Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När en moderator tar bort ett inlägg...

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

...så kanske man kan meddela det för vänlighetens skull, man blir väldigt förvirrad och tror att något har blivit fel, och skriver samma sak igen.

Eller är det bara jag som upplever detta?

Som regel skriver vi i tråden varför inlägget togs bort. Jag gissar att du just nu hänger upp dig på tråden som försvann - den tog jag bort eftersom det helt enkelt redan fanns en tråd med samma innehåll. "Dubblettrådar" brukar vi nog inte alltid hojta till om innan vi tar bort, alternativt stänger vi dem bara. Men OFTAST tror (och hoppas jag) att de flesta modereringar är tydliga.

Det har hänt någon gång förut med, man blir alltid lika förvirrad.

Jo - vi är bara människor, klart vi kan missa att informera ibland. Men som sagt, oftast tror jag det är tydligt varför och vad vi modererat. Det talas i en annan tråd om info till medlemmar som rapporterar. Om rapporteringen då resulterar i något synligt så skriver vi inget, annars brukar i alla fall jag ha för vana att meddela "rapportören" om vilken åtgärd det blev/inte blev.

Jag kan tycka det är lite synd att raderade trådar inte får en synlig förklaring till varför de försvann, för vi skriver alltid sådana.

Ursprungligen av Capeman:

...oftast tror jag det är tydligt varför och vad vi modererat...

Ja, i de fall då man inte informerar om modereringen, så är det oftast väldigt uppenbart varför inlägget försvann, t.ex att man har varit väldigt offtopic i en tråd.

Vi har ju den här forumregeln:
"Inlägg som helt saknar relevans eller anknytning till forumet det skrivs i tas som regel bort utan förvarning"

Handlar det om inlägg som faller in under den paragrafen, dvs grovt offtopic eller trams, så brukar vi inte informera.

Men när det inte är lika uppenbart varför inlägget togs bort, så ska vi informera om modereringen på något sätt - antingen via PM eller via en kommentar i tråden. Och oftast gör vi det. Men inte alltid. Det kan ju vara tidsbrist t.ex (vi gör ju det här jobbet helt ideellt)

Som vanligt i den här typen av diskussioner så är det väldigt svårt att svara generellt. Alla modereringar är en bedömning från fall till fall.

Men dyker det upp något fall, då ni upplever att en inlägg har försvunnit, och ni inte själva förstår varför, och ni inte har fått någon motivering från oss. Gör då en rapportering, eller skicka ett PM, så ska vi försöka återkomma snarast med en motivering till modereringen.

  • Medlem
  • 2011-12-05 14:58

Själv fick jag flera för min diskussion rätt viktiga inlägg borttagna. Ett helt gäng och jag har inte minsta aning om varför. Antar att det inte går att se dem igen!?!? Väldigt irriterande!

Ursprungligen av Azwaw:

Själv fick jag flera för min diskussion rätt viktiga inlägg borttagna...

Det finns inga borttagna inlägg i den tråden. Om du saknar några inlägg där, så beror det inte på någon moderator i alla fall.

/Mod

  • Medlem
  • 2011-12-05 15:30
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns inga borttagna inlägg i den tråden. Om du saknar några inlägg där, så beror det inte på någon moderator i alla fall.

/Mod

Jag ber om ursäkt. Av nån anledning missade jag flera av dem. Så märkligt. Ber återigen om ursäkt!

Varför försvann min tråd då?

För andra gången dessutom!

Ursprungligen av jayrivers:

Varför försvann min tråd då?

För andra gången dessutom!

Dina inlägg har raderats med hänvisning till den här punkten i forumvillkoren:

"11. Det är inte tillåtet att marknadsföra egen eller andras näringsverksamhet genom forumet utan tillstånd ifrån forumledningen. Som privatperson kan du radannonsera i dedicerade forum för detta."

Om du vill göra reklam för ditt (eller polarens, kanske?) företag så får du köpa annonsplats, som alla andra företag.

