Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Mail 5.1 + Gmail Imap

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-13 01:25

Hallå forumet!

Jag har ett gmailkonto som jag vill ha kopplat till mailklienten i OS X. Eftersom vi är flera som använder gmailkontot vill jag att följande ska ske:
- När ett mail kommer så hämtas det automatiskt till Mail
- Mailet som har hämtats ska markeras som "läst" på servern om jag har läst det
- Mailet ska stanna kvar i inkorgen på servern

De två första punkterna är inga problem, jag kan skapa ett konto i Mail som fungerar osv. Problemet är alltså att alla mail som jag hämtat hem till min klient försvinner från serverns inkorg och placeras istället i "Alla mail" på servern.

Ska jag istället för IMAP använda POP?

Sliter mitt hår med detta, någon som har en aning:)?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • 2011-10-13 08:09
Ursprungligen av heinz_p:

Hallå forumet!

Jag har ett gmailkonto som jag vill ha kopplat till mailklienten i OS X. Eftersom vi är flera som använder gmailkontot vill jag att följande ska ske:
- När ett mail kommer så hämtas det automatiskt till Mail
- Mailet som har hämtats ska markeras som "läst" på servern om jag har läst det
- Mailet ska stanna kvar i inkorgen på servern

De två första punkterna är inga problem, jag kan skapa ett konto i Mail som fungerar osv. Problemet är alltså att alla mail som jag hämtat hem till min klient försvinner från serverns inkorg och placeras istället i "Alla mail" på servern.

Ska jag istället för IMAP använda POP?

Sliter mitt hår med detta, någon som har en aning:)?

Tack på förhand!

Du skall använda IMAP. Med gmail är det bara att skriva in din e-postadress och lösenord, sen gör Mail resten själv. Så var det för mig i alla fall, och då antyder inte ens adressen att den kommer från gmail.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-13 09:53
Ursprungligen av Korsriddaren:

Du skall använda IMAP. Med gmail är det bara att skriva in din e-postadress och lösenord, sen gör Mail resten själv. Så var det för mig i alla fall, och då antyder inte ens adressen att den kommer från gmail.

Jo, det är precis vad jag har just nu. Dock flyttas mailen automatiskt från Inkorgen till Alla mail i Gmails inkorg. Det är just detta jag vill undvika, och jag har kollat alla möjliga inställningar.

  • Medlem
  • 2011-10-13 11:26
Ursprungligen av heinz_p:

Jo, det är precis vad jag har just nu. Dock flyttas mailen automatiskt från Inkorgen till Alla mail i Gmails inkorg. Det är just detta jag vill undvika, och jag har kollat alla möjliga inställningar.

Aha, nu fattar jag. Jo så blir det för mig också. Kan inte säga varför. Det är som att Gmail har kategorimappar som speglar de övriga med automatik. Visst är det störigt, då det blir en jävla massa extramappar i katalogstrukturen...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-13 15:58

Ja, det är märkligt. Till saken hör att exakt det jag efterfrågar fungerar med mitt personliga gmail-konto. Får dock inte det att fungera med detta andra konto, trots att inställningarna är EXAKT likadana!

  • Medlem
  • 2011-10-13 16:32
Ursprungligen av heinz_p:

Ja, det är märkligt. Till saken hör att exakt det jag efterfrågar fungerar med mitt personliga gmail-konto. Får dock inte det att fungera med detta andra konto, trots att inställningarna är EXAKT likadana!

Är det måhända ett utbildnings/företagskonto, där epostadressen inte alls heter något med @gmail.com?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-13 21:25

Nix, båda är gmailkonton.

  • Medlem
  • 2011-10-13 22:44
Ursprungligen av heinz_p:

Nix, båda är gmailkonton.

Det kan fortfarande vara ett gmailkonto, även om adressen inte slutar på @gmail.com. Inte helt ovanligt i utbildningsvärlden att man kopplar sin egen domän till gmail. Tror det finns någon form av utbyte, precis som hotmail har haft. Men det kanske inte var det du menade.

1
Bevaka tråden