Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetproblem stoppade 99mac

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Telia har haft stora problem med sina internetförbindelser sedan kl 11.00 och även 99mac.com har varit drabbad. För stunden verkar dock allting fungera som vanligt.

Läs mer på Svd.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-21 14:27

Min anslutning var också totalt nere.

Jag som trodde det var nåt fel på mitt Airport-nätverk och konfigurerade om hela skiten. Nollställde rubbet.
Kul...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-21 14:38

Dök de luxe,

Kör Bostream Extreme.

Vänligen, Ylan

Överbelastning p.g.a. för mycket pr0n och warez genom ledningarna måntro?

I småland rullade allt som vanligt

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag som trodde det var nåt fel på mitt Airport-nätverk och konfigurerade om hela skiten. Nollställde rubbet.
Kul...

Ha ha

Här i Umeå gick det att surfa inom DMZ, men all trafik utanför var död. Det var lite konstigt för jag trodde NorrNods trafik inte hade nånting att göra med Telia.

Spela roll...?
På midsommardagen sover man väl ändå till minst tre...?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-21 14:54

har bonets 2,5 adsl, har också haft problem idag... någon som har funderat på att skaffa deras 26 mbits adsl, eller är det bara en bluff av något slag...har för mig att man inte kan utnyttja så mycket bandbredd, än..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag som trodde det var nåt fel på mitt Airport-nätverk och konfigurerade om hela skiten. Nollställde rubbet.
Kul...

Förstår dig! Jag gjorde samma sak, stackars min lilla Airport kanske blir sur på mig nu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag som trodde det var nåt fel på mitt Airport-nätverk och konfigurerade om hela skiten. Nollställde rubbet.
Kul...

Ha ha!!
Själv utgår jag alltid från att det är Telia som är boven i dramat och se, jag fick rätt idag igen...:D
Men det ska erkännas att även jag var in i AirPort-stationen och kollade om jag själv hade gjort något knasigt...;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Manne
har bonets 2,5 adsl, har också haft problem idag... någon som har funderat på att skaffa deras 26 mbits adsl, eller är det bara en bluff av något slag...har för mig att man inte kan utnyttja så mycket bandbredd, än..

Öhh? Du kan utnyttja så mycket bandbredd som du vill. Men Bostreams 26 Mbits VDSL beror på avståndet till stationen. Dessuto närmare. Dessto bättre uppkoppling. Så jag som bor en bit i från en station, kan få ca 10 Mbit från dom. Vilket är ändå extremt prisvärt. Sen får du tänka på att det är bandbredden till deras noder som räknas. Så är det gällande för alla uppkopplingar.

p.s Hade inga märkbara proble idag.. ?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2003-06-21 17:00

Även jag blev "drabbat", men tänkte att det kanske var meningen att jag skulle syssla med annat och det är först nu som jag förstår att det var något större.

Min hund fick i alla fall ett välförtjänt bad, en mindre omgång med saxen behövde han också och nu går han runt och stoltserar medan mitt dåliga samvete har blivit rent igen...

Hehe, telia hade "för lite minne" i sin huvudrouter är det officiella utalandet....

Märk också att expressen har skrivit "för litet minne", jag är ingen språkvetare men det tolkar jag som den fysiska storleken, och inte mängden minne.

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=10&a=42739

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Märk också att expressen har skrivit "för litet minne", jag är ingen språkvetare men det tolkar jag som den fysiska storleken, och inte mängden minne.

Kan inte annat än hålla med - språkvetare är du inte!

"litet" är helt korrekt använt även om de flesta idag säger/skriver "lite".

Senast redigerat 2003-06-21 17:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nilsanders
Kan inte annat än hålla med - språkvetare är du inte!

Hade också kunnat skriva "Kan intet annat..."

Jag förstod att jag skulle få äta upp det där.......

Är hos svärföräldrarna i Blekinge och här blev det dubbelt stopp. Först kunde jag konstatera att felia hade problem när vi inte kom förbi loginsidan. Strax efter att jag ringt till dem och fått höra ett telefonsvararmeddelande som bekräftade mina misstankar slocknade alla lampor i huset och kort efteråt hördes en rejäl åskknall.

Var övertygad om att det inte skulle bli något surfande innan vi tagit oss hem till Malmö, men såväl felia som sydkraft lyckades visst få tummen ur trots att det är midsommarhelg. Smått imponerande.

Nåväl, det blev ju ett bra tillfälle att montera bokhyllorna som Ikea levererade häromdagen. I alla fall tre av dem. Den fjärde liknade mer brasved än bokhyllan Billy. :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nilsanders
Hade också kunnat skriva "Kan intet annat..."

Varför inte "intel" som du skrev från början...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Varför inte "intel" som du skrev från början...

Det var inte någon svordom jag ändrade utan råkade skriva "hålle" i st f "hålla"!:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nilsanders
Det var inte någon svordom jag ändrade utan råkade skriva "hålle" i st f "hålla"!:)

Om du är så noga med att anmärka på andras stavning så borde du ju kolla vad du själv skriver innan du postar.
Jag är inte så noga, men tycker inte man ska gnälla på andra när man själv stavar fel.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Om du är så noga med att anmärka på andras stavning så borde du ju kolla vad du själv skriver innan du postar.
Jag är inte så noga, men tycker inte man ska gnälla på andra när man själv stavar fel.

Den enda här som har klagat på någons stavning är DU!
Jag svarade på frågeställan angående litet/lite. Tror inte att den här diskussionen leder till något positivt utan jag avslutar den här för min del!

( - borttagen mening - )

Edit: Den typen av kommentarer som fanns ovan, hör inte hemma på 99mac. Vänligen ta och läs de regler som finns för detta forum.

Senast redigerat 2003-06-22 10:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-21 20:16

É fölk til at vare lett retlige ida?
Var det så kul igår?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nilsanders
Den enda här som har klagat på någons stavning är DU!
Jag svarade på frågeställan angående litet/lite. Tror inte att den här diskussionen leder till något positivt utan jag avslutar den här för min del!

( - borttagen mening - )

Du verkar vara en kul kille:D

Senast redigerat 2003-06-22 10:25

-- bortplockat då mitt inlägg är irrelevant nu --

Senast redigerat 2003-06-21 21:26

Jag nöjde mig med att starta om ADSL-modemet och AirPort-stationen. När inte det funkade gick jag och la mig istället. (var ändå lite trött så här på midsommardagen, av någon anledning )

Senast redigerat 2003-06-22 17:03

Jag är inte van med slika tongångar här, EOD, passar bättre på nåt PC-forum.
Här är vi snälla mot varandra, även om tonen kan bli "hjärligt rå" stundtals...

-- bortplockat då mitt inlägg är irrelevant nu --

Nu återgår vi till det tråden handlar om. Om något är oklart finns 99macs regler här.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Ha ha

Här i Umeå gick det att surfa inom DMZ, men all trafik utanför var död. Det var lite konstigt för jag trodde NorrNods trafik inte hade nånting att göra med Telia.

NorrNod köper sin internet koppling av Telia, därav stoppet även för NorrNods kunder.

Citat:

Skrevs ursprungligen av patriik
NorrNod köper sin internet koppling av Telia, därav stoppet även för NorrNods kunder.

Jaså? Jag trodde de var en del av Sunets backbone, eftersom det är Umdac som driver NorrNod (eller?), men så är det alltså inte?

Bevaka tråden