/Mod

Tack för ett bra svar! Då är jag med. Så alla som länkar till någons, citat "andras näringsverksamhet" , dvs andras (=vem som helsts) näringsverksamhet bryter mot reglerna. Då skulle alltså inga länkar till någon kommersiell sida på internet få finnas på forumet.

Har jag uppfattat det korrekt?

Ursprungligen av jayrivers:

Tack för ett bra svar! Då är jag med. Så alla som länkar till någons, citat "andras näringsverksamhet" , dvs andras (=vem som helsts) näringsverksamhet bryter mot reglerna. Då skulle alltså inga länkar till någon kommersiell sida på internet få finnas på forumet.

Har jag uppfattat det korrekt?

Nja, betoningen ligger på egen (eller närståendes) näringsverksamhet. Att tipsa om andras produkter är helt ok, om det görs på rätt sätt. Och vad är då rätt sätt? Ja, som all annan moderering så är det en bedömningsfråga från fall till fall. Men jag kan säga att det faktiskt är ganska sällan som vi raderar något pga den regeln.

Du har skrivit i två trådar här. Det första inlägget hoppade in i en flera år gammal tråd, för att tipsa om en produkt från ett visst företag. Några månader senare startar du en tråd där du tipsar om en produkt från samma företag. Och du råkar händelsevis ha samma adress som företaget i fråga. Mycket mer solklart fall av brott mot den där marknadsföringsregeln finns knappast.

/Mod

PS. Om du ser andra inlägg som du tycker bryter mot den här regeln, så är du välkommen att göra rapporteringar på de inläggen, så ska vi ta ställning till fallen.

Senast redigerat 2011-12-06 10:18
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-05 22:45

Det avses nog en viss skillnad med "marknadsföra andras näringsverksamhet" (reklam) och att länka till "andras näringsverksamhet".

Ursprungligen av kenjon:

Det avses nog en viss skillnad med "marknadsföra andras näringsverksamhet" (reklam) och att länka till "andras näringsverksamhet".

Exakt,

A Clas Ohlsson och Kjell&Co säljes dessa batterier.
B Jag har en firma som importerar dessa batterier till lägre pris.

Väsentlig skillnad....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-05 23:22

Jag håller med dej om att gränsen är svår. Jag har ingen aning om vad som stod i ditt inlägg.
Att tipsa om produkter är helt OK, bra eller dåliga. Men om jag skriver att "köp batterier till era bärbara från min morbror, som säljer sådana" räknas det som reklam, och inte ett tips.

Som moderator hade jag också dragit öronen åt mig om någon kommit in med noll inlägg och startat en tråd med ett tips om en produkt, bara så där, från ingenstans. Tycker regeln är bra, om än i vissa lägen svårapplicerbar. I det här fallet var det säkert helt rätt. De flesta av oss som varit här länge är väldigt allergiska mot sådana som gör det du precis gjorde, jayrivers.

Om jag gjort något som bryter mot reglerna, eller om jag trampat någon på tårna så ber jag om ursäkt.

Blev bara lite putt för att jag faktiskt skrev ett tips om en produkt som genast togs bort utan förklaring. Det har aldrig hänt mig tidigare på andra forum; och då har jag flera intressen som modellflyg, elektronik, hifi och datorer. Det blir helt enkelt ett antal forum man skriver i.

Bara för att man inte skrivit så många inlägg betyder det inte att man "har varit med" på ett forum länge. Jag läser vad som skrivs på 99 ganska ofta. Loggar in gör jag bara om jag vill skriva något. På andra forum har jag, som flera andra här, hundratals inlägg -och då helt plötsligt så blir det en helt annan sak.

Slutdiskuterat.

Jag förstår "reklam"-problematiken (inte okej att börja spama forumet med reklam om sin egen butik då man har 3 inlägg i bagaget, håller helt med om det). Men om jag ställer en fråga om någon vet av någon bra sida som säljer skal till iPhone så tycker jag att det kvittar om någon skulle ange en sida de driver själv. Varför blir det bättre om någon annan anger den sidan?
Förstår heller inte varför det skulle vara okej att ange jätte kedjor, men inte små nischade butiker som någon macentusiast som kanske inte ens kan leva på sin verksamhet driver.

