Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det hoppar i finder och text

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2011-10-06 17:39

Kör syst 10.4.11 på min G4.
På senaste tiden har det blivit jobbigt. Skall försöka beskriva.
Om jag i finder vill ändra ett namn på en fil så startar ex.vis förhandsvisning mycket snabbt.
Om jag markerar en fil för att dra den till något annat ställe så startar förhandsvisning eller något program om filen har anknytning till något sådant.
När jag i ett text dokument vill markera ett ord, så händer det lika ofta att hela stycket blir markerat. Enda sättet att fixa det är att ställa markören bakom ordet, hålla nere skift, flytta till ordets början. Man blir vansinning.
Något annat som händer är i finder igen. Om jag tar tag i en mapp för att flytta den på skrivbordet så far den iväg och gömmer sig.
Vidare är det svårt att förstora ett mappfönster genom att dra i nedre högra hörnet.
Ja, så håller det på.
Jg tycker jag har kollat överallt, men hittar inte var man kan bromsa denna hysteri.
Vidare har jag med hjälp av startskivan reparerat hårddisken osv.
Så nu vet jag inte vad göra. Fattig som jag är har jag ju inte råd att köpa en massa virusprogram för att kolla sådant.

Det finns inga virus till OS X, så du behöver inte slösa pengar på antivirusprogram.

Det låter nästan som att det är nåt trassel med musen, att dubbelklick ligger aktiverat hela tiden