Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En undran om varför så många verkar hata Quicktime

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nästan överallt på nätet så ser man att väldigt många uttrycker ogillande och hat mot QT. Påstår att det är bara skit och fullt med bloat och fan vet allt.

Själv har jag ingen egen uppfattning alls om det egentligen för det ha bara blivit så att jag mycket sällan använder det, utan någon egentlig anledning.

Men finns det fog för alla dessa negativa åsikter om QT, eller är det som vanligt mest skitsnack.

Vad är bra och inte bra med QT?

Dr Tinnitus

QT är riktigt snyggt, men då QT inte kan läsa alla video format/codec så fungerar inte QT för mig.

Ursprungligen av wilhelmsson:

QT är riktigt snyggt, men då QT inte kan läsa alla video format/codec så fungerar inte QT för mig.

Har du kikat på Perian?

Ursprungligen av irrelogical:

Har du kikat på Perian?

Laddat ner och installerat, ska testa senare. Thanks!

Update:

Fungerar väl helt okej, ljudet är hälften så lågt som i VLC och det tog 30-40 sekunder längre och öppna en .mkv fil på 1GB än VLC.

Dock snyggare så kommer nog fortsätta använda QT. Tack igen för tipset.

Senast redigerat 2011-10-17 14:27
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-17 11:50

Det finns väl en uppfattning om att ett program som spelar upp video skall kunna hantera alla format på jorden, och gör den inte det "native", är det bara skräp. Sedan fungerar väl programmet betydligt bättre på MacOS än Windows.

Själv skulle jag inte som videoamatör klara mig utan det.

Ursprungligen av planB:

Det finns väl en uppfattning om att ett program som spelar upp video skall kunna hantera alla format på jorden, och gör den inte det "native", är det bara skräp.

För mig handlar det mest om att jag vill ha allt samlat i en spelare istället för att testa flera olika spelare tills jag hittar en som fungerar!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-17 12:13
Ursprungligen av wilhelmsson:

För mig handlar det mest om att jag vill ha allt samlat i en spelare istället för att testa flera olika spelare tills jag hittar en som fungerar!

Jag hanterar bara format som QT sväljer rakt av. Som rippade DVD:er via Handbrake och egna filmer som genererar mp4/h.264.

Ursprungligen av planB:

Jag hanterar bara format som QT sväljer rakt av. Som rippade DVD:er via Handbrake och egna filmer som genererar mp4/h.264.

Det är väl lite av min dröm också som jag sinom tid ska jobba med för att leva i en perfekt mac värld

Det utbredda hatet mot QT kommer nog nästan uteslutande från Windowsvärlden - den spelaren var väl aldrig lika rolig som Macversionen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-17 17:31

Ja, alltså utan insticksprogram är ju QT rätt begränsat.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-17 18:58

Min invändning mot QT är att den har dåliga kontroller. Jag vill kunna hoppa korta hopp fram och tillbaka. Framför allt när man titta på sport (NFL) så vill man ofta kolla in en spelsituation flera gånger för att hinna se alla taktiska finesser. Det går inte med QT, däremot med t.ex. VLC. Dessutom är filformatet för det mesta Matroska video (.mkv) vilket QT inte hanterar.

Sen har ju QT X betydligt färre finesser än gamla QT7 (Pro). Enklare klipp, videoanimationer (sätta samman enbildstagningar) funkar ju inte i QT X?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-18 03:57

Jag kör QuickTime Player 7.6.6 och gillar den skarpt. Men också VLC.

Har aldrig hört någon någonsin uttala negativa åsikter om QuickTime.

Jag kanske bara har trevliga vänner?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-10-18 05:48

Quicktime på Windows har väl aldig varit någon hit.
Dock så är ju QT något av ett standardformat i mediavärlden.

Är det inte så att det inte finns Perian mfl insticksmoduler för Windowsversionen? Isåfall kan jag förstå att QT är illa omtyckt. Filstödet är ju minst sagt kralt i standardutförande...

  • Medlem
  • 2011-10-18 18:17

Saknar verkligen möjligheten att ta snapshots

Quicktime med Perian måste ju tugga sig igenom en hel .mkv innan den öppnas. Klart irritationsmoment.

I de fall jag har någon videofil så går de oftast att köra med vlc eller quicktime. Till quicktime finns även ett plug-in som heter Flip4Mac som gör det möjligt att köra wmv-filer i quicktime: Windows Media player for Mac - Flip4Mac WMV Overview - Telestream

Vad jag dock saknar i quicktime10 är möjligheten att redigera filerna i nästintill det oändliga som man kunde göra med quicktime Pro. Som tur är har jag dock kvar QT7 Pro...

jag gissar att vad många irriterar sig över är att de måste söka efter ett plug-in då det borde vara färdiginbyggt...

  • Medlem
  • 2011-10-19 08:30

Något som har blivit sämre med quicktime i lion är begränsningen med fullskärm på en sekundär skärm, nu måste man betala för den funktionen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-10-19 09:09
Ursprungligen av Swift:

Något som har blivit sämre med quicktime i lion är begränsningen med fullskärm på en sekundär skärm, nu måste man betala för den funktionen.

Det var idiotiskt när dom tog betalt för fullskärm förut och det är idiotisk nu med.

Ursprungligen av Swift:

Något som har blivit sämre med quicktime i lion är begränsningen med fullskärm på en sekundär skärm, nu måste man betala för den funktionen.

går det inte bara att "dra över" fönstret till den andra skärmen o maximera det där? Jag gör så med Safari när jag ska se keynotes på tv'n

Man kan ju också "hata" att det inte går att välja QT7 som standardval istf för QT X. Hur man än försöker ställa in detta så öppnas ändå X när man dubbelklickar på en filmfil...

1
Bevaka tråden