Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga ang. Prambatteri till A1138 MacBook 1.67 Hi.res. Söker ett sound/DC-kort också..

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-10-06 18:21

Hej

Måste kolla med er om någon har en förklaring till varför det följer med ett litet kretskort kopplat till batteriet? Själva batteriet sitter på detta kort med en liten sockel som lätt går att ta isär.
Min fråga är, räcker det inte med att byta enbart batteriet? Har dessa två komponenter något för sig att de är oskiljbara?

Sedan undrar jag om någon har ett: G4 Aluminum 15" 1.67 GHz DC & Sound Card
Product code: IF154-108-1 
Apple Part #: 922-6963
Identifieras som 820-1820-A enl. orginalbet. OBS! Det finns två varianter. Jag söker Hi-resolution varianten..

Burken är helt död, tvärdog under körning. Laddar ej längre och fungerar inte med enbart laddaren heller. Verkar som detta kort är en svag länk i dessa burkar..

Är det möjligt att någon här, via Forumet har ett felfritt liggandes? Jag är i direkt behov av detta. Bra pris=snabb affär. Annars blir det väl EU som får ta beställningen.. Maila: stefan.bagenfelt@skinnskatteberg.se

Mycket! tacksam för lite hjälp av er../Stefan

Om du vill pilla själv så har jag beskrivit hur jag gjort i denna tråden: http://www.99.se/macbook-pro/284874-koppla-psu-direkt-pa-batteri-kontakterna-pbg4-hrdl.html

Det är alltså ingången som går sönder och är ganska lätt att byta.
Och det är väl en PowerBook G4 du har, ingen MacBook?
Har för mig att Macbook inte har något Prambatteri. Det enda Prambatteriet jag har bytt har varit i en PowerBook G4 15" Hi-res (samma typ av dator som din antar jag - följde guide på iFixit).

  • Medlem
  • 2011-10-06 22:13

Hej
Tack för svar..
Jo, det är en lika G4 som du har . Prambatteriet ser jag inga som helst problem med att byta men det jag frågar mig, är om kretsen den sitter på ska bytas, den också? i så fall varför.. Köper man ett nytt "Prambatteri" så följer det med ett kretskort också. Jag tänkte ta omvägen via att montera in ett ex. litet kamerabatteri på 3.7v som är bra mycket billigare, mer mAh, samt lättare att få tag i, direkt där orginalbatteriet sitter. Dvs bara föra över kontakten till det nya och köra. Men! kan det bli något annat problem?

Vad gäller kontakten så river jag ner den i morgon. Jag har haft misstankar om det, men ladd-lampan lyser orange vilket jag tolkat att kortet öppnat för laddaren? Kan ha fel där... Mäter upp den och kollar i alla fall.

Säkringen på moderkortet.. var sitter den? Den lär jag kolla upp så att det inte tokar sig där också? Då har ju Dc-kortet taska till det ordentligt om strömmen gått vidare och bråkat med moderkortet.. Det hoppas jag inte....

  • Medlem
  • 2011-10-06 23:05

Njae..Smurf.. Batteriet sitter under cd-driven. dvs. till höger mot gaveln. Har man tagit loss den en gång så är det bättre att placera om den till
ovan cd-driven. Tittar man på insidan tangentbordslocket så finns där en kontur som liknar formen av batteriet. Om man då lägger det med en snutt dubbelhäftande tejp. på cd'n. rakt under den konturen, så passa det fint utan att klämma upp locket. Obs! Fungerar på min A1138 i alla fall.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-10-06 21:50

Dom första MacBook har batteri, dock så sitter det lite taskigt till, på undersidan av logickortet.....

Pram-batteriet är uppladdningsbart. Vad det är för cell i original vet jag inte, men det borde vara fullt möjligt att byta om du hittar ett likvärdigt. Jag köpte ett från powerbookmedic.com. Dyrt var det.

I mitt fall var det en säkring som gått också, har du mer flax än mig så är det inte så för din del. Har för mig att den satt på undersidan logikkortet. Jag struntade i att fixa det, jag kör med den ibland när jag ska faxa så då får jag ställa in tiden och knappa in nätverksnyckeln för att kunna komma åt PDFen som ska iväg...

1
Bevaka tråden