Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför blockeras vissa nätverkskopplingar?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ett jätteskumt problem i OS X som började för några veckor sedan. Det verkar som att OS X blockerar vissa kopplingar. Ibland när jag t ex försöker skicka mail så hittar den inte mailservern. Försöker jag igen funkar det bra. Ibland om jag spelar spel och något ska laddas hänger spelet sig (eller visar nåt timeout-meddelande). Ibland om jag surfar någonstans säger den att servern inte finns, laddar jag om funkar det fint osv.

Det händer inte speciellt ofta, men ofta nog för att det ska vara irriterande. Jag har inte ändrat någon nätverksinställning på länge, och jag har testat med / utan firewall påslagen. Jag har inte sett att det händer från någon annan av mina datorer, så jag tror inte att det är problem med routern eller liknande heller. Kan inte heller komma på att jag installerat något program el dyl som ska påverka nätverket på det sättet.

Jag har svårt att se vad som kan orsaka det, och framför allt hur man kan felsöka problemet (eller ens återskapa det på ett pålitligt sätt). Någon som har nåt förslag på hur jag ska gå tillväga?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-10 18:08

Trådlöst eller trådbundet nätverk?

Trådlöst.. har dock kört det i flera år utan problem - jag har inte skaffat någon ny utrustning som kan störa (vad jag vet), och bor i villa där det är rätt långt mellan husen - om jag kan se nån grannes nät är det bara på lägsta styrka i ena hörnet av huset.. så det känns inte som att det är det som är problemet.

DNS-problem av något slag? Lägg till Googles DNS i nätverksinställningarna, IP-nummer 8.8.8.8 och se om det blir bättre.

Glömde bort den här tråden ett tag.. Jo, jag testade köra "dig" (kommandot i terminalen) mot lite olika domäner, och ibland, typ var 10-20:e gång, fick jag timeout på den. Med andra ord ser det precis ut som ett fel med DNS-servern. Ändrade till googles DNS, och det funkade fint i nån timme eller två, var säker på att problemet var löst.. sen hände det igen :P. Så med andra ord verkar det inte vara DNS-serverns fel trots allt. Några andra förslag? Verkar som att typ mDNSResponder eller så i lion buggar.

Har du kollat att du har rätt gateway IP nummer? Vissa program kommer får fram information även om det är fel gateway IP nummer, t.ex. Skype. Övriga får extremt dålig prestanda eller ingen information kommer fram.

Tja, jag får alla inställningar via DHCP från telia, och det fungerar i storleksordningen 90-95% av gångerna, oavsett program. När det väl fungerar är det inget fel på prestanda, svarstider osv. Men jag är osäker på hur jag kollar samt vad det ska vara för gateway.

Ursprungligen av Kermit:

Tja, jag får alla inställningar via DHCP från telia, och det fungerar i storleksordningen 90-95% av gångerna, oavsett program. När det väl fungerar är det inget fel på prestanda, svarstider osv. Men jag är osäker på hur jag kollar samt vad det ska vara för gateway.

Jag upptäckte detta efter att stadsnätet i Karlstad hade uppgraderat sitt stadsnät och bytte IP. Jag tyckte också att DHCP borde föra över rätt information om gateway info. När jag kollade min Cisco ASA 5505 router, såg jag att det fanns en separat inställning för gateway IP och ändrade den, så flyger informationen fram och tillbaka med full prestanda och stabilitet, precis som innan Karlstads stadnät uppgraterat sitt nät.

Ditt problem kan vara av annat slag och kanske inte alls har med gateway att göra.

Har hårdtestat lite idag, och märkt att jag kan få samma fel att hända på samtliga datorer i hushållet. Kopplade bort allt utom en dator som jag pluggade direkt till ADSL-modemet (med inbyggd router) - samma problem. Kopplade jag in mitt 3G-modem i datorn och surfade via det funkar allt felfritt.

Slutsats: Inget fel på datorn, måste vara Telia som har problem med hårdvaran någonstans utanför mitt hus (eller själva modemet som börjar ge upp, men har svårt att tro det). Får ringa Telia kundsupport och tjata lite, men det brukar ju vara hopplöst.. Man får bara svar i stil med "Har du startat om datorn?" "Vad händer om du klickar på startmenyn och väljer Explorer?".. *suck*

Kan mycket väl vara gateway eller dns som är felkonfigurerade, men det är nog inget jag kan göra nåt åt på min sida..

1
Bevaka tråden