Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa iPhone-modell - vilket namn eller nummer får den?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu känner jag mig som en trasig skiva, men det kommer inte att komma någon telefon som heter iPhone 5... iPhone 4S var den femte versionen av iPhone och nästa kommer antagligen att heta iPhone 6 eller bara iPhone. Eller något helt annat, men inte iPhone 5!

Ursprungligen av Papperskatt:

Nu känner jag mig som en trasig skiva, men det kommer inte att komma någon telefon som heter iPhone 5... iPhone 4S var den femte versionen av iPhone och nästa kommer antagligen att heta iPhone 6 eller bara iPhone. Eller något helt annat, men inte iPhone 5!

iPhone - iPhone 3G - iPhone 3Gs - iPhone 4 - iPhone 4S. Varför skulle inte det följas av iPhone 5? Menar du att Apple bryter den "trend" som man har satt i och med tidigare sätt att namnge telefonerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-11 10:37
Ursprungligen av Papperskatt:

Nu känner jag mig som en trasig skiva, men det kommer inte att komma någon telefon som heter iPhone 5... iPhone 4S var den femte versionen av iPhone och nästa kommer antagligen att heta iPhone 6 eller bara iPhone. Eller något helt annat, men inte iPhone 5!

Ja för det stämde ju verkligen med iPhone4...

Ursprungligen av Papperskatt:

Nu känner jag mig som en trasig skiva, men det kommer inte att komma någon telefon som heter iPhone 5... iPhone 4S var den femte versionen av iPhone och nästa kommer antagligen att heta iPhone 6 eller bara iPhone. Eller något helt annat, men inte iPhone 5!

låt oss se till historien då om du har rätt ...

Iphone - Wikipedia

iPhone - 2007 (1:a generationen - kallades även iPhone 2G för den var en GSM / Edge telefon)
iPhone 3G - 2008 (2: generationen) - Nytt utseende
iPhone 3GS - 2009 (3:e generationen)
iPhone 4 - 2010 (4:e generationen) - Nytt utseende
iPhone 4S - 2011 (5:e generationen)

som du ser så är det ganska självklart att nästa iPhone kommer heta iPhone 5 ... och den därefter blir iPhone 5S osv osv ...

Det finns helt klart en strategi att Apple lanserar en uppdaterad model vart annat år ... Detta för att mobil abonemang är anligtvist en två års period .. Detta gör att ingen känner att den har en omodärn iPhone lika fort som tex Andriod användare känner ..

Apple Didn’t Release An iPhone 5 This Year Because They Don’t Want Anyone To Feel Left Out [Opinion] | Cult of Mac

Ursprungligen av Tobias Schelin:

iPhone - iPhone 3G - iPhone 3Gs - iPhone 4 - iPhone 4S. Varför skulle inte det följas av iPhone 5? Menar du att Apple bryter den "trend" som man har satt i och med tidigare sätt att namnge telefonerna?

Varför skulle det följas av en iPhone 5? Det om något bryter mot "trenden".

Ursprungligen av Trineo:

Ja för det stämde ju verkligen med iPhone4...

Ja, det gjorde det. iPhone 4 var den fjärde iPhone och heter därefter. Skulle man gå efter erat resonemang så skulle den ha hetat iPhone 3.

Ursprungligen av gotfredsen:

låt oss se till historien då om du har rätt ...

Iphone - Wikipedia

iPhone - 2007 (1:a generationen - kallades även iPhone 2G för den var en GSM / Edge telefon)
iPhone 3G - 2008 (2: generationen) - Nytt utseende
iPhone 3GS - 2009 (3:e generationen)
iPhone 4 - 2010 (4:e generationen) - Nytt utseende
iPhone 4S - 2011 (5:e generationen)

som du ser så är det ganska självklart att nästa iPhone kommer heta iPhone 5 ... och den därefter blir iPhone 5S osv osv ...

