Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign - Indexmarkering med upphöjt/nedsänkt

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, finns det något sätt att i indexmarkeringen göra tecken upphöjda/nedsänkta och på så sätt slippa ändra manuellt efter varje generering?

Kan du vara mer detaljerad, beskriv vad du gör, hur det blir, och hur du skulle vilja att det blir, så kan du säkert få några tips.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Kan du vara mer detaljerad, beskriv vad du gör, hur det blir, och hur du skulle vilja att det blir, så kan du säkert få några tips.

Har fått svar av en kollega att det inte fungerar. Och den som behöver en mer detaljerad beskrivning av hur jag menar sitter troligtvis inte inne med svaret

Ursprungligen av LottaB:

Har fått svar av en kollega att det inte fungerar. Och den som behöver en mer detaljerad beskrivning av hur jag menar sitter troligtvis inte inne med svaret

Hoppsan, det där sade du precis till en av de främsta Adobeexperterna i Sverige...

Ursprungligen av Capeman:

Hoppsan, det där sade du precis till en av de främsta Adobeexperterna i Sverige...

Åh herregud vilket klavertramp av mig

Tänk då vilket gyllene tillfälle du har att lära dig både något om InDesign och kanske också något om din attityd

Ja, jag har lärt mig att attityden och kunskaperna på 99mac trots allt är ganska begränsade. Hittade en lika kortfattad och tydlig fråga på ett annat forum.

Klubbar för inbördes beundran har aldrig fallit mig i smaken.

Vad bra att ditt problem löstes då, även om det var en onödigt omständlig och arbetskrävande lösning du länkat till.

Senast redigerat 2011-10-13 06:55
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vad bra att ditt problem löstes då, även om det var en onödigt omständlig och arbetskrävande lösning du länkat till.

Nu när du verkar förstå problemet och dessutom tycker att lösningen inte är den bästa, så har du kanske ett bättre förslag?

Min lust att ge gratishjälp försvann konstigt nog…

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Min lust att ge gratishjälp försvann konstigt nog…

Och jag tror att jag träffade din akilleshäl.

För den som vill förstå problemet har jag här lagt upp en video som visar problemet, hur önskad formatering försvinner när man genererar ett index, och hur lätt man kan lösa problemet med ett script.

(visas lämpligen i helskärmsläge. OBS! Filmen innehåller inget ljud)

InDesign regenerate Index with formattning.mp4 - YouTube

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

För den som vill förstå problemet har jag här lagt upp en video som visar problemet, hur önskad formatering försvinner när man genererar ett index, och hur lätt man kan lösa problemet med ett script.

(visas lämpligen i helskärmsläge. OBS! Filmen innehåller inget ljud)

InDesign regenerate Index with formattning.mp4 - YouTube

Den enda skillnaden är att du har gjort ett script av lösningen i länken jag postade. Föga imponerande.

Haha, du var då verkligen en solstråle!

Men, lika fel som din kollega hade om att det inte låter sig göras, lika fel har du i att jag gör samma sak som i den lösning du länkade till – du har bevisligen inte förstått den (heller). Den lösningen bygger på att du manuellt måste infoga en massa styrkoder, och om du gör fel eller glömmer så kommer inte lösningen att fungera. Dessutom är det ett jävla meck och tar tid.

Det jag gör innehåller inget sånt kladd, utan scriptet hittar själv alla förekomster utan att man behöver göra något annat.

Allvarligt talat Lotta, om du inte vill ha hjälp och inte tål att det finns människor som kan mer än du själv, varför frågar du då ens?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Haha, du var då verkligen en solstråle!

Men, lika fel som din kollega hade om att det inte låter sig göras, lika fel har du i att jag gör samma sak som i den lösning du länkade till – du har bevisligen inte förstått den (heller). Den lösningen bygger på att du manuellt måste infoga en massa styrkoder, och om du gör fel eller glömmer så kommer inte lösningen att fungera. Dessutom är det ett jävla meck och tar tid.

Det jag gör innehåller inget sånt kladd, utan scriptet hittar själv alla förekomster utan att man behöver göra något annat.

Allvarligt talat Lotta, om du inte vill ha hjälp och inte tål att det finns människor som kan mer än du själv, varför frågar du då ens?

I mitt första inlägg bad jag uttryckligen om hjälp, men fick inte ens relevanta följdfrågor (något du som expert hade kunnat ställa). Sakregistret det gäller har upphöjt/nedsänkt samt att vissa dessutom ska vara nedsänkt kursiv och bland ca 3 000 sakregisterord så är kanske 1/3 av detta slag.

För din del hade det kunnat innebära ett betalt konsultuppdrag.

Tja, men är du sådär bitsk då du får gratis hjälp törs jag inte ens tänka på hur man skulle bli bemött om du dessutom fick betala för hjälpen

Men, du löser det säkert på något sätt, du har ju redan hittat ett slags lösning, om än lite yxig.

Själv tänker jag gå ut och njuta av höstsolen. Jag hoppas några strålar skiner på dig också.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tja, men är du sådär bitsk då du får gratis hjälp törs jag inte ens tänka på hur man skulle bli bemött om du dessutom fick betala för hjälpen

Lägg ner lilla gumman-attityden.

Din film säger inget om lösningen mer än att göra ett script. Inget om vad scriptet baseras på.

Ursprungligen av LottaB:

Lägg ner lilla gumman-attityden.

Din film säger inget om lösningen mer än att göra ett script. Inget om vad scriptet baseras på.

Och DÄR lägger vi ner den här tråden. Richard försökte hjälpa dig och du kom in här med den tråkigaste attityden jag sett på länge. Lycka till med ditt InDesignjobb.

Stänger här.

/Mod

1
Bevaka tråden