Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa tänkbara SSD till MacBook Pro i7 (2011)

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-09-09 00:53

Köpte en MacBook Pro 15" i7 med 750 Gb hårddisk direkt när de lanserades i våras, men är lite sugen på att byta till SSD. Antingen nu eller när priserna sjunker lite. 750 Gb verkar inte existera än men jag får väl isf lagra en del filer på extern hd.

Har dålig koll på SSD men det verkar som att det är Vertex 3 eller OWC Mercury Extreme Pro 6G SSD som gäller? Eller bör jag vänta på något som presenterats och som kommer alldeles snart? Intel 510 antar jag är lite utdaterad om man ser till dessa?

OWC Mercury Extreme Pro 6G SSD på 480 Gb
ca 7900 kr ink frakt (exkl tull/momsavgifter)
Mercury EXTREME Pro 6G SSD 2.5" Serial-ATA 9.5mm 6Gb/s Solid State Drive

Vertex 3, 480 Gb
Bästa pris just nu enligt prisjakt 9051 kr..
ClickOK / OCZ 2.5" FlashDisc/SSD 480GB Vertex 3 SATA3 MLC TRIM w/3.5" Bracket

Även om Vertex 3 är dyrare så är det en något bättre affär för mig då jag drar momsen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-13 18:01

Du har inte funderat på att kasta ut Cd driven?

  • Medlem
  • 2011-09-13 18:46

Så att det räcker att köpa en mindre SSD menar du? Jag har inte riktigt bestämt mig.. egentligen hade jag tänkt kasta ut hd'n.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-09-13 19:49

Du kan sätta i din gamla hårddisken där den optiska enheten suttit med hjälp av en optibay (sök google eller 99) och sätta en mindre SSD i datorn som du kör systemet och program.

  • Medlem
  • 2011-09-14 01:42
Ursprungligen av andas:

Du kan sätta i din gamla hårddisken där den optiska enheten suttit med hjälp av en optibay (sök google eller 99) och sätta en mindre SSD i datorn som du kör systemet och program.

Det är verkligen ett alternativ då det är väldigt sällan jag stoppar i en dvd-skiva. Grymt att de skickar med ett skal till superdriven! Och 99 dollar var verkligen inte dyrt.

Är det system och program som är allra viktigast att köra från SSDn? Tänker på alla stora raw-bilder man har i iPhoto men det kanske inte påverkas av att ligga kvar på hårddisken.

Undrar fortfarande över Vertex 3 som jag antar fortfarande är bästa köp? Såg att Intel släpper ny SSD (530?) men den verkar ha samma prestanda som just Vertex 3.

  • Medlem
  • 2011-09-14 03:29

En OCZ Vertex 3 Max IOPS SATA III 2.5" SSD 240GB och en 750 Gb hårddisk är onekligen intressant..

Iom 240 Gb så får jag ju plats med mer än system och program. Vad är vettigt att lagra på en SSD och vad funkar lika bra på en hårddisk?

Inga konstigheter att partionera en SSD (för Lion och Windows)?

Jag kör Vertex 3 i min MBP I7:a 2011 och har inte haft ett enda problem.
Plus+ är ju att den har egen Trim (skräp funktion) så man behöver ju inte bry sig om att OSX skall ha Trim stöd.

mkt stabil och inga problem är för mig viktigare än få ut kanske 3-5 mb/sec extra i läs och skriv
Jag ligger på 495/501 i läs och skriv hastighet och är väldigt nöjd med dessa resultat.

Hade också i tankarna att montera en 750GB HD, men efter läst runt så bestämde jag mig för att det inte är så smart ändå.
Så jag passade på att rensa ut all skit och lät min NAS server står för Backup, Plex Server, Torrents, iTunes server vilket gjorde att jag kunde frigöra 3-400 GB i datorn och nu har jag ett rent fint system och inte onödig skit
Man får plats med en hel del på 240 GB också, så mitt råd är börja med den och uppdatera senare i så fall om du känner att du måste.
Annars hade jag nog köpt en 480 GB disk om jag har så många filer att jag måste ha med dem överallt.

