Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro seg efter uppdatering till Lion

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en macbook pro inköpt för ca ett halvår sedan, i7, 4GB RAM etc.
Eftersom man självklart vill kunna använda iCloud med sin telefon och iPad uppdaterade jag i tisdags till Lion via App Store på datorn.
Problemet är bara att datorn fullständigt segat igen av uppdateringen.
Program som vanligtvis öppnas på en millisekund tar nu flera minuter att öppna.
Känns som att vara tillbaka på en PC med Windows igen...

Jag har nog aldrig sett den lilla snurrande bollen så mycket som de senaste dagarna!

Internet känns också blivit mycket långsammare, kan iCloud ligga och "blockera" på nåt sätt.
Finns det något sätt att se vad som tar processorkraft eller vad kan man göra?
Det är helt ohållbart att arbeta med datorn som den är nu!

Daniel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-15 10:34

Gjorde du en ren installation eller bara en uppgradering från Snow Leopard? Jag hade samma symptom som du beskriver när jag slängde in en uppgradering av Lion i min iMac. När jag istället körde en ren installation försvann samtliga problem. Dock har jag märkt att Lion äter aningen mer minne i systemet. Så kastade in 16Gb istället för 4Gb för att vara på säkra sidan ett par år framåt :). Lycka till!

Tack för tipset!
Nej, som jag skrev uppdaterade jag från Snow leopard genom app store.
Tyckte att det skulle vara det enklaste och rekommenderade sättet från Apple...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-15 17:24

@Mcus

Om du vill se vad som tar upp processorkraften så kan du kolla i programmet Aktivitetskontroll eller i Terminalen med kommandot: top

Ursprungligen av stile:

@Mcus

Om du vill se vad som tar upp processorkraften så kan du kolla i programmet Aktivitetskontroll eller i Terminalen med kommandot: top

Förklaring:
Kommandot top i Terminalen (Unix) är samma som Aktivitetskontroll (OS X)

Ännu enklare förklaring:
Titta på Förstoringsglaset (Till höger om klockan) högst upp på din skärm till höger ... om det blinkar en SVART prik i mitten av förstoringsglaset så betyder det att OS X håller på att indexera din dator ...
Då kan datorn bli väldigt slö .. Precis som du beskriver ..

Varför indexerar OS X?:
För att det skall gå super snabbt att söka efter filer, program, musik osv osv på datorn ..

Uppgraderade till Lion från Snowleopard för några månader sedan och var glad först, men nu känner jag mig mest lurad. Datorn har blivit mycket segare, jag kan inte längre se Flash-filmer (jag krävs på senaste version av Flash) och den är helt enkelt omöjlig att installera.

Jag blev rekommenderad att installera en uppgradering av Lion som kommit i dagarna som tydligen ska lösa ett stort antal buggar, men det verkar också omöjligt. Blir också förvirrad av Apples hemsida då den säger att uppgraderingen bara gäller stationära datorer (på vilket sätt skulle det ha betydelse?).

Har alltså Macbook Pro.

Vilken MacBook Pro har du? Vilken version av OS X? 10.7, 10.7.1, 10.7.2 eller 10.7.3?
Vad mer exakt är det som händer? Vila felmeddelanden får du? "Det går inte" säger inte så mycket.
Var har du läst att uppdateringen bara är för stationära, och vilken uppdatering pratar du om?

1. Om du går in på apple.com, support, download och sedan väljer uppgradering Lion (client combo) och även väljer språk svenska så översätts client combo till stationär dator!???

2. Det kanske var jag som "skröt", men det är en MAcbook med Processor 2 GHz Intel Core 2 Duo.

3. Som sagt jag blev rekommenderad att göra uppgraderingen som kommit bara för några dagar sedan och jag tyckte att den inte verkade installera sig, men när jag nu kollar så verkar det som jag har version 10.7.3!

4. När jag varit ute några gånger på Youtube och vill se en film möts jag av texten att du behöver senaste version av Flash för att kunna se.

