Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar Apple TV?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur funkar detta med Apple TV, är det som vanlig tv, eller kan man föra över film och bilder från dator till tv. Har tv uppkopplad till trådlöst nätverk.

Om man har film online typ Voddler kan man strömma det till Apple TV och vidare till min tv som är uppkopplad på ett trådlöst nätverk, underlig fråga kanske, men är novis på detta, det kanske ni förstår.

Voddler finns till iOS. Tror inte att det fungerar till ATV2 dock. Så tror jag att du måste jailbreaka din ATV2 och installera Plex eller XBMC:

Apple TV Plex Client Install - Plex
HOW-TO:Install XBMC on Apple TV 2 - XBMC

Ovan appar har stöd för plugins så som ex Voddler.

Googla gärna.

Apple TV är ett grafikkort som lirar mediafiler från annan dator hemmavid (databasen den då använder är iTunes) eller via internet - t.ex. filer från Apples (hyr- och köpfilm, trailers) och YouTubes diskar. Den har en liten processor som sköter all bizniz mellan diskar och grafikkort.
Grafikkortet kopplar man till t.ex. en TV via HDMI.

På enkel svenska

En fyrkantig puck med tre anslutningar;

TV'n via HDMI-kabel
230V
Nätverk till datorn

De filmer du har i iTunes i din dator kan du sedan spela till din TV.
Nedladdat material kan behöva konverteras först och detta görs med fördel med programmat "iFlicks".
Den först modellen hade en egen hårddisk inbyggt, men ATV2 "lever" på hårddisken i din dator.

Men ATV2 är smartare än så. Den kan visa dina bilder från iPhoto, den spelar upp din musik (om du har bra högtalare till TVn funkar det bra), du kan dubblera din iPhone/iPad's skärm och visa den på TV'n (kallas Airplay).

Den har koppling ut på nätet med, du kan visa FlickR-bilder, se på YouTube och nyssens kom möjligheten att både hyra och köpa filmer direkt från TV-soffan med fjärrkontrollen (Apples standard aluminium-fjärr, apsnygg)

Kostar väl runt tusenlappen och lätt den pryl som används mest

OK! Förstår att man kan se filmer och bilder som ligger på datorn på TV:n, men om man vill se en film som man strömmar från nätet, typ voddler från BB, funkar det då?

Ursprungligen av mollerpojken:

OK! Förstår att man kan se filmer och bilder som ligger på datorn på TV:n, men om man vill se en film som man strömmar från nätet, typ voddler från BB, funkar det då?

Läs inlägg nummer fyra igen.

Mycket kort beskrivet:

- Hur funkar Apple TV?

- bra!

Youtube och FlickR är två plugins som funkar direkt.
Vill man "jailbreaka" prylen och hålla på så skall man kunna skohorna in Voddler och ...Vimeo? ....
Osäker här då jag aldrig breakar mina prylar.

Ursprungligen av Goflorp:

Vill man "jailbreaka" prylen och hålla på så skall man kunna skohorna in Voddler och ...Vimeo? ....
Osäker här då jag aldrig breakar mina prylar.

Vimeo finns redan i Apple TV, om jag inte minns helt fel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-09 22:30
Ursprungligen av Capeman:

Vimeo finns redan i Apple TV, om jag inte minns helt fel.

Absolut, Vimeo ligger med som standard i senaste iOS precis som Youtube/Flickr/etc.

Men.... om jag vill se en .avi film som jag råkar ha på min dator. Kan jag inte bara spela upp den till ATV ? Måste jag handbrake'a först?

Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Men.... om jag vill se en .avi film som jag råkar ha på min dator. Kan jag inte bara spela upp den till ATV ? Måste jag handbrake'a först?

ATV:n spelar bara upp h.264, inga andra format. Har du en .avi behöver den alltså kodas om på något sätt, enklast är väl att göra det i realtid med AirVideo. Mkv:er är nästan i rätt format och behöver bara borstas till lite i suveräna iFlicks, tar någon minut per fil.

Inbillar jag mig när jag tycker att bilden är mycket sämre efter att filen gått genom Handbrake? ATV skulle ju klara 720... Jag fick hem min ATV 2 igår och känner mig lite lurad.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-10-20 20:56
Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Inbillar jag mig när jag tycker att bilden är mycket sämre efter att filen gått genom Handbrake? ATV skulle ju klara 720... Jag fick hem min ATV 2 igår och känner mig lite lurad.

De filmer jag kört igenom Handbrake har blivit perfekta, har du verkligen markerat på höger sida att det ska konverteras till ATV2?