Senast redigerat 2011-09-14 07:10
  • Medlem
  • 2011-09-14 17:46

Tack för info!

iTunes har jag inte använt sen spotify kom men det vore skönt att kunna behålla hela iPhoto-biblioteket på datorn. Det lär finnas en mängd annat på macen just nu som jag lika väl kan ha på extern hd.

Läste runt lite igår och funderar på om jag inte ska köra på en 480 Gb Vertex 3 och skippa Optibay ändå. Det fanns trots allt tre minus;

- batteritiden minskar
- macen blir mer högljudd
- garantin ryker

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-09-15 17:27

Batteritiden är ytterst marginell skillnad på, mer högljudd blev iaf inte min mac.
Skulle vara garantin då, men med tanke på att en 480GB SSD kostar nästan lika mycket som macen så...

Btw, man kan köpa optibay mycket billigare på ebay, betalde ungefär 170:- inkl frakt för min.

  • Medlem
  • 2011-09-15 17:48

Disken jag själv köpte (Samsung 470) är en av de strömsnålaste på marknaden enligt tester. Rekommenderas!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-16 08:21

Jag satte in en 240 GB OCZ-AGILITY3 och flyttade den ursprungliga 750 GB 5400 varvaren till DVD slotten. Har fungerat felfritt. När jag köpte min MBPro för två månader sedan tog jag en med en långsammare disk eftersom jag från början tänkt flytta den till DVD-sloten. Den långsammare blir inte lika varm.

Jag har inte haft några problem ö.h.t. och allt har fungerat felfritt. Har en 2.2 i7, med 8GB RAM (som jag köpte på Webhallen) och en högupplöst matt skärm.

Jag är mycket nöjd.

Själva datorn köpte jag på Media Markt i Barkarby eftersom det hade en kampanj där de stod för alla kreditkostnader. Var för övrigt (förvånande nog) mycket nöjd med servicen där.

Senast redigerat 2011-09-16 09:16
  • Medlem
  • 2011-09-18 16:50

Tack för all info!

Fortfarande lite osäker på hur jag ska göra, speciellt när jag upptäckte att 480 Gb versionen av Vertex 3 inte har samma läs/skrivhastighet och IOPS som deras mindre varianter. Jag ska höra med OWC hur deras Mercury Extreme Pro 6G SSD är i jämförelse.

Vad IOPS 85 000, 60 000 och 40 000 resulterar i prestandamässigt har jag ingen aning om.

Jag har senaste MacBook Pro 15" i7, extra högupplöst skärm (macen är dock stängd), 8 Gb minne och 750 Gb hårddisk på 5400 varv, som kör Lion, kopplad till Apples 27"-skärm. Har fått för mig att den stundtals låter lite mer än min gamla MacBook Pro från 2007 (2,5 GHz Intel Core 2 Duo). Helt utan logik dessutom då fläkten ibland kan dra igång lite med endast spotify på, för att efter kort vila eller nästa gång vara helt tyst. Detta händer dock rätt sällan. Det kan ju också ha att göra med Lion (kör Snow Leopard på gamla macen) eller att jag har 27-tumsskärmen inkopplad, eller helt enkelt bara att en i7 behöver kylas ner mer, trots att den knappast går på knäna med spotify...

Spec, Vertex 3;

120GB Max Performance*

Max Read: up to 550MB/s
Max Write: up to 500MB/s
Random Write 4KB: 60,000 IOPS
Maximum 4K Random Write: 85,000 IOPS

240GB Max Performance*

Max Read: up to 550MB/s
Max Write: up to 520MB/s
Random Write 4KB: 60,000 IOPS
Maximum 4K Random Write: 85,000 IOPS

480GB Max Performance*

Max Read: up to 530MB/s
Max Write: up to 450MB/s
Random Write 4KB: 40,000 IOPS
Maximum 4K Random Write: 40,000 IOPS

Fick nu svar från OWC gällande 480 Gb-versionen av Mercury Extreme Pro 6G SSD;

Sustained Reads 6Gb/s: (up to) 559MB/s
Sustained Writes 6Gb/s: (up to) 527MB/s
Read Incompressible Data Rate: (up to) 479MB/s
Write Incompressible Data Rate: (up to) 282MB/s
Random 4K Read4: Up to 60,000 IOPS
Random 4K Write4: Up to 60,000 IOPS
Read Latency: less than 0.1ms
Write Latency: less than 0.1ms

Senast redigerat 2011-09-18 17:48

Jag gjorde precis samma uppgradering som dig Rodin. från MBP 2.5 till 2.3 i7. stor skillnad!