Men som sagts redan, gör man det på rätt sätt brukar ingen röra ens inlägg, det är i alla fall min erfarenhet och jag har hängt här ett bra tag.

Ursprungligen av Chaosstar:

...Men om jag ställer en fråga om någon vet av någon bra sida som säljer skal till iPhone så tycker jag att det kvittar om någon skulle ange en sida de driver själv...

Det är helt ok att ange sin egen butik i ett sådant läge. Vi har massor av exempel där sådant förekommer.

Om man är...
...ärlig, och visar tydligt att man ligger bakom företaget
...ödmjuk, och visar tydligt att man är beredd att ta emot synpunkter och åsikter kring butiken och produkten
...så brukar inläggen få stå kvar.

Men vad vi inte vill ha är personer som låtsas att de är en utomstående person som ska tipsa om en fantastiskt produkt. Och så tittar man lite närmare på personen och företaget, och ser att de har samma adress (eller någon annan uppenbar koppling). Då åker inläggen ut direkt.

/Mod

Jag tycker att det kan vara helt okej att tipsa om en produkt som efterlyses i en tråd om man kan lösa ett problem, oavsett om man själv säljer varan eller bara råkar känna till någon som gör det. Det viktiga är väl att man är öppen med att man talar för en egen produkt, typ "Jag råkar sälja sådana, PM:a mig."
Om man däremot vill gå ut och marknadsföra något som ingen aktivt har frågat efter eller bara har ytterligare en produkt i mängden av andra produkter av samma slag så är det rimligt att man får köpa sig annonsplats.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-12-06 19:09

Jag tycker också det är förvirrande när inlägg bara försvinner. Man kan bli osäker om man bara tänkte skriva något och ångrade sig, eller om det bara är så att man inte hittar rätt tråd. Man blir inte arg eller sur utan bara förvirrad. Det borde gå att lösa genom något automatiskt meddelande, tycker jag.

Ursprungligen av planB:

Jag tycker också det är förvirrande när inlägg bara försvinner. Man kan bli osäker om man bara tänkte skriva något och ångrade sig, eller om det bara är så att man inte hittar rätt tråd...

När du formulerar det på det sättet, så kan man ju få intrycket att detta är något vanligt förekommande - att du drabbas av detta ganska ofta. Så jag bestämde mig för att forska lite.

Av dina 300 senaste inlägg är 11 raderade.
- 7 av dessa har du själv raderat.
- De andra 4 låg alla i ett lååååångt offtopic-sidospår i "sur-tråden". Ett sidospår som Capeman först varnade för, men som ändå fortsatte, och där jag senare raderade hela sidospåret.
- Men jag skrev en kommentar i tråden där jag motiverade raderingen. Och där fanns ju även Capemans tidigare varning. Så ingen borde vara förvånad eller förvirrad över att de inläggen försvann.

Så du har alltså NOLL raderade inlägg där du inte har fått någon kommentar till raderingen (på de senaste 4 månaderna ungefär).

Och att skicka PM till alla när man raderar ett offtopic-sidospår på kanske 20-30 inlägg - det finns inte ens på kartan - det räcker bra med bara en kommentar i tråden.

/Mod

Senast redigerat 2011-12-07 16:40
Ursprungligen av Chaosstar:

(inte okej att börja spama forumet med reklam om sin egen butik då man har 3 inlägg i bagaget, håller helt med om det)

De 3 inläggen du syftar på var gjorda efter dennes FÖRSTA inlägg som var reklamen, alltså hade inte skrivit något annat alls utan det första inlägget var reklam.

Märkte att mitt inlägg åkt bort i denna tråd, så jag håller med planB om att det inte känns speciellt kul när inlägg man gjort bara försvinner utan någon som helst feedback varför (säger inte att det kanske var ok att ta bort inlägget). Någon slags autosvar vore bara rättvist.

Håller med. Har hänt mig att jag gått in för att kolla och inläggen är borta. Man undrar om man bara drömt att man skrivit något.

För att försöka få ett avslut på den här diskussionen...