Det finns helt klart en strategi att Apple lanserar en uppdaterad model vart annat år ... Detta för att mobil abonemang är anligtvist en två års period .. Detta gör att ingen känner att den har en omodärn iPhone lika fort som tex Andriod användare känner ..

Apple Didn’t Release An iPhone 5 This Year Because They Don’t Want Anyone To Feel Left Out [Opinion] | Cult of Mac

Eh... Nej. Som du själv skriver så är iPhone 4 den fjärde generationen iPhone och det är därför logiskt att den heter just iPhone 4. Du skriver även att iPhone 4S är generation fem, så vari ligger logiken att då nästa (generation 6!!) ska heta iPhone 5!?

Ursprungligen av Papperskatt:

Varför skulle det följas av en iPhone 5? Det om något bryter mot "trenden".

För att de senaste har hetat:
iPhone 3G -> 3GS
iPhone 4 -> iPhone 4S
På tur skulle då vara.
iPhone 5

Då skulle man fortsätta trenden. Inte bryta den.
Men det är ju lite märkligt, men jag tror helt enkelt att man från 3G fortsatte med 4 för att folk skulle förstå hoppet.

Citat:

Ja, det gjorde det. iPhone 4 var den fjärde iPhone och heter därefter. Skulle man gå efter erat resonemang så skulle den ha hetat iPhone 3.

Nja, skulle man gått på ditt resonemang skulle 4S heta iPhone 5. Det gör den inte.

Citat:

Eh... Nej. Som du själv skriver så är iPhone 4 den fjärde generationen iPhone och det är därför logiskt att den heter just iPhone 4. Du skriver även att iPhone 4S är generation fem, så vari ligger logiken att då nästa (generation 6!!) ska heta iPhone 5!?

Logiken ligger i att generationerna innan hette iPhone 3G->3GS och iPhone 4->4S, då finns det viss logik att nästa heter iPhone 5.

Ursprungligen av theplague:

Logiken ligger i att generationerna innan hette iPhone 3G->3GS och iPhone 4->4S, då finns det viss logik att nästa heter iPhone 5.

Nej, det är inte logiskt. Namnet 3G kommer av tekniken 3G. Namnet 4 kommer av att det är den 4:e i raden. Man bytte således iom 4:an namngivningsstrategi. Sedan bytte man igen strategi iom 4S. Om man skulle fortsatt skulle 4S varit 5:an.
Skulle man följa samma strategi skulle den hetat 3G->3GS->3GS2->3GS2S, eftersom den fortfarande är en 3G-telefon (om man nu antar att man skulle gjort som iPad, dvs iPad->iPad 2).
Eftersom man nu bestämt sig för att göra lite godtyckligt så kan nästa iPhone heta precis vad som helst. Det enda vi med säkerhet kan säga är att den som lever vid nästa iPhonesläpp får se.

Ursprungligen av pmarriott:

Nej, det är inte logiskt. Namnet 3G kommer av tekniken 3G. Namnet 4 kommer av att det är den 4:e i raden. Man bytte således iom 4:an namngivningsstrategi. Sedan bytte man igen strategi iom 4S. Om man skulle fortsatt skulle 4S varit 5:an.
Skulle man följa samma strategi skulle den hetat 3G->3GS->3GS2->3GS2S, eftersom den fortfarande är en 3G-telefon (om man nu antar att man skulle gjort som iPad, dvs iPad->iPad 2).
Eftersom man nu bestämt sig för att göra lite godtyckligt så kan nästa iPhone heta precis vad som helst. Det enda vi med säkerhet kan säga är att den som lever vid nästa iPhonesläpp får se.

Jag upprepar mig: "men jag tror helt enkelt att man från 3G fortsatte med 4 för att folk skulle förstå hoppet."

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-10-11 10:41

Jag tror att Apple kommer att släppa numren. Jag tror att det precis som i iPod fallen kommer ett par olika modeller. Varför inte iPhone Pro och iPhone Mini...

