Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Air - bästa batterivård?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-10 18:22

Hej !

Har precis packat upp min nya MBA:D, o håller på att ladda batteriet. Jag har hört någonstans, att man efter den allra första laddningen skall köra batteriet helt tomt (röd indikation) innan man börjar ladda på nytt. Stämmer det, eller hur skall man göra för bästa hållbarhet på batteriet i längden ?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-10-10 18:24
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-10 19:03

Ok, tack Mija !

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-10-10 20:10
Ursprungligen av ThomasW:

Hej !

Har precis packat upp min nya MBA:D, o håller på att ladda batteriet. Jag har hört någonstans, att man efter den allra första laddningen skall köra batteriet helt tomt (röd indikation) innan man börjar ladda på nytt. Stämmer det, eller hur skall man göra för bästa hållbarhet på batteriet i längden ?

Använda datorn och oroa dig inte så mycket över batteriet

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-10 21:57

Anledningen till att du ska göra så är för att batteriindikatorn ska kalibreras. Dvs, när det står att det är 20% kvar så är det 20% och inte 1%. Det har inget att göra med batterivård.

Ursprungligen av ThomasW:

Hej !

Har precis packat upp min nya MBA:D, o håller på att ladda batteriet. Jag har hört någonstans, att man efter den allra första laddningen skall köra batteriet helt tomt (röd indikation) innan man börjar ladda på nytt. Stämmer det, eller hur skall man göra för bästa hållbarhet på batteriet i längden ?

Ursprungligen av ThomasW:

Jag har hört någonstans, att man efter den allra första laddningen skall köra batteriet helt tomt (röd indikation) innan man börjar ladda på nytt. Stämmer det, eller hur skall man göra för bästa hållbarhet på batteriet i längden ?

Kort svar: nej. Det var gamla batterier (90-tal) som hade minne och blev sämre om de inte laddades ur varje gång.

Kalibrera emellanåt är väl bra, som andas skriver. Annars bryr jag mig personligen inte, mer än att jag laddar när det behövs, eller när jag vet att jag ska sitta länge.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-11 15:22

Till batterivård hör väl att du bör låta batteriet jobba lite emellanåt, dvs inte köra med laddaren i för jämnan. Så en gång i månaden eller så, låt datorn gå på batteri några timmar, speciellt om du annars använder den mest nätansluten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-14 18:22

Tackar för alla svar ! Har hittills kört den mest utan laddaren inkopplad under bussresa, igår t o m så långt att den sa till att den nu är på "reserven" eller något likande. Att bara skriva typ word-dokument verkar inte dra mycket batteri, däremot räcker det att se ett 45 min HD-videoklipp för att batteriet dras ur rejält.

1
Bevaka tråden