Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Office Mac 2011 till enbart en dator?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tyckte jag gjorde en fin deal i somras när OnOff gick i konkurs och köpte Office för 700 kronor. Nu när jag tar fram kartongen för att installera det på min MBA så ser jag att det står 1 user, 1 Mac.
Innebär det att jag enbart kan köra det på min iMac? Är Microsoft så snikna att det inte kommer gå att installera på min MBA?
Om jag installerar...någon som vet vad som händer? Kommer det helt plötsligt välja att sluta fungera när man skriver eller liknande?
Använder det för att göra anteckningar på PPL-utbildning och vill inte att det sak strejka helt plötsligt.

Kände på mig när jag köpte det att jag skulle välja iWork...

1 user, 1 Mac säger sig själv. Det går helt enkelt inte att köra det på fler burkar.

Ursprungligen av barbapappa_86:

1 user, 1 Mac säger sig själv. Det går helt enkelt inte att köra det på fler burkar.

Och hur ska Mac 2 veta att Mac 1 har det installerat ?...

Ursprungligen av LCR:

Och hur ska Mac 2 veta att Mac 1 har det installerat ?...

Om de två datorerna sitter på samma nätverk så upptäcker Office att samma licens redan används.

Är det 1 dator, så är det 1 dator. Att installera på fler datorer blir då ett brott mot licensvillkoren.

Det finns en annan version av Office 2011 som är för 3 datorer. TS borde kanske läst lite mer noga på förpackningen han köpte.

Sen är det ju en helt annan sak att det faktiskt fungerar att installera på fler datorer, så länge man inte använder båda samtidigt inom samma nätverk.

Men då är vi kanske ute på lite tunn is - gentemot forumreglerna...

Du aktiverar office online via microsoft-servrar.

Ja det lär då märkas med samma cd-key.

Ursprungligen av illerG:

Du aktiverar office online via microsoft-servrar.

Ja det lär då märkas med samma cd-key.

Och då var det ämnet uttömt...

Då går det alltså inte att installera på flera datorer.

Har man köpt 1 licens så är det 1 licens.

Men innebär detta att man bara kan aktivera Office en enda gång ?

Vad händer om man vill ominstallera ?

Skulle aldrig falla mej in att köpa en Micro$oft produkt så jag vet inget om hur deras grejer "fungerar"...

Inga problem att ominstallera och aktivera igen.

Ursprungligen av keptang:

Inga problem att ominstallera och aktivera igen.

Ok, men hur kan då Micro$oft hindra en från att installera på en annan dator???

Om man först installerar på en dator, aktiverar, omformaterar och installerar/aktiverar igen så är allt ok, men enligt inlägg ovan så går det ej att installera, aktivera, byta dator, installera, aktivera.

Detta måste innebära att första aktiveringen knyter licensen till en specifik Mac och om man byter Mac (finns massor av skäl) så måste man också köpa en ny licens. Och folk undrar varför jag inte köper Micro$oft...

Ursprungligen av LCR:

Ok, men hur kan då Micro$oft hindra en från att installera på en annan dator???

Om man först installerar på en dator, aktiverar, omformaterar och installerar/aktiverar igen så är allt ok, men enligt inlägg ovan så går det ej att installera, aktivera, byta dator, installera, aktivera.

Detta måste innebära att första aktiveringen knyter licensen till en specifik Mac och om man byter Mac (finns massor av skäl) så måste man också köpa en ny licens. Och folk undrar varför jag inte köper Micro$oft...

Nja, jag undrar det... Jag använde Office 2011 på min gamla mac, och efter att ha köpt en MBA nu i sommar fick jag lov att installera om (av någon anledning fungerade vissa program inte efter att ha flyttats över). Efter nyinstallation med användande av samma licens som jag redan använt en gång på den gamla datorn fungerar det hur bra som helst.

Ursprungligen av Niklas99:

Nja, jag undrar det... Jag använde Office 2011 på min gamla mac, och efter att ha köpt en MBA nu i sommar fick jag lov att installera om (av någon anledning fungerade vissa program inte efter att ha flyttats över). Efter nyinstallation med användande av samma licens som jag redan använt en gång på den gamla datorn fungerar det hur bra som helst.