Hade optibay på den gamla och visst lät det mer, märkte ingen batteriskillnad. MEN så fort jag inte använde mina filer på hdd i optibay så matade jag bara ut det, och då blev det knäpptyst. Så tänk inte på den som en extra intern hårddisk. tänk på den som en extern man alltid har med sig som inte tar plats så blir den mer funktionell.

Garantin är ingen fara heller. Bara att plocka ur optibayen innan man skickar in den för lagning så säger det inget på Apple

Har du köpt en SSD än?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-10 08:58

Intel gör de absolut stabilaste SSD-diskarna i dagsläget.
Köpte själv en 320 här om dagen.

  • Medlem
  • 2011-10-10 09:05
Ursprungligen av zappee:

Intel gör de absolut stabilaste SSD-diskarna i dagsläget.
Köpte själv en 320 här om dagen.

Intel 320 har till sin fördel att den har fem års garantitid, däremot har den ganska taskig skrivhastighet. Samsung 470 som jag köpte till min MBP 2011 har "bara" tre års garanti, men däremot ligger den runt 250 Mb/s både i läs och skrivhastighet. (Apple använder själva Toshiba och Samsung, där Samsungdiskarna är de bästa både i hastighet och kvalitet.)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-10 16:44
Ursprungligen av Korsriddaren:

Intel 320 har till sin fördel att den har fem års garantitid, däremot har den ganska taskig skrivhastighet. Samsung 470 som jag köpte till min MBP 2011 har "bara" tre års garanti, men däremot ligger den runt 250 Mb/s både i läs och skrivhastighet. (Apple använder själva Toshiba och Samsung, där Samsungdiskarna är de bästa både i hastighet och kvalitet.)

Som jag skrev har Intel stabiliteten. Men jag har 220/200 i Read/Write, det duger för mig.
Tar hellre det och slipper problemen med kraschande datorer som tyvärr många andra SSD-tillverkare har problem med.

  • Medlem
  • 2011-10-10 19:36
Ursprungligen av zappee:

Som jag skrev har Intel stabiliteten. Men jag har 220/200 i Read/Write, det duger för mig.
Tar hellre det och slipper problemen med kraschande datorer som tyvärr många andra SSD-tillverkare har problem med.

Eftersom både Intels 320 och 510-serie har haft stora problem med bla sin firmware, vilket påverkat förmågan att köra Bootcamp, så är jag inet lika övertygad som stabiliteten som du. Jag lade ner många timmars research SSD-diskar när jag skulle köpa min MBP och valde då Samsungen för att den bara fått nöjda kommentarer. Efter att själv först varit inställd på Intel och läst om allt strul, fick jag tipset i en amerikansk tråd om just 470-modellen. Tittar man tex på tester/omdömen om de bägge diskarna, så talar detta för sig själv. Samsungen är även den strömsnålaste disken av stora märkena.

Roundup: The Best SSDs For Enthusiasts : Can Samsung

Samsung 470 Series SSD Review 256GB (MZ5PA256HMDR) | StorageReview.com

Intressant att du får högre write på din disk än vad Intel själv säger att den klarar av. På Dustin får man tex följande specar för Intel 320:

Överföringshastighet (läsa) 270 MB/s
Överföringshastighet (skriva) 130 MB/s

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-10 19:54
Ursprungligen av Korsriddaren:

Eftersom både Intels 320 och 510-serie har haft stora problem med bla sin firmware, vilket påverkat förmågan att köra Bootcamp, så är jag inet lika övertygad som stabiliteten som du. Jag lade ner många timmars research SSD-diskar när jag skulle köpa min MBP och valde då Samsungen för att den bara fått nöjda kommentarer. Efter att själv först varit inställd på Intel och läst om allt strul, fick jag tipset i en amerikansk tråd om just 470-modellen. Tittar man tex på tester/omdömen om de bägge diskarna, så talar detta för sig själv. Samsungen är även den strömsnålaste disken av stora märkena.

