Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur undanta filer från Spotlights index?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå,

jag har ett litet problem som jag behöver hjälp med.

Ibland låter jag andra använda min dator och vill inte att när de öppnar finder (klickar på finder ikonen i dock) att alla mina senaste filer visas. hur kan jag stänga av den funktionen? eller spärra så innehåll i visa mappar inte visas?

Att skapa en egen logg in är inte det alternativ som jag söker då det oftar är för en kort tid och snabbt, då vill jag inte logga ut.

Tack

Högerklicka, ta bort?

nja jag vill ju ha kvar filerna. om jag var lite otydlig. när jag öppnar finder visas i olika fält senaste brev och chattar, kontakter, bilder, pdf-dokumnet osv.

Det är detta som jag inte vill skall synas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-15 11:55

När det gäller sökning på filer så kan du lägga till mappar i systeminställningar/spotlight som inte skall indexeras av spotlight. Vet inte om detta gör så de inte dyker upp i senaste objekt dock.

Ursprungligen av masterboy:

nja jag vill ju ha kvar filerna. om jag var lite otydlig. när jag öppnar finder visas i olika fält senaste brev och chattar, kontakter, bilder, pdf-dokumnet osv.

Det är detta som jag inte vill skall synas.

Ja, högerklicka på "Senaste dokument" eller vad den nu heter och välj ta bort från sidofältet. Inte filerna alltså.

Är det Snow Leopard eller Lion?

Oavsett så kan du dra väck de ikonerna du ser i sidobaren genom att hålla ner cmd samtidigt som du drar bort dem. Det känns som om du menar favoriter i Lion och där kan du antingen dra bort ikonerna eller gå in i inställningar (under Sidofält) och ta bort favoriter.

Om det är så att du menar att de hamnar i "Alla mina filer" när du klickar på Finder-ikonen kan du välja en annan katalog som nya Finder-fönster ska visas med också under inställningar ("Nya Finder-fönster visar:") du hittar det alternativet under Allmänt.

tack för alla tips, det som passade mig bäst var att gå in i systeminställingar, spotlight och gå in under integritetsskydd och där markera de mappar och filer som jag inte vill visa.

Tack alla för hjälpen.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2012-01-14 10:35

Vad jag tror masterboy menar är att varje gång man öppnar finder kommer listen "Alla mina filer" upp, inte den sidebar man själv kan välja "genvägar". Här syns ALLA filer (i mitt fall över 8000) i en enda lång rad. De senaste högst upp. Det gäller ÄVEN filer som man inte aktivt öppnat. Tex filer man importerat till dator men inte öppnat.

Detta är superirriterande. Jag skulle - precis som masterboy - vilja att Finder INTE visar detta automatiskt! Det måste kunna gå att ta bort.

Jag har Mac OS X 10.7.2 Lion

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-14 14:29
Ursprungligen av masterboy:

Att skapa en egen logg in är inte det alternativ som jag söker då det oftar är för en kort tid och snabbt, då vill jag inte logga ut.

Användarbyte är det du ska använda för att hoppa mellan ditt konto och gäst/besöks-kontot. Det går mycket snabbt och du loggar alltså aldrig själv ut.

1
Bevaka tråden