Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skandal Ut2k3

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-06-21 17:58

Efter lite spelande igår och idag ser jag att nya ut inte har stöd för dual cpu mackar, eller så har jag bara inte hittat var/hur man sätter på det, jag ser min dator som det dom i spelet beskriver som "high performance" och jag får ändå ställa ned massa grafik och och stänga av vissa saker för att kunna spela laggfritt.

Är dock gansa kräsen vad det gäller hur bra ett spel ska flyta, men så här mycket se jag inte att man ska behöva ställa ned.

Så vet nån hur man får på a dual cpu stöd (á smp_1 ) så säg gärna till..

Dator är en Dual 1Ghz med 768 ram

Edit nu efter mer spelade ser jag att den går på båda cpu om än dåligt, sen känns det inte som det spelar nån roll vad jag har på för inställningar, det är ändå segt och laggar på stora ytor.. fan så störande när man vet hur grymt snyggt och bra det flyter på polarens P4 2.4Ghz 512ram

Senast redigerat 2003-06-22 06:41
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-22 11:00

UT2k3 är i stort sätt inte skrivit för MP. Du får en VISS prestanda boost på en MP-maskin då den lägger av ljudet på andra processorn. Även, så kommer allting i OSX läggas sig på den andra processorn. Men, nej, UT2k3 stöjder inte SMP fullt ut som ex. Quake 3, Nascar 2002/2003 eller Giants. Det är j-vligt synd, men så är det tyvärr.

Speltillverkarna är slappa eller har en enorm oförmånga att göra spel som fungerar bra på Mac idag. Jag tycker en timedemo i Quake 3 säger allt: att gå från 50 fps till 92 fps på en Dual G4/500 utan resp. med SMP_1 påslaget.

Vi kan bara hoppas att Panther ger oss något mer -> att Apple förser utvecklare med bibiliotek som tar nytta av MP och Altivec.

Senaste Quake 3 som är både SMP och Altvec optimerad är uppåt 84% snabbare på min maskin än om den bara använde 1 CPU utan altivecoptimeringar. Att inte tillverkarna tänker eller orkar titta på detta. SMP borde vara ett skallkrav i spelvärlden!

Men, men... Det du kan göra är att kolla om du har nått skit på i bakgrunden. Jag kör UT2k3 lite på min burk o vissa program kan störa det som satan märkte jag -> bl.a. MS Remote Desktop. Kör en TOP i terminalen å döda allt som äter CPU

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-22 12:15

Ditt räkneexempel är dumt efter du kan inte säga att en 2Ghz G4 är lika snabb eller slö som en 2Ghz P4. Den kan vara 2 ggr snabbare eller slöare beroende på processorn och optimering av spelen.

Jag undrar jag hur svårt det är att skriva för SMP och Altivec. Vore intressant att höra från en high-end utvecklare. Giants, Nascar och Quake 3 är spel som fungerar mycket bra på Mac jämfört mot PC.

Andra spel som UT2k3 och MOHAA fungerar mycket sämre jämfört med PC.

Exempel:

UT2k3 1024x768 "MAX"

G4 1.42 DP, Radeon 9700.
94 fps

Pentium 4 3.06 Ghz, Radeon 9700
214 fps

Prestandaskillnad
P4:an är 2.2 ggr snabbare än G4:an men har bara (om endast 1 CPU används på G4:an) 2.1 ggr mer Mhz.

G4:an ÄR snabbare än P4:an per Mhz, men G4:a maskinen lider av en slöare systemarkitektur än P4:n

Quake 3 1024x768 "MAX"

G4 1.42 DP, Radeon 9700.
210 fps

Pentium 4 3.06 Ghz, Radeon 9700
300 fps

Notera att detta är gjort med den GAMLA Quake 1.32

Prestandaskillnad
P4:an är 42% snabbare än G4:an som i det här fallet använder alla sina 2840Mhz (mer eller mindre). Den senaste Quake 3 versionen är c:a 15% snabbare på min SMP-maskin vilket skulle betyda c:a 240 fps för denna G4 (om den ser samma boost som jag).

Det jag försöker kommer till är att vissa spel fungerar VÄLDIGT bra på Mac i förrhållande till PC, andra gör inte det. Visst kan man kylla på att Macen ligger efter i prestanda, för det gör den. Men den ligger INTE så mycket efter som i fallet med UT2k3.