Roundup: The Best SSDs For Enthusiasts : Can Samsung

Samsung 470 Series SSD Review 256GB (MZ5PA256HMDR) | StorageReview.com

Intressant att du får högre write på din disk än vad Intel själv säger att den klarar av. På Dustin får man tex följande specar för Intel 320:

Överföringshastighet (läsa) 270 MB/s
Överföringshastighet (skriva) 130 MB/s

Alla SSD-tillverkare har problem med sin firmware, Intel hade 8MB-buggen och nu när de har löst den har de varit väldigt stabila. De där recensionerna är ju ett år gamla Vilket även Samsungen är, Intel kom med nya 320-modeller för någon månad sedan.
Så det har ju hänt _lite_ sen dess.

Jag har 300gb, Intel® Solid-State Drive 320 Series - Experience fast, smart performance

Den har write upp till 205.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Eftersom både Intels 320 och 510-serie har haft stora problem med bla sin firmware, vilket påverkat förmågan att köra Bootcamp, så är jag inet lika övertygad som stabiliteten som du. Jag lade ner många timmars research SSD-diskar när jag skulle köpa min MBP och valde då Samsungen för att den bara fått nöjda kommentarer. Efter att själv först varit inställd på Intel och läst om allt strul, fick jag tipset i en amerikansk tråd om just 470-modellen. Tittar man tex på tester/omdömen om de bägge diskarna, så talar detta för sig själv. Samsungen är även den strömsnålaste disken av stora märkena.

Roundup: The Best SSDs For Enthusiasts : Can Samsung

Samsung 470 Series SSD Review 256GB (MZ5PA256HMDR) | StorageReview.com

Intressant att du får högre write på din disk än vad Intel själv säger att den klarar av. På Dustin får man tex följande specar för Intel 320:

Överföringshastighet (läsa) 270 MB/s
Överföringshastighet (skriva) 130 MB/s

Intel har inte haft några problem med sin 510 som presterar bättre än 320.

Edit: Jag själv tar alla mina råd om SSDs från Anandtech. Ingen gör så bra och djupgående recensioner av hårdvara som dem.

Följande är saxat från deras Samsung 830-recension:

Citat:

In the end I welcome the 830 as another high-speed option in the 6Gbps space. We have a number of great performers to choose from, but what matters most today is reliability and solid validation testing. The Samsung SSD 830 may be able to join Intel's SSD 510 in delivering both of those without sacrificing performance.

Summan av kardemumman är, prestanda - Vertex 3 / Patriot Wildfire, tillförlitlighet - Intel 510/Samsung 830.

Senast redigerat 2011-10-17 10:09
  • Medlem
  • 2011-10-18 14:30
Ursprungligen av hansfilipelo:

Intel har inte haft några problem med sin 510 som presterar bättre än 320.

Edit: Jag själv tar alla mina råd om SSDs från Anandtech. Ingen gör så bra och djupgående recensioner av hårdvara som dem.

Följande är saxat från deras Samsung 830-recension:

Summan av kardemumman är, prestanda - Vertex 3 / Patriot Wildfire, tillförlitlighet - Intel 510/Samsung 830.

Det där stämmer inte riktigt! Massvis med människor har haft grymma problem med även Intels 510 serie. I synnerhet har detta påverkat BootCamp. Jag var nämligen själv inne på att köpa 510-an från början, men lät bli för att jag läste att alltför många haft problem.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Det där stämmer inte riktigt! Massvis med människor har haft grymma problem med även Intels 510 serie. I synnerhet har detta påverkat BootCamp. Jag var nämligen själv inne på att köpa 510-an från början, men lät bli för att jag läste att alltför många haft problem.

Googlade lite snabbt men hittade ingen med de problemen. Har du en källa?

Edit: Hittade en tråd hos Apples supportforum och en hos macrumors som berör problem med Intel 510 och Crucial C300 som har samma kontrollerchip.

Om man går igenom trådarna finner man:

Citat:

"This is precisely correct. The internal cable is unshielded and unable to operate at 6Gb.

Googlar man sedan "2011 macbook pro sata 3 cable" finner man att problemen verkar vara relaterade till just kabeln (se länkarna nedan) och att samtliga SATA3-SSD har problemet (se bl a länken till hardmac nedan).

