Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatera från Leopard till Lion (utan Snow Leopard mellan?)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Uppdatera från Leopard till Lion (utan Snow Leopard mellan?)
Är det möjligt?

Har letat utan att hitta någon tråd om det.

Det har nog besvarats flera gånger, men kan kanske vara lite svårt att hitta i de långa Lion-trådarna.

Svaret är ja, men du måste förmodligen köpa Lion på USB. Om du kör Leopard så har du inte tillgång till Mac App Store, och kan då inte köpa Lion där.

http://store.apple.com/se/product/MD256Z/A?fnode=MTY1NDAzOA&mco=MjQ1MzY1NTA

Har man mer än en Mac i huset så kan man köpa Lion i Mac App store När Lion är installerat på en dator kan man använda Recovery disk assistant för att skapa ett USB minne med vilket du sedan kan installera Lion på andra systemet.

Dock innebär det ju tuvärr att en dator i hushållet har Snow Leopard. Så i detta fall denna info kanske inte hjälper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-12 21:34

Jag provade detta för ett tag sedan med USB-minne. Då kunde jag inte uppdatera. Det stod något som: Den här versionen stöds inte för uppgradering.

Ursprungligen av acke:

...Den här versionen stöds inte för uppgradering.

Nej, att uppgradera över Leopard går nog inte. Man får nog installera från scratch. Men Migrationsassistenten finns ju för att föra över program m.m.

Uppdatera OS X 10.5.8 till 10.7 gick inte?

När jag skulle uppdatera min MacBook Pro från äldre OS X 10.5.8 till ny version 10.7 så gick det inte. Man såg en vit "stopp skylt" där man skulle klicka på för att installera från DVD.
Beror det på att jag har för gammal dator eller måste man först installera OS X 10.6 innan man kan installera 10.7?

Maskinvaruöversikt:

Modellnamn: MacBook Pro
Modellidentifierare: MacBookPro4,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2.5 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 6 MB
Minne: 4 GB
Busshastighet: 800 MHz

Tacksam få hjälp.

/J

Ursprungligen av jojosurf:

...Beror det på att jag har för gammal dator eller måste man först installera OS X 10.6 innan man kan installera 10.7?...

Du kan inte uppgradera, och installera Lion "ovanpå" Leopard.

Men om du installerar Lion på en tom disk, och sedan använder Migrationsassistenten för att föra över program, inställningar m.m., så funkar det.

(se även tidigare svar i den här tråden, t.ex inlägg #5)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du kan inte uppgradera, och installera Lion "ovanpå" Leopard.

Men om du installerar Lion på en tom disk, och sedan använder Migrationsassistenten för att föra över program, inställningar m.m., så funkar det.

(se även tidigare svar i den här tråden, t.ex inlägg #5)

Ok, men ifall vi på jobbet har en snow leopard skiva så kan man installera den först innan lion eller hur?

/J

Ursprungligen av jojosurf:

Ok, men ifall vi på jobbet har en snow leopard skiva så kan man installera den först innan lion eller hur?

Självklart. Det är ju den "naturliga" uppgraderingsvägen.

Men frågan handlade ju om att gå direkt från Leopard till Lion, och därför var det den frågeställningen jag svarade på.

Edit:
Sen kan ju juridiken och licensfrågan också komplicera det hela... Om du bara har 1 Snow Leopard-skiva, så får du bara använda den på 1 dator.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Självklart. Det är ju den "naturliga" uppgraderingsvägen.

Men frågan handlade ju om att gå direkt från Leopard till Lion, och därför var det den frågeställningen jag svarade på.

Edit:
Sen kan ju juridiken och licensfrågan också komplicera det hela... Om du bara har 1 Snow Leopard-skiva, så får du bara använda den på 1 dator.

När det gäller juridiken och licensfrågan så är vi noga med att inte slarva med det så det är lugnt.
Tack ska du ha Jesper.

Mvh /J

Inlägg #6 har flyttats hit från en annan tråd. Det är ju samma grundfråga, så det är onödigt att de två diskussionerna pågår parallellt.

/Mod

Ok, jag har trots allt bestämt mig för att uppdatera med Snow Leopard först. Känns säkrast, jag har aldrig uppdaterat mellan OSX versiner innan(bara 0.0.1-uppdateringar).

Men en snabb fråga om den biten, när jag har Snow Leopard-skivan, är det bara sätta i den så sköter sig uppdateringen självt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-15 14:54

Ungefär. Men du måste ju starta uppdateringen, antingen från DVDskivan när du har stoppat in den, eller genom omstart och hålla nere C.

1
Bevaka tråden