Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg MBP 13 2010. Uppgradering, vilken? Eller hjälp?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag har en relativt ny MBP 13' från hösten 2010. Men den har nu blivit seg som sirap. För att ge ett exempel. Den laggar till lite ibland när jag bara skriver här och har några fönster öppna i webbläsaren... Den hackar och laggar när man använder den med Word osv... För inte tala om när någon webbsida har flash eller video... suck.. orka att den ska lagga när man kollar vimeo...

Men iaf jag har en Dual Core 2,4. och 4 GB Ram. Har drygt 60 GB ledigt på min HD så det ska va OK.

Vad ska jag göra?
Hur får jag den snabb och rapp igen?
Ska jag köpa mer Ram? I så fal vilka? Ngn som kan länka till några som e vettiga?
Visst en SSD disk vore ju nice men en 250 GB känns för dyr fn.

Finns det ngt sätt att städa upp på disken så den blir snabbare?

Jag vet typ hur jag ska göra i windows men känner mig gelt handikappad vad gäller Mac... Hjälp!!!

Jag köpte 8Gb minne CORSAIR VS 8GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ CL7 (2X4GB) för 399 kr till MBP mid 2010. Det finns ett apple-dokument som beskriver vilken minnestyp du behöver till olika modeller, men jag har inte kvar länken. SSD är ju trevligt och själv kör jag 80 GB SSD + 750 GB HD istället för dvd:n.

Din maskin ska ju inte bli sämre med tiden så något måste ju vara fel! I värsta fall får du ta till ett gammalt Windows knep - ominstallera allt.

Ursprungligen av jonken2000:

Jag köpte 8Gb minne CORSAIR VS 8GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ CL7 (2X4GB) för 399 kr till MBP mid 2010. Det finns ett apple-dokument som beskriver vilken minnestyp du behöver till olika modeller, men jag har inte kvar länken. SSD är ju trevligt och själv kör jag 80 GB SSD + 750 GB HD istället för dvd:n.

Din maskin ska ju inte bli sämre med tiden så något måste ju vara fel! I värsta fall får du ta till ett gammalt Windows knep - ominstallera allt.

Jo jag är ju verkligen sugen på en SSD men behöver verkligen minst 250GB då jag behöver kunna köra en windowspartion på den också. Och 250 GB SSD e ju fortf rätt dyrt.

Men ska kolla in ram minnet. Känns som att det behövs kanske. Tror du att de ramminnena du länka till ovan funkar till en MBP13 från hösten 2010?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-06 20:06

Snart går din dator garanti ut.
Lämna in hos auktoriserad Apple serviceverkstad för hårdvaru undersökning !

Ursprungligen av REP:

Snart går din dator garanti ut.
Lämna in hos auktoriserad Apple serviceverkstad för hårdvaru undersökning !

Tror inte jag kan det i Sverige. En kompis köpte den i Norge och jag köpte den från han, har dock inget kvitto. (Nej den är inte stulen, jag har faktiskt kollat upp det på serie numret men en polare som jobbade på apple förr.)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-10-07 12:35

8GB ram ~400:-
Optibay från ebay ~200-300:-
SSD 120GB ~1500-2000:-

Så tar du din gamla disk i optibayen och har windows partition på om du inte vill ha en större.
Eventuellt kan du lägga till USB-chassi (finns också på ebay billigt) för superdriven om du känner behov av en CD/DVD.

Lovar att macen blir som ny med en SSD.

1
Bevaka tråden