Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu finns det böcker att köpa i svenska iBookstore!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken lyder. Dock har alla böcker jag hittills sett varit på tyska och italienska, men något är definitivt på gång.

För mig personligen är detta en större nyhet än filmer i iTunes eftersom jag läser mycket. Nu har jag ytterligare en anledning till varför jag MÅSTE köpa en iPad...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-29 00:51

Kan man komma åt Ibooks via Itunes, eller är det enbart via de mobila enheterna man kan köpa/ladda ner böcker?

Ursprungligen av Adzam 1:

Kan man komma åt Ibooks via Itunes, eller är det enbart via de mobila enheterna man kan köpa/ladda ner böcker?

Man kan köpa via iTunes men inte läsa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-29 10:30
Ursprungligen av Samuel K:

Man kan köpa via iTunes men inte läsa.

Hur kommer jag åt dem? Går ju att söka efter till exempel Hemsöborna (upplagd genom Projekt Gutenberg), men det verkar ju inte finnas någon sida dedikerad just för böcker. Är det något som kommer eller är det bara jag som inte vet var jag ska leta?

Ursprungligen av Adzam 1:

Hur kommer jag åt dem? Går ju att söka efter till exempel Hemsöborna (upplagd genom Projekt Gutenberg), men det verkar ju inte finnas någon sida dedikerad just för böcker. Är det något som kommer eller är det bara jag som inte vet var jag ska leta?

Nu börjar en separat meny dyka upp för filmer, så det lär inte dröja länge innan en meny för böcker kommer. Än så länge får man ta den krångliga vägen…

Enligt Macrumors finns svenska affären med som val när förläggare lägger ut böcker. Så det kanske tar en stund innan de svenska vaknar...

Ursprungligen av Leftrustle:

Enligt Macrumors finns svenska affären med som val när förläggare lägger ut böcker. Så det kanske tar en stund innan de svenska vaknar...

De lär inte vakna på länge...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-29 10:29
Ursprungligen av BlackSmp:

De lär inte vakna på länge...

Tyvärr är det nog så. Det är bara att kolla på t.ex Bokus avdelning för e-böcker. Det är ett skämt.

Samma här. Nu blir det en iPad.

Ursprungligen av Capeman:

Som rubriken lyder. Dock har alla böcker jag hittills sett varit på tyska och italienska, men något är definitivt på gång.

För mig personligen är detta en större nyhet än filmer i iTunes eftersom jag läser mycket. Nu har jag ytterligare en anledning till varför jag MÅSTE köpa en iPad...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-29 17:25

Frånvaron av möjligheten titta i inköpta böcker på datorn gör att ibooks går bort för mig.

Är det bara Nalle Puh, eller har det kommit fler E-böcker?

Nu händer det grejer i iBooks. Det har dykt upp en ikon för svenska böcker, men än så länge är det tomt när man klickar sig vidare.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-30 12:35

Grymt! Förvisso köper jag inte så många svenska böcker längre eftersom de flesta kan man låna på biblioteket (bluefire reader). Hoppas dock på att man kan köpa alla utländska böcker som är svåra att få tag på hemma.

Jag fattar inte, vart hittar man dessa böcker som går att köpa? Tittar jag på iBookstore på iPhonen så finns fortfarande bara gratisböcker.

EDIT: Kollade i iTunes, där hittade jag mer.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag fattar inte, vart hittar man dessa böcker som går att köpa? Tittar jag på iBookstore på iPhonen så finns fortfarande bara gratisböcker.

EDIT: Kollade i iTunes, där hittade jag mer.

iBookstore i iBooks är inte helt "färdig" ännu, men sök på en författare så hittar du betalböcker. Finns ett gäng engelska också nu.

Ursprungligen av Capeman:

iBookstore i iBooks är inte helt "färdig" ännu, men sök på en författare så hittar du betalböcker. Finns ett gäng engelska också nu.

Finns det några svenska, eller är det engelska (och tyska) som gäller?

Ursprungligen av Patrik D:

Finns det några svenska, eller är det engelska (och tyska) som gäller?

Har inte sett några på svenska än. Tyska och italienska var först (vilket säkert hängde ihop med att Schweiz verkade få böckerna först) och nu idag finns det även engelska.

Ursprungligen av Patrik D:

Finns det några svenska, eller är det engelska (och tyska) som gäller?

Jag tror att vi får vänta... Dessutom så tycker jag rent allmänt att utbudet av e-böcker är begränsat i Sverige. Du hittar exempelvis bara nordiska deckarförfattare på svenska - inga brittiska eller amerikanska.

Det är hög tid att något förlag gör ett startryck och försöker kapa åt sig marknadsandelar

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror att vi får vänta... Dessutom så tycker jag rent allmänt att utbudet av e-böcker är begränsat i Sverige. Du hittar exempelvis bara nordiska deckarförfattare på svenska - inga brittiska eller amerikanska.

Det är hög tid att något förlag gör ett startryck och försöker kapa åt sig marknadsandelar

Ja, de verkar ju vara skivindustrin all-over-again...
De vill nog mest att böcker skall vara på papper och lansera egna korkade kindle-kopior så de kan tjäna storkovan när det byts format (som filmindustrin som säljer samma film för tredje gången nu; VHS, dvd, blurauy...).

Ursprungligen av Goflorp:

Ja, de verkar ju vara skivindustrin all-over-again...
De vill nog mest att böcker skall vara på papper och lansera egna korkade kindle-kopior så de kan tjäna storkovan när det byts format (som filmindustrin som säljer samma film för tredje gången nu; VHS, dvd, blurauy...).

Sen får man inte glömma att Skatteverket sätter käppar i hjulen genom att envisas med 25% moms på eböcker och 6% på pappersversionen.

Engelska, t.ex. Stieg Larsson på engelska, fanns redan igår.

iBooks 1.3.1 har kommit och jag noterar också att det nu finns böcker i Top Paid-kategorin under både Browse och Charts.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-02 12:02

Nu finns kategorin Books i Itunes.

Norska böcker finns att köpa nu, så man kan anta att pucken ligger hos bolagen och inte hos Apple.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Norska böcker finns att köpa nu, så man kan anta att pucken ligger hos bolagen och inte hos Apple.

Finns danska och finska med. Inte så många, men som du säger så är det troligen inte Apple som hindrar.

Iofs inte Apples bokhandel men nu påstår KF att de börjar satsa på e-böcker, så vi får väl se

Dito - Genvägen till berättelsen

E

1
Bevaka tråden