Vid portning av Giants och Nascar la man till SMP-stöd. I Nascar var man även tvungen att fixa Altivecoptimeringar för bästa prestandan. Och de märks att de spelen är gjorda på "rätt sätt". Giants flött som smör på min Dual G4/500 o var knappt spelbart på min kompis Duron 700Mhz. Tyvärr är detta väldigt ovanligt måse jag säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-22 17:00

"2st 1 GHz G4 = ca. 2 GHz G4. mao. inte ens med SMP lika snabb som en 2.4 GHz P4."

Detta är din ord. Det finns inte så många sätt att tolka det på

Tittar du på vissa operationer kommer G4:an vara 10 ggr snabbare tittar du på andra är den säkert 10 ggr slöare.

Vissa program så presterar en Mac idag betyldigt mycket bättre i jämföresle mot en PC än vad de gör i UT2k3. Vissa tester visar att Photoshop är mycket snabbare på en Dual 1.42 Ghz G4 än en 3 Ghz P4, andra visar motsaten. Du kan lixom inte säga att "inte ens med SMP" är den lika snabb. Det är ett felaktivt påstående att ENDAST hanvisa till Mhzen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-22 17:16

Du har ju skrivit om hälften av ditt inlägg nu juh!

Det vore ju onekligen troliget att Quake 3 och UT2k3 bygger på liknande typ av "belastning" på datorn. Eller hur? Då BORDE det rimligen vara möjlgt att få UT2k3 att fungerar lika bra, relativt sätt, som Quake 3 på en och samma dator. Eller? Det är det jag försöker få fram. Vissa tillverkare har satsat på detta på Macen, men inte många.

Giants och Nascar var INTE skrivna för MP på PC-sidan men blev det på Mac-sidan. Dessa spel fungerar således väldigt bra på Macen. Spel som MOHAA fungerar abnormalt dåligt på Macen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-22 17:20

Det ökar nog bara förvirringen :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-22 17:47

Precis... Men MOHAA bygger på Quake 3 och borde därigenom vara likvärdig presterare, tycker jag, relativt sätt på Mac och PC. Fast jag har läst att det inte alltid är så lätt. MOHAA kanske har en annan AI än Quake 3 vilket gör det till ett väldigt annorlunda spel.

Hur som haver känns det som om speltillverkare många månger spottar ur sig ett allt för ooptimerat spel till macen. Mycket väl kanske problemen är OS-relaterade som bl.a. Glenda Adams har uttalat sig om. Något är dock "fel" med en del spel på macen. Kanske har det med att göra att all kod är skriven för x86-plattformen med hög Mhz i åtanke? Jag är ingen programmerare i grunden så jag har svårt att veta var felet ligger. Jag vet bara att många klagar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-23 02:22

Håller med om mycket du säger. Dock tror jag det finns mer kraft att få ur Macen än vad vi får många gånger. Det visar sig dels att visa spel fungerar oerhört mycket bättre än andra, men även att många klagar på att de får väldigt dålig spelprestanda i OSX jämfört med OS9. Visst kommer man få en viss performancehit när man går till OSX, det är självklart då det inte låter ett program regera helt, men att gå från spelbart till ibland ospelbart bordet det INTE vara. Låt oss hoppas panther kan göra något där.

Även så tror jag det är något "fel", antingen i macen mjukvara eller i hårdvara, det vet jag inte. Men jag vet flera som jobbar med 3D och de säger att Macen mer och mer faller efter. En Dual 1Ghz G4 blir utklassad av 2Ghz P4:or. Även vid lägre Mhz, typ en G4/500, blir utklassad på 3D-biten av PIII vid 600Mhz. Detta är främst på OpenGL/reatidsgrejer. Vid renderingar så är det lite annrounda då vissa saker tar nytta av altivec mycket bra.

Men tar man samma maskin och kör typ Photoshop eller lite komprimering så ligger den ganska bra till. Detta är lite irriternad, men jag vet att G4 ligger mest efter på integer-prestanda. Floatingpoint tuffar den på relativt bra i fortfarande.

PPC970 kommer (förhoppnings snart) att lösa detta. Hoppas mycket på morgondagen...

Spela mer RPG grabbar

Baldur's Gate II für alle!

Uppmanar alla att prova www.truecombat.com om du i dag har quake arena III. Detta mod är det coolaste spel jag provat hittils.
Det flyter på en 500mhz GF2 med så gott som allt aktiverat.
Glöm inte att ladda ner nya altivec patchen bara

lycka till!

Truecombat, resistance is futile ....

1
Bevaka tråden