De alternativ som verkar finnas när det kommer till SSD i MacBook Pro 2011 är:

  1. Köpa en SATA2-SSD (här är min personliga preferens Intel 320), och då också sämre prestanda

  2. Byta ut kabeln och köpa en SATA3-SSD.

https://discussions.apple.com/thread/2775423?start=0&tstart=0

2011 Macbook Pro 13 - many beachballs with 510 SSD - MacRumors Forums

Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English - SATA III problem in the 2011 MacBook Pro: the cable is truly the problem

https://discussions.apple.com/thread/3026291?start=0&tstart=0

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?86728-MacBook-Pro-2011-vertex-3-possible-issue-w-SATA-III-6Gbps-cable

edit 2: Lagt till fler källor. Nedan kommer även länk till kabel från iFixit som BORDE lösa ev problem med nyare SSDer och MBP 2011.

http://www.ifixit.com/MacBook-Parts/MacBook-Pro-17-Inch-Unibody-Early-2011-Hard-Drive-Cable/IF162-022?utm_source=ifixit_cart&utm_medium=wiki_text&utm_term=if162-022&utm_content=product_link

Senast redigerat 2011-10-18 16:08
  • Medlem
  • 2011-10-18 17:55
Ursprungligen av hansfilipelo:

Googlade lite snabbt men hittade ingen med de problemen. Har du en källa?

Edit: Hittade en tråd hos Apples supportforum och en hos macrumors som berör problem med Intel 510 och Crucial C300 som har samma kontrollerchip.

Om man går igenom trådarna finner man:

Googlar man sedan "2011 macbook pro sata 3 cable" finner man att problemen verkar vara relaterade till just kabeln (se länkarna nedan) och att samtliga SATA3-SSD har problemet (se bl a länken till hardmac nedan).

De alternativ som verkar finnas när det kommer till SSD i MacBook Pro 2011 är:

  1. Köpa en SATA2-SSD (här är min personliga preferens Intel 320), och då också sämre prestanda

  2. Byta ut kabeln och köpa en SATA3-SSD.

https://discussions.apple.com/thread/2775423?start=0&tstart=0

2011 Macbook Pro 13 - many beachballs with 510 SSD - MacRumors Forums

Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English - SATA III problem in the 2011 MacBook Pro: the cable is truly the problem

https://discussions.apple.com/thread/3026291?start=0&tstart=0

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?86728-MacBook-Pro-2011-vertex-3-possible-issue-w-SATA-III-6Gbps-cable

edit 2: Lagt till fler källor. Nedan kommer även länk till kabel från iFixit som BORDE lösa ev problem med nyare SSDer och MBP 2011.

MacBook Pro 17" Unibody (Early 2011) Hard Drive Cable (922-9823) - iFixit

Jag har läst alla de trådarna också, och summan av kardemumman var att det inte var fel på kabeln. Även de som själva provat att isolera sina SATA-kablar med aluminiumfolie och köpt iFixits kabel har delvis haft kvar problemet ändå. Det som verkade bli en lösning för många, var att medelst PC få tag i en "betaversion" av firmware direkt från Intel, som sedan (för många) löste problemet. Jag har dessvärre inte sparat länkarna, då jag kände mig nöjd när jag "hittat rätt" i SSD-djungeln, och slutligen nöjde mig med Samsungdisken.

Om ett år eller två kommer jag nog att (om behovet finns) köpa en Samsung 830, som skall vara snabbare än 470-modellen som jag slog till med. Ser att den (470 series) nu utgått ur Dustins sortiment, och går att köpa avsevärt billigare på andra ställen, än när jag köpte min för någon månad sedan.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag har läst alla de trådarna också, och summan av kardemumman var att det inte var fel på kabeln. Även de som själva provat att isolera sina SATA-kablar med aluminiumfolie och köpt iFixits kabel har delvis haft kvar problemet ändå. Det som verkade bli en lösning för många, var att medelst PC få tag i en "betaversion" av firmware direkt från Intel, som sedan (för många) löste problemet. Jag har dessvärre inte sparat länkarna, då jag kände mig nöjd när jag "hittat rätt" i SSD-djungeln, och slutligen nöjde mig med Samsungdisken.

