Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elförbrukning

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis införskaffat en Mini (förra generationen, 2,4Hz med superdrive) som mediedator i vardagsrummet.

De andra inblanda apparaterna där, tv:n och förstärkaren, är kopplade till en grendosa som slås av efter användning för att spara ström. Gott så. Men nu är frågan huruvida Minin ska följa samma mönster. Det beror såklart på hur mycket den drar i viloläge. Det känns som om tekniken blir allt bättre på detta och energiåtgången kan vara så låg att det inte är motiverat att slå av och således starta om varje dag, men jag skulle gärna ha lite mer fakta i målet.

Vet ni några siffror eller uppskattning på området?

eskimo var ett par sek snabbare.

edit: 2010: http://images.apple.com/environment/reports/docs/Macmini-Product_Environmental_Report_2010615.pdf

Sleep: 1.42W
Idle: 9.44W

Jag bloggade faktiskt på just det ämnet tidigare idag: teorier.com » Elskurkar?

Ursprungligen av hallgren:

Jag bloggade faktiskt på just det ämnet tidigare idag: teorier.com » Elskurkar?

Håller med det du skriver i din blogg och kunde inte bry mig mindre att saker står i standby, så som produkterna är gjorda att fungera.
Sliter förmodligen mer på elektroniken också att bryta ström helt och slå på hela tiden.

Tack för länkarna, och framför allt för den gedigna genomgången i bloggen! Jag tror generellt på konceptet "många bäckar små" när det gäller att dra ner på energianvändandet, men visst finns det en gräns där det börjar gå åt det absurda.

Sen är ju en tanke att det skulle kunna dra mer energi (och slita mer) att boota om och därmed ladda in alla rutiner etc varje gång man använder datorn. Under den tiden jobbar ju maskinen för fullt. Men det kanske kräver lite räkning/mätning för att fastställa...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-10-07 13:43

Ta en titt på Mac mini: Energiförbrukning och värmeeffekt (BTU)
En overksam Mini förbrukar alltså 88 kWh/år ≈ 100kr.

Men du frågar efter skillnaden mellan viloläge istället för att stänga av helt och hållet, vilket borde ligga runt 2-3W? ≈ 20kWh/år.
Har du sett den inbyggda schemaläggaren för avstängning/vila?
När allt kommer kring är Mini världens mest strömsnåla stationära dator.

(Jag avsäger mig allt ansvar då det gäller ovanstående matematiska beräkningar)

1
Bevaka tråden