Ursprungligen av gunek:

Jag tror att Apple kommer att släppa numren. Jag tror att det precis som i iPod fallen kommer ett par olika modeller. Varför inte iPhone Pro och iPhone Mini...

tekniskt set så har aldrig numren varit tryckta på telefonen ... det har bara ståt iPhone oavset om det varit en 2G, 3G, 4 .. osv

Den här tråden har skapats genom att ett antal inlägg har brutits ut från den här tråden:
http://www.99.se/aktuella-rykten/290287-iphone-5-hur-tror-ni-ut.html

/Mod

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-10-11 12:30

Jag tror nästa kommer heta iPhone 5.

Jag tror att nästa kommer att heta iPhone 5. Helt ny design (både på in- och utsida) får nytt nummer medan uppdateringarna på bara insidan fått ett "S" tillagt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-10-11 12:40

...la till en omröstning för att få lite hum om de sammanlagda gissningarna!

PMa mig om ni vill att jag lägger till något till alternativ.

/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-11 12:44

Korrekt svar är: Nästa modell av iPhone kommer att heta: iPhone Air.

Jag hoppas, och till viss del tror, att Apple kommer benämna nästa version som iPhone. Eller iaf försöka ta bort numreringarna, som gjorts med ipods.

Om nu de inte gör det så gissar jag på att nästa heter iPhone 4G.

Varför 4G? Blir ju sjätte generationen, 6G

Ursprungligen av wilhelmsson:

Varför 4G? Blir ju sjätte generationen, 6G

4G - Wikipedia

4G som i det som kommer efter 3G.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-11 14:59

Jag tror att det blir iPhone 5 nästa gång, men de kommer släppa numreringen någon gång. iPhone 17 och 17S kommer ju bara låta konstigt. Men jag gillar ändå de system som är nu 3(G), 3(G)S, 4, 4S då det faktiskt är lättare att inse vad som är nytt. Jag har ingen aning om HTC Hero eller Desire är den senaste (om nu båda är HTC ens).

Helt enkelt Iphone och Iphone nano

Nästa iPhone kommer nog att heta iPhone 5.
Men vi har ett till problem, nästa år kommer det antagligen ett nytt ios, så vad ska det så heta?
Ser inte riktigt en iphone 5 med ios 6

Min gissning är iPhone 6 med ios 6 men min tysta förhoppning är en iPhone X som kör ios X, då ios och OS X blir mer och mer lika varandra.

Ursprungligen av kalle94:

Nästa iPhone kommer nog att heta iPhone 5.
Men vi har ett till problem, nästa år kommer det antagligen ett nytt ios, så vad ska det så heta?
Ser inte riktigt en iphone 5 med ios 6

Min gissning är iPhone 6 med ios 6 men min tysta förhoppning är en iPhone X som kör ios X, då ios och OS X blir mer och mer lika varandra.

Varför inte? iPhone 3G kom ju med iOS 2 och iPhone 4S med iOS 5...

Jag tror inte nästa telefon kommer att heta iPhone utan något annat

Jag tror på iPocketcomputerthatyoucanmakephonecallswith.

Jag tror stenhårt på iPhone 4G ! Den efterföljs ju så klart av 4GS

Ursprungligen av Knutsson:

Jag tror stenhårt på iPhone 4G ! Den efterföljs ju så klart av 4GS

4Gs2 då elle?

Ursprungligen av wilhelmsson:

4Gs2 då elle?

Va?

..

Ursprungligen av Capeman:

Va?

..

Knutsson skrev:
Jag tror stenhårt på iPhone 4G ! Den efterföljs ju så klart av 4GS

Ursprungligen av wilhelmsson:

Knutsson skrev:
Jag tror stenhårt på iPhone 4G ! Den efterföljs ju så klart av 4GS

Ja men varför skulle den heta 4GS2...? Var kom det ifrån?

Ursprungligen av Capeman:

Ja men varför skulle den heta 4GS2...? Var kom det ifrån?

Just det, iPhone 4 heter inte iPhone 4Gs, som iPhone 3g gjorde... totally forgot my bad

Bevaka tråden