Om ett år eller två kommer jag nog att (om behovet finns) köpa en Samsung 830, som skall vara snabbare än 470-modellen som jag slog till med. Ser att den (470 series) nu utgått ur Dustins sortiment, och går att köpa avsevärt billigare på andra ställen, än när jag köpte min för någon månad sedan.

Läste på lite till och det verkar vara så att ingen riktigt har löst problemen med SATA3 (6Gbit/s) och MBP 2011. Kabeln verkar inte vara hela sanningen och i o m att Apple själva inte verkar använda SATA3-enheter i nuvarande MBP så lär det ju knappast lösas innan en ev refresh av produkten.

I nuläget är nog tyvärr det säkraste att köpa en SATA2-kompatibel (3Gbit/s) SSD.

edit: Vill förtydliga lite så att andra ej läser denna tråd och drar felaktiga slutsatser. Samsung 830 som du nämner som "nästa enhet" är en SATA3-enhet och bör även den ha problem med MBP 2011 (i dagsläget).

Senast redigerat 2011-10-18 18:41
  • Medlem
  • 2011-10-18 18:51
Ursprungligen av hansfilipelo:

Läste på lite till och det verkar vara så att ingen riktigt har löst problemen med SATA3 (6Gbit/s) och MBP 2011. Kabeln verkar inte vara hela sanningen och i o m att Apple själva inte verkar använda SATA3-enheter i nuvarande MBP så lär det ju knappast lösas innan en ev refresh av produkten.

I nuläget är nog tyvärr det säkraste att köpa en SATA2-kompatibel (3Gbit/s) SSD.

edit: Vill förtydliga lite så att andra ej läser denna tråd och drar felaktiga slutsatser. Samsung 830 som du nämner som "nästa enhet" är en SATA3-enhet och bör även den ha problem med MBP 2011 (i dagsläget).

Det är inte alls säkert. Det var många som även hade problem med Intels 320-serie, och den är som bekant SATA II. Nu är det även så, att Apple levererar sina datorer, om man tar SSD som BTO, med antingen Samsung eller Toshiba, där Samsung är den klart bästa av de två. Jag tror snarare att det har någonting med firmware eller controllern i SSD:n att göra. När 830 funnits ett tag, är det bara att läsa omdömena, så vet vi om det blir ett go eller no-go.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Det är inte alls säkert. Det var många som även hade problem med Intels 320-serie, och den är som bekant SATA II. Nu är det även så, att Apple levererar sina datorer, om man tar SSD som BTO, med antingen Samsung eller Toshiba, där Samsung är den klart bästa av de två. Jag tror snarare att det har någonting med firmware eller controllern i SSD:n att göra. När 830 funnits ett tag, är det bara att läsa omdömena, så vet vi om det blir ett go eller no-go.

Nu är jag sådär jobbig igen men var hittar du sådana som har problem med Intels 320 och MacBook Pro 2011?

  • Medlem
  • 2011-10-18 19:42
Ursprungligen av hansfilipelo:

Nu är jag sådär jobbig igen men var hittar du sådana som har problem med Intels 320 och MacBook Pro 2011?

Här bland annat!

Firmware update now available -...

"Re: Firmware update now available - Addresses Bad Context 13x Error
Hi Alan,

I have a 2011 MacBook Pro 15inch with the 320 Series 120GB Drive that has the same Bad Context 13x Error. I do not have access to a PC. I download the latest firmware, created a bootable CD from the ISO using the instructions found in the PDF, and booted off it.

It found the Intel SSD (Model # Intel SSDSA2CW120G3) and told me the serial number is (BAD_CTX 000001) and the current firmware is: 4PC10302. I proceed to answer Yes to all the questions, and it said that the firmware was being applied and that I should wait 30 seconds to 2 minutes.

About 20 seconds into this step, it failed to update the firmware. It displayed the "Intel SATA SSD Firmware update did not completed" screen, asking me to try to Disable the Drive Password protection in the BIOS and try again. It also asked me to Enable SMART in the BIOS, and finaly it told me to enable Legacy IDE mode in the BIOS.

None of the three things are possible in the MacBook Pro, so what are my options here? I rather not RMA the drive since I was hoping the firmware would restore access to the SSD so I can get my files off of it. I do have a old backup, but it's about 1 week prior to the Error, and if possible I rather not loose all that work if I can help it

Any suggestions?

