Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med automatisk WiFi-synk

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-14 19:35

När vi ändå talar synka, skulle inte telefonen synka automatiskt mot iTunes på datorn via WiFi under förutsättning att de satt i samma WiFi-nät och att telefonen var ansluten till laddare? Den gör inte det hos mig utan vill jag göra det så måste jag manuellt gå in i Settings och göra det.

Ursprungligen av zinned:

När vi ändå talar synka, skulle inte telefonen synka automatiskt mot iTunes på datorn via WiFi under förutsättning att de satt i samma WiFi-nät och att telefonen var ansluten till laddare? Den gör inte det hos mig utan vill jag göra det så måste jag manuellt gå in i Settings och göra det.

Jo, så funkar det. Kolla så att du bockat i valet att den ska göra det, i iTunes.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-14 22:17
Ursprungligen av keptang:

Jo, så funkar det. Kolla så att du bockat i valet att den ska göra det, i iTunes.

Det var det första jag bockade i och det är fortfarande ibockat men telefonen synkar inte av sig själv iaf. Jag är tvungen att gå in och manuellt klicka på för att synka. Hmm, detta förstår jag inte...

Edit: Eller jag har missförstått hela grejen? Jag trodde, och tror, att iPhone skulle synka själv automatiskt över WiFi utan att jag vare sig skulle behöva klicka på synk-knappen i iTunes eller i Settings i iPhone...är det inte så?

Ursprungligen av zinned:

Det var det första jag bockade i och det är fortfarande ibockat men telefonen synkar inte av sig själv iaf. Jag är tvungen att gå in och manuellt klicka på för att synka. Hmm, detta förstår jag inte...

Edit: Eller jag har missförstått hela grejen? Jag trodde, och tror, att iPhone skulle synka själv automatiskt över WiFi utan att jag vare sig skulle behöva klicka på synk-knappen i iTunes eller i Settings i iPhone...är det inte så?

Du har helt rätt, det är så det är tänkt att det ska fungera, både vad gäller backup till iCloud (om man gjort det valet) och synkning till iTunes.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-14 22:38

Jag har givetvis gjort valet att backa till iCloud men borde inte den lokala WiFi-synkningen kicka igång iaf när jag har strömkälla till telefonen och WiFi-synk ibockat i iTunes?

Ursprungligen av zinned:

Jag har givetvis gjort valet att backa till iCloud men borde inte den lokala WiFi-synkningen kicka igång iaf när jag har strömkälla till telefonen och WiFi-synk ibockat i iTunes?

Absolut, visst ska det funka på det sättet.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-14 22:47
Ursprungligen av zinned:

Jag har givetvis gjort valet att backa till iCloud men borde inte den lokala WiFi-synkningen kicka igång iaf när jag har strömkälla till telefonen och WiFi-synk ibockat i iTunes?

Och det är ibockat i telefonen också.

Bröt ut ovanstående inlägg från tråden om att icloud.com är uppe. Värt en egen tråd.

/Mod

Jag har en svag känsla av att wifi synken går inte igång varje gång du pluggar i telefonen utan bara en gång per dygn. Men jag vet inte riktigt hur jag har fått den uppfattningen

Däremot så vet jag att det var ganska stora problem för mig att få igång wifisynk under beta perioden men nu fungerar det

1. Ska man inte kunna trycka "Synkronisera nu" när man vill i iPhonen?

2. Snubben i den här viden iOS 5 iTunes Wi-Fi Sync Demonstration - YouTube , snackar om en inställning i iTunes under Sammanfattning(där man väljer "Öppna iTunes när denna iPhone ansluts", "Sykronisera endast markerade låtar och videor" osv) som heter "Sync via Wifi connection".
Den inställningen har inte jag där! Någon annan?

3. Jag har iTunes 10.5 och iPhone 3GS iOS5

Senast redigerat 2011-10-15 15:17
  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-15 14:39
Ursprungligen av theplague:

1. Ska man inte kunna trycka "Synkronisera nu" när man vill i iPhonen?

2. Snubben i den här viden iOS 5 iTunes Wi-Fi Sync Demonstration - YouTube , snackar om en inställning i iTunes under Sammanfattning(där man väljer "Öppna iTunes när denna iPhone ansluts", "Sykronisera endast markerade låtar och videor" osv) som heter "Sync via Wifi connection".
Den inställningen har inte jag där! Någon annan?

3. Jag har iYunes 10.5 och iPhone 3GS iOS5

1. Jo.

2. Ja, den finns där.

Ursprungligen av zappee:

2. Ja, den finns där.

Otroligt märkligt att jag inte har den där. Idéer på lösning?
(för det ska fungera på 3GS med väl?)