5. Jag går till adobe.com för att ladda ner. Och installer och får något installerat som kallar sig Adobe Flash player Install manager (är det programmet?), och om jag dubbelklickar på detta så dyker det upp en Flashruta som säger att det här programmet avinstallerar Flash från datorn. Någonstans känns det fel.

Om detta är ett vanligt problem om man uppgraderar från en befintlig Snow Leopard installation (kanske uppgraderad från Leopard, från Tiger) så är det ganska oroväckande med tanke på att majoriteten av Mac användare inte kan någonting om sådana här problem, och är inte med i ett forum som 99.se

Jag har aldrig haft så dåliga vibbar från en major upgrade av Mac OS X som Lion, raka motsatsen faktiskt då Panther, Tiger och Leopard ver rena hallelujah känslor...

Intressant, flera av mina kollegor som är programvaruutvecklare, har uppgraderat och har inte gnällt alls. Fick med andra ord precis motsatt upfattning från dem, fungerar utmärkt m.a.o. Jag har inte uppgraderat själv ännu.

Ursprungligen av bjelkeman:

Intressant, flera av mina kollegor som är programvaruutvecklare, har uppgraderat och har inte gnällt alls. Fick med andra ord precis motsatt upfattning från dem, fungerar utmärkt m.a.o. Jag har inte uppgraderat själv ännu.

Nej, men som du säger, de är väl insatta och har väl gjort allt som man ska. Alla dessa frågor efter misslyckanden kommer ju från "vanliga" användare som inte är speciellt insatta, och det finns många många fler sådana än det finns mjukvaruutvecklare!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-01 20:16

Hej Daniel du kanske har fått ordning på din dator vid det här laget.
Om inte skulle jag bara vilja tipsa om en eventuell lösning.
Jag uppgraderade till Lion och hade tokdålig grafikprestanda, det var helt omöjligt att ens se en mycket lågupplöst flashfilm.
På apples forum var get fler personer med ati grafikkort som hade haft samma problem, som helt enkelt beror på dåliga drivrutiner.
Jag löste det genom att installera gamla snowleopard-drivrutiner som en snubbe på forumet la ut, tillsammans med en installer.
Det här funkade för ett helt gäng på forumet men dessvärre var det också någon enstaka som hade strul med den så se till att ha en ordentlig backup som du kan gå tillbaka till om det inte funkar, jag kan inte ta något ansvar för strul.
Diskussionen och drivrutinerna hittar du här: https://discussions.apple.com/thread/3198002?start=45&tstart=0 (kolla femte posten).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-02 23:32

Föresten glöm allt ovan,uppdateringen 10.7.3 som kom i natt fixar allt av sej självt.
Lycka till.

/max

På punkt 5 skulle jag köra på och sedan installera igen. Har du provat en annan webbläsare, som Chrome eller Firefox?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-10 08:59

För att lösa problemet med senaste flash kan du ladda hem Chrome. Tror att flash är integrerat i den läsaren. Annars tror jag du behöver mer RAM-minne om du känner att datorn är seg. Min syster har en liknande dator som du. Efter att ha uppgraderat från 2GB till 8GB RAM är den mycket rappare.

Gjorde en ren istellation på följade hårdvara:

MBP i7 2,66GHz med 8Gb minne. Hade OWC SSD på Leoparden, men sedan SSD gick sönder kör jag på Seagate hybriden.

OS X Lion 10.7.4

Problemen är på tok för allvarliga för att se förbi:
Jobbar en på universitet och vill åt deras wifi. Måste starta om datorn 1 till 2 ggr för att det ska få kontakt, dock aldrig något problem väl hemma. Är det så att Lion kräver SSD för att flyta på fläckfritt? Jag kräver samma behagliga flyt som på Leopard. Om inte Lion kan ge mig det så måste jag gå ett steg tillbaka.

Vad säger ni?

1
Bevaka tråden