Men är det en "1 user 1 Mac" licens ?

Ursprungligen av korthoga:

Tyckte jag gjorde en fin deal i somras när OnOff gick i konkurs och köpte Office för 700 kronor. Nu när jag tar fram kartongen för att installera det på min MBA så ser jag att det står 1 user, 1 Mac.
Innebär det att jag enbart kan köra det på min iMac? Är Microsoft så snikna att det inte kommer gå att installera på min MBA?

Varför skulle det vara sniket av dem? Det är en tämligen vanlig försäljningsmodell. Är det inte snarare så att det är sniket att inte köpa en extra licens om det är vad du behöver? De lägger ner åtskilliga år på planering, utveckling och testning. 700 kronor är nästan gratis.

Ursprungligen av korthoga:

Om jag installerar...någon som vet vad som händer? Kommer det helt plötsligt välja att sluta fungera när man skriver eller liknande?
Använder det för att göra anteckningar på PPL-utbildning och vill inte att det sak strejka helt plötsligt.

Kände på mig när jag köpte det att jag skulle välja iWork...

Det hade varit ett alternativ. Om du behöver Office-kompatibilitet så kan även LibreOffice vara ett bra alternativ. Men du kanske rentav skulle se dig om efter ett mer dedicerat anteckningsprogram, Office-programmen kan ibland vara lite väl generella.

Ursprungligen av Marcus K:

Varför skulle det vara sniket av dem? Det är en tämligen vanlig försäljningsmodell. Är det inte snarare så att det är sniket att inte köpa en extra licens om det är vad du behöver? De lägger ner åtskilliga år på planering, utveckling och testning. 700 kronor är nästan gratis.

...och Apple lägger ned tre-fyra dagar på sina prylar som de sen låter användarna använda mer eller mindre fritt efter inköp?
Är van vid att om man köper program så får man använda dem till de datorer man har i hemmet. Så har det varit med de programmen jag köpt från Apple och hade inte en tanke på att Microsoft gjorde på detta vis. Hade jag vetat om att man behövde en fler-licens hade jag i sådant fall köpt det, eller nej, jag hade antagligen köpt iWork istället.
Hade jag varit sniken hade jag laddat ned Office istället för att köpa det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-10 00:08
Ursprungligen av korthoga:

...och Apple lägger ned tre-fyra dagar på sina prylar som de sen låter användarna använda mer eller mindre fritt efter inköp?

Inte rättvis jämförelse, Apple tjänar alla sina pengar på hårdvaran.

Ursprungligen av kenjon:

Makron skapade i Excel (under Windows) funkar väl ändå inte i Macversionen, eftersom VisualBasic saknas. Men makron kanske funkar i senaste Office för Mac, den har inte jag.

2011 har fullt stöd för macron.

Ursprungligen av Marcus K:

Om du behöver Office-kompatibilitet så kan även LibreOffice vara ett bra alternativ. Men du kanske rentav skulle se dig om efter ett mer dedicerat anteckningsprogram, Office-programmen kan ibland vara lite väl generella.

Behöver egentligen inte Office. Det enda jag behöver är ett program som jag kan föra anteckningar i och textredigeraren som följer med Lion är väl sådär att anteckna i. Finns det andra program som är gjorda för just det ändamålet tar jag tacksamt emot tips om dessa!

Ursprungligen av korthoga:

Finns det andra program som är gjorda för just det ändamålet tar jag tacksamt emot tips om dessa!

Hör inte till den här tråden. Sök gärna då det säkert finns massor av trådar om just detta.

Ursprungligen av korthoga:

Behöver egentligen inte Office. Det enda jag behöver är ett program som jag kan föra anteckningar i och textredigeraren som följer med Lion är väl sådär att anteckna i. Finns det andra program som är gjorda för just det ändamålet tar jag tacksamt emot tips om dessa!

