:39

Problemet med Samsung brukar ju vara att dom inte skickar vidare DTS, DD osv...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-19 23:50

Jo så kan det klart vara.. Men nu ville TS ha digitalt ljud. Det får han ju isåfall, men om TVn skickar DTS, DD osv vet jag faktiskt inte..

Edit: Inget ont mot dig, det såg ut så när jag läste vad jag skrivit..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-10-25 16:32

Jo, jag misstänker att tv:n inte skickar vidare DD/DTS. Men jag kan ju låna en optisk sladd o prova. Annars blir det väl till att köpa en förstärkare som tar hdmi...

1
Bevaka tråden