När ni får ett inlägg raderat utan någon kommentar:

- Antingen:
Lägg händelsen bakom er och gå vidare, och bara lita på att moderatorerna gjorde sitt jobb. Det är inte världens undergång att få ett offtopic-foruminlägg raderat. (För när det gäller raderingar utan någon kommentar så är det nog 95% offtopic, 4% egenreklam och 1% annat)

- Eller:
Om ni inte själva kan lista ut vad raderingen berodde på - gör då en rapportering och skriv något i stil med: "Skrev inte jag ett inlägg i den här tråden? Vad hände med det?". Så lovar jag att ni ska få ett PM med en motivering till raderingen.

/Mod

Senast redigerat 2011-12-06 21:09
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-12-07 15:57

Jag vet inte varför jag inte kunde få ovanstående i PM i stället. Jag har inte sagt att det hänt ofta eller när det hänt. Kanske har det hänt fem gånger på 2500 inlägg, men det är inte poängen utan att jag känner igen mig i trådskaparens erfarenhet av konsekvensen av att få ett inlägg tyst borttaget. Kvantiteten ändrar inte på sakfrågan.

Jag förstår att man inte kan sköta det här manuellt. Det jag föreslog var ett system som gör det automatiskt. Ett automatiskt genererat medd till i PM lådan, om det går att göra programmeringstekniskt utan allt för mycket arbete.

Ursprungligen av planB:

Jag vet inte varför jag inte kunde få ovanstående i PM i stället ... Kvantiteten ändrar inte på sakfrågan.

Därför att jag ville visa kvantiteten, som är i det närmaste obefintlig.

Om den som får ett inlägg borttaget (och inte får någon kommentar till raderingen) tar sig en funderare på...
- om inlägget verkligen var ontopic
- om inlägget verkligen hade någon relevans för trådens ämne
- om inlägget verkligen följde övriga forumregler
...så blir det nog inte så speciellt många "mystiska" raderingar kvar. En försumbar mängd, vill jag påstå.

Men som jag utlovade igår - om det trots allt skulle inträffa att man inte får någon kommentar och man inte heller själv förstår raderingen - gör då en rapportering, så ska ni få en motivering till den tysta raderingen. Problemet löst.

/Mod

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-12-07 16:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

[I]Därför att jag ville visa kvantiteten, som är i det närmaste obefintlig.

Varför ville du det? Det kanske är NÅGON ANNAN som drabbas kvantitativt? Det jag lyfte fram vara bara upplevelsen och sakfrågan. Jag fattar inte varför min statistik behöver hängas ut med konsekvens att jag antingen uppfattas som kverulant eller senil (som inte håller reda på sina inlägg).

Den person som EVENTUELLT drabbas av detta ofta (till skillnad från mig) ville jag bara ge mitt stöd i upplevelsen av att få ett inlägg raderat. Att jag beklagade mig över att det händer MIG ofta är helt och hållet din tolkning.

Jag ville visa att detta är ett väldigt litet problem, och använde dig som exempel.

För om detta händer dig så sällan, en medlem som brukar ge sig in i alla möjliga diskussioner där många andra kanske drar sig för att gå in (och som därmed förmodligen ökar risken att få inlägg raderade), så anser jag att för majoriteten av medlemmarna är detta ett icke-problem.

Och när jag dessutom har presenterat en fullgod lösning på detta mycket lilla problem (se tidigare uppmaning om att först tänka efter, och sedan eventuellt göra en rapportering), så anser jag att den här diskussionen inte behöver dras mer i långbänk än vad som redan gjorts.

Att du säger: Jo, detta är ett problem.
Och jag säger: Men det är litet, och här är en lösning.
Och du säger: Jo, men detta är ett problem.
Och jag säger: Ja, men det finns en lösning för de få som drabbas.
Och du säger: Men detta är ett problem.
osv

Det orkar jag inte längre nu.

Jag har presenterat min lösning flera gånger nu. Använd den lösningen så försvinner problemet. Kan vi inte bara anse att den här tråden har fått ett avslut nu?

/Mod

Senast redigerat 2011-12-07 17:11
Bevaka tråden