I even tried to download the firmware again on a different Macbook Pro, and burned a second CD from the ISO, and exactly the same problems.

I'm hoping you have some suggestions.

Thanks,
Zubin Anary"

Och nej, jag har ingenting emot Intel i övrigt, de får höga poäng för tillförlitligheten på sina SSD-produkter.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Här bland annat!

Firmware update now available -...

"Re: Firmware update now available - Addresses Bad Context 13x Error
Hi Alan,

I have a 2011 MacBook Pro 15inch with the 320 Series 120GB Drive that has the same Bad Context 13x Error. I do not have access to a PC. I download the latest firmware, created a bootable CD from the ISO using the instructions found in the PDF, and booted off it.

It found the Intel SSD (Model # Intel SSDSA2CW120G3) and told me the serial number is (BAD_CTX 000001) and the current firmware is: 4PC10302. I proceed to answer Yes to all the questions, and it said that the firmware was being applied and that I should wait 30 seconds to 2 minutes.

About 20 seconds into this step, it failed to update the firmware. It displayed the "Intel SATA SSD Firmware update did not completed" screen, asking me to try to Disable the Drive Password protection in the BIOS and try again. It also asked me to Enable SMART in the BIOS, and finaly it told me to enable Legacy IDE mode in the BIOS.

None of the three things are possible in the MacBook Pro, so what are my options here? I rather not RMA the drive since I was hoping the firmware would restore access to the SSD so I can get my files off of it. I do have a old backup, but it's about 1 week prior to the Error, and if possible I rather not loose all that work if I can help it

Any suggestions?

I even tried to download the firmware again on a different Macbook Pro, and burned a second CD from the ISO, and exactly the same problems.

I'm hoping you have some suggestions.

Thanks,
Zubin Anary"

Och nej, jag har ingenting emot Intel i övrigt, de får höga poäng för tillförlitligheten på sina SSD-produkter.

"Bad Context 13x Error" är den så kallade "8 MB-buggen" som rättats till i o m en firmwareuppdatering.

Skälet till att själva uppdateringen inte går att genomföra på en MacBook Pro är att man måste ställa SATA-portarna i IDE/compability mode istället för ACHI. Detta går ej att göra på någon Mac i dagsläget.

Köper man en ny 320 idag så bör den ha korrekt firmwareversion och då är det du nämner ovan inte ett problem. En Intel 320 fungerar alltså alldeles utmärkt med MBP 2011 - precis som övriga SATA II-enheter.

Jag kan såklart nämna fler SATA II-enheter som t ex OCZ Vertex 2 som också kommer fungera

Jag är intresserad av en 128gb ssd, har allt utom program och spel på optibayen så behöver inte mer plats. Vilken ssd är bäst för max 2000 sec?
Sitter på en early 2011 med 2.3 i7 och 8gb ram. kör en del spel men annars inte så tunga saker. har en air som jobb dator vilket får min privata att kännas slö när det kommer till att öppna saker och flytta filer.

köper alltid min ram från crucial så har kollat på den här:
CT128M4SSD2 - 128GB, 2.5-inch Solid State Drive , from Crucial.com

också intresserad av OCZ men vertex är för dyr, hur är agility

från testet korsriddaren postade om samsungen så verkade också corsairs bra. väldigt bra pris också!

http://www.amazon.co.uk/Corsair-CSSD-F120GB3-BK-Force-120GB-Solid/dp/B0051A8T52/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1318804558&sr=8-2

det verkar som flera här redan köpt ssd's. vilken är bäst i förhållande till pris?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-18 13:57

Vertex 3 hade jag nog hållt mig lite ifrån. SandForce 2200 är inte direkt stabila.

Tyvärr är de flesta tester som finns bara prestanda. Sällan någon som testar typ en vecka i streck för att se hur stabil disken är.

Om man vill ha en Vertex 3 Max IOPS så släpper OCZ och Sandforce idag en uppdatering som sägs korrigera de fel som finns (http://www.anandtech.com/show/4973/sandforce-identifies-firmware-bug-causing-bsod-issue-fix-available-today).

Tips är att vänta och se om uppdateringen korrigerar felen innan inköp.

Bevaka tråden