Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Regler i Mail fungerar inte

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-09-11 07:20

Hej!

Har försökt i Mail att flytta meddelande från inkorgen till en mapp med hjälp av regler.
Ställde in att den skulle känna igen på mottagaradressen och flytta det till en undermapp till inkorgen. Tyvärr så händer inget. Försökte även med "tillämpa regel" utan resultat.

Någon som vet vad problemet är och hur man kan lösa det???
Vore tacksam!!!

Jag har ett mailkonto på en exchange och jag använder mig av Snow Leopard. I övrigt fungerar det jättebra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-11 12:43

Vad menar du med "en undermapp". Här funkar Regler alldeles utmärkt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-09-12 11:30

Re

Jag har skapa en mapp under inkorgen.

I thunderbird kunde man ställa in regler så att när man fick mail med någon egenskap som någon regel kände igen så flyttades mailet till den mappen...

Jag har ställt in en regel men mailet flyttas inte till undermappen... verkar vara någon bugg.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-09-12 12:08

Jag hittade felet...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-10-17 22:57

Vad var felet? Jag har nämligen samma/liknande problem.

Jag har skapat flera regler som funkar på nya mail som kommer in men när jag ska köra reglerna på befintliga mail i inboxen så händer ingenting och jag har kontrollerat, ändrat och skapat regeln på nytt men mailen ligger kvar i inboxen lik förbenat.

Skulle vara kanon om din lösning funkar för mig också.
Tack på förhand!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-17 14:05

Regler i Mail

Hej!
Jag har skapat en regel som ska skicka vidare mail från en viss avsändare. Har lagt in ämne, del av avsändaradress och fullständig avsändaradress samt mottagaradress. Allt i samma regel.
Tyvärr verkar inget av detta fungera. Mailen hmnar ändå i min inkorg 1 och vidarbefodras inte alls till inkorg 2.

Vaför jag väljer att skicka vidare och inte bara internt flytta är för att mailet ska dyka upp på mina andra enheter.

tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-17 19:47

Nu vet jag ju inte hur regeln ser ut, eller vilka konton som är inblandade, men med IMAP kan du läsa mailen på alla dina enheter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-17 22:23

Hej Kenjon.
jag är medveten om detta, men varför jag skapat denna regel är för att konton som ska skicka vidare mail peppras med runt 100 mail om dagen, och då ipad och iPhone saknar skräppostfilter vill jag helt koppla bort kontot från mina andra enhet, och enkelt få den post jag faktiskt vill ha, skickad till en annan adress. Hoppas du förstår. Jag kan post en bild senare om du vill se utformningen av min regel. Den går från ett POP till ett IMAP.

Några gissningar:

Du har förmodligen gjort det redan, men annars se till att befintliga mejl (alla eller några utvalda) är markerade innan du tillämpar regeln.

Kolla även så att inte någon regel som ligger före i listan har "sluta behandla regler" som sista uppgift.

Kan inboxen ha problem med behörigheterna?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-10-18 00:08

Tack för svaret! Det löste mitt problem.

Den pinsamt enkla lösningen var att jag inte hade markerat samtliga mail i inboxen. Jag är van vid Thunderbird där reglerna körs på inboxen vare sig jag har nå'ra mail markerade eller ej så jag tänkte inte så långt, eller kort. Silly me! )

1
Bevaka tråden