Ursprungligen av Hjopek:

De filmer jag kört igenom Handbrake har blivit perfekta, har du verkligen markerat på höger sida att det ska konverteras till ATV2?

[ATTACH="CONFIG"]30761[/ATTACH]

Ja ATV 2 är markerad men jag mixtrade lite med "Quality" och klickade i "Average bitrate" och då blev det mycket bättre.

Testar även med iFlicks som funkar bra men jag tror bilden är något sämre.

Hur får man med text?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-21 22:44
Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Ja ATV 2 är markerad men jag mixtrade lite med "Quality" och klickade i "Average bitrate" och då blev det mycket bättre.

Testar även med iFlicks som funkar bra men jag tror bilden är något sämre.

Hur får man med text?

Som någon sa tidigare, skit in ger skit ut.

Jag rekommenderar en videobitrate på iaf 4500/5000 kbit/s för att det ska se bra ut för visning på en större tv.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-10-27 07:33
Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Ja ATV 2 är markerad men jag mixtrade lite med "Quality" och klickade i "Average bitrate" och då blev det mycket bättre.

Testar även med iFlicks som funkar bra men jag tror bilden är något sämre.

Hur får man med text?

Kolla på bilden på inlägg #22, där finns "subtitles" välj den och ange vilken textspråk du vill ha, funkar för det mesta, sedan kan kan prova att hålla inne mittknappen på fjärren för ATV2 för att få fram texten, ibland finns den där, bara att testa.

Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Inbillar jag mig när jag tycker att bilden är mycket sämre efter att filen gått genom Handbrake? ATV skulle ju klara 720... Jag fick hem min ATV 2 igår och känner mig lite lurad.

Går ju, som redan påtalats, att justera Handbrake-inställningarna, men rent krasst så blir det ju aldrig någonsin lika bra när man komprimerar om något för andra gången.

Citat:

RagnarFerdinand
Tack för alla tipps. Funkar bra nu men hur fixar man TEXT?

Jag tycker iSubtitle funkar bäst, lägger in dem som ett rent textspår som skalas om efter den enhet den spelas upp på. Alternativet är väl Submerge, som gör ungefär samma sak men renderar texten till bilder i stället. Klart mindre elegant, men fungerar även på icke-Appleprylar. Båda finns på Mac app store.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-20 08:15

ATV2 har inget med att göra hur du väljer att koda en film när du kör den genom Handbrake. Vad har du för bitrate på videon du har skapat genom Handbrake?

Ursprungligen av zinned:

ATV2 har inget med att göra hur du väljer att koda en film när du kör den genom Handbrake. Vad har du för bitrate på videon du har skapat genom Handbrake?

Bitrate?? Jag kollar i information för filen och hittar Total bithastighet 389! Är det samma sak?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-20 08:56

Då kan jag förstå att det ser riktigt uselt ut.

Ett tips, ladda ner ett ytterst litet program som heter MediaInfo. Med detta program öppnar du din fil och kan se massvis av information om den, bl a bitrate för både ljud och bild.

Vad är det för video du har kört igenom Handbrake och med vilken inställning?

Jag kör iflicks för konverteringen. Inställt på universal. Då kan jag se resultatet på alla enheter jag äger (iPhone, iPad, Mac och ATV 2)

Tar filen och slänger den på iflicks, tryck start, klart efter en stund.

Sedan gäller skit in - skit ut.

Tv-serieavsnitt på 300MB blir aldrig bra.

576-material som man försöker göra till 720 funkar ju inte heller bra.

Har en Life serie i hd som jag kört genom iFlicks med suveränt resultat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-20 10:48
Ursprungligen av Goflorp:

Jag kör iflicks för konverteringen

Där blandade du nog ihop det va? Du menar väl Handbrake.

Ursprungligen av zinned:

Där blandade du nog ihop det va? Du menar väl Handbrake.

Man kan faktiskt konvertera med iflicks

Senast redigerat 2011-10-20 12:12

Nej, jag kastar .AVI-filer på iFlicks. Snabbt enkelt och snyggt.
Filerna läggs till i iTunes, originalfilen till papperskorgen...

Handbrake är bra till att rippa dvd'er.

Tack för alla tipps. Funkar bra nu men hur fixar man TEXT?

Håll er till ämnet, tack!

Handbrake-inställningar och liknande kan vi väl ta någon annanstans.

/Mod

Har nu haft ATV i tre veckor och tillsammans med iSubtitle är den helt SUPER !!! Häromdagen streamade jag en kort film från min iPhone till TVn helt problemfritt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-17 07:36

It just works

Bevaka tråden