Ursprungligen av theplague:

Otroligt märkligt att jag inte har den där. Idéer på lösning?
(för det ska fungera på 3GS med väl?)

Prova avinstallera iTunes och in med den igen kanske.
Ja, det funkar fint på 3GS, frugan har 3GS och allt funkar som det ska.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-15 17:37

Är det inte så att synkningen funkar bara när telefonen är låst? Alltså ser man inte att den synkar.
Har du provat att ändra/lägga till något och se om det funkar?
Jag tror det är backupen till iCloud som sker en gång per dygn, synkning ska nog ske oftare.

Ursprungligen av kenjon:

Är det inte så att synkningen funkar bara när telefonen är låst? Alltså ser man inte att den synkar.
Har du provat att ändra/lägga till något och se om det funkar?
Jag tror det är backupen till iCloud som sker en gång per dygn, synkning ska nog ske oftare.

Rätt, den synkar när den är låst.

Fast här var felet att det var en för gammal OS X. WiFi-synk kräver minst 10.6.8.

Precis, vilket nu håller på att åtgärdas.

Uppdaterat och klart, nu finns den där!
Tack Keptang.

Det funkar hos mig men när gör den det? Måste jag klicka på synkronisera i iTunes?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-16 00:08
Ursprungligen av ill_chrill:

Det funkar hos mig men när gör den det? Måste jag klicka på synkronisera i iTunes?

Automagiskt när den känner att det behövs.

Om synkkraven är uppfyllda vill säga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-17 11:13

Vad jag har fått höra nu är något jag nu också minns att jag såg under installationen av iOS 5 och iCloud. Det är att det inte ska vara möjligt att både synka mot iCloud och mot datorn lokalt, man får alltså välja. Eftersom jag synkar mot iCloud så antar jag att det är anledningen till att WiFi-synk mot iTunes inte automatiskt kickar igång.

Ursprungligen av zinned:

Vad jag har fått höra nu är något jag nu också minns att jag såg under installationen av iOS 5 och iCloud. Det är att det inte ska vara möjligt att både synka mot iCloud och mot datorn lokalt, man får alltså välja. Eftersom jag synkar mot iCloud så antar jag att det är anledningen till att WiFi-synk mot iTunes inte automatiskt kickar igång.

Synka kan du göra mot iCloud + vad du vill (kontakter osv..).
Det är backup du endast kan göra mot iCloud eller iTunes.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-17 11:59

Sure men WiFi-synken mot iTunes kickar inte igång per automatik för mig och det menar jag är pga att jag har valt att köra backup mot iCloud.

Ursprungligen av zinned:

Sure men WiFi-synken mot iTunes kickar inte igång per automatik för mig och det menar jag är pga att jag har valt att köra backup mot iCloud.

mm.. Skulle jag säga är en bugg (eller feature ).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-17 16:48

Men vaddå, ni som kör backup mot iCloud och även har WiFi-synkcheckboxen ibockad i iTunes, synkar era telefoner per automatik när den är på samma nät som datorn samt är strömförsörjd?

Ursprungligen av zinned:

Men vaddå, ni som kör backup mot iCloud och även har WiFi-synkcheckboxen ibockad i iTunes, synkar era telefoner per automatik när den är på samma nät som datorn samt är strömförsörjd?

Nix, verkar inte så.

Ursprungligen av zinned:

Men vaddå, ni som kör backup mot iCloud och även har WiFi-synkcheckboxen ibockad i iTunes, synkar era telefoner per automatik när den är på samma nät som datorn samt är strömförsörjd?

Ser att andra svarat och inte verkar ha det så, men jag kör backup mot iCloud och sync med iTunes och nog ser jag syncsymbolen varje kväll jag laddar mobilen och paddan (och har igång iTunes på iMacen).

Ursprungligen av ilPadrino:

Ser att andra svarat och inte verkar ha det så, men jag kör backup mot iCloud och sync med iTunes och nog ser jag syncsymbolen varje kväll jag laddar mobilen och paddan (och har igång iTunes på iMacen).

Min telefon och iPad syncar automatiskt via WiFi.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-17 18:47
Ursprungligen av zinned:

Men vaddå, ni som kör backup mot iCloud och även har WiFi-synkcheckboxen ibockad i iTunes, synkar era telefoner per automatik när den är på samma nät som datorn samt är strömförsörjd?

Ja, min synkar varje natt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-17 16:58

Precis, alltså samma läge som mig. Det verkar inte vara som om det körs om man har ställt in backup mot iCloud.

Bevaka tråden