Du fick förslag på gratis alternativ här http://www.99.se/microsoft/290216-office-mac-2011-till-enbart-dator.html#post2024602

Eftersom majoriteten av världen använder Windows så är den stora standarden att en licens ger dig rätten att använda programvara på 1 dator.

Det här med att en programvara/OS får installeras på hur många system är egentligen inte så vanligt och ett relativt nytt fenomen.

Vill du föra över licensen på en ny burk avinstallerar du och sedan installerar på nya.
Skulle det vara problem med aktivering så i detta fall hjälper Microsoft dig över telefon.

Ursprungligen av illerG:

Det här med att en programvara/OS får installeras på hur många system är egentligen inte så vanligt och ett relativt nytt fenomen.

Tvärtom ett väldigt gammalt fenomen, proprietär programvara har bara varit populärt sedan 70-talet eller så.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-09 00:31

Man får inte men kan, så enkelt är det.

Efter installationen brukar där dyka upp en förfrågan om att registrera sin produkt, men det är inget som behövs göras.

Får redigera lite här Läste inte att det var 2011 det gällde, visste inte ens att det kommit en ny. Så vet ej hur denna fungerar, men sökte litegrann på nätet och vissa säger att det inte är några problem.

Senast redigerat 2011-10-09 00:42
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-09 13:50

OpenOffice är väl ett rätt skapligt alternativ. Och gratis.

Ursprungligen av kenjon:

OpenOffice är väl ett rätt skapligt alternativ. Och gratis.

Har flera vänner som har OpenOffice och iWork (pages, Keynote, Numbers) och de är jättenöjda.
behovet för Office finns inte alls.

Dock är det nog så att de allra mest avancerade dokumenten inte är ngt de varken får eller skickar.

OpenOffice.org - The Free and Open Productivity Suite

Ursprungligen av Goflorp:

Dock är det nog så att de allra mest avancerade dokumenten inte är ngt de varken får eller skickar.

De allra flesta användarna av "office" program använder bara en bråkdel av de features som finns i dessa program.

Jo, men vi hade ett konsultbolag som var RIKTIGT nördiga på Excel när jag jobbade på Volvo.

De Excelark, fulla med macron och så avancerade som man KAN gör dem i Excel fungerade ALDRIG på ngt annat
än Excel.

Det räcker med att man springer på en enda av dessa funktioner så skiter det sig med bredsladd i OpenOffice
eller Numbers. Troligen går det åt pipan tidigare i Numbers än OpenOffice ...

Man skall inte vara rädd, men man skall veta om det - att man KAN få problem.
Men eftersom det är roligare att säga JA! än NEJ! så tycker jag - tuta och kör.

Ursprungligen av Goflorp:

Jo, men vi hade ett konsultbolag som var RIKTIGT nördiga på Excel när jag jobbade på Volvo.

De Excelark, fulla med macron och så avancerade som man KAN gör dem i Excel fungerade ALDRIG på ngt annat
än Excel.

Eller nästa version av Excel...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-09 16:08

Makron skapade i Excel (under Windows) funkar väl ändå inte i Macversionen, eftersom VisualBasic saknas. Men makron kanske funkar i senaste Office för Mac, den har inte jag.

Ursprungligen av kenjon:

Makron skapade i Excel (under Windows) funkar väl ändå inte i Macversionen, eftersom VisualBasic saknas. Men makron kanske funkar i senaste Office för Mac, den har inte jag.

Hela rasket är väl tillbaka nu med Visual Basic och macron å alltihop från 2011:an.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-09 20:51
Ursprungligen av korthoga:

Kände på mig när jag köpte det att jag skulle välja iWork...

Och varför skulle iWork med 1 licens för 1 dator vara ett bättre alternativ? Du får fortfarande bara 1 licens...

Ursprungligen av frazze:

Och varför skulle iWork med 1 licens för 1 dator vara ett bättre alternativ? Du får fortfarande bara 1 licens...

Men är det en sådan licens när man köper iWork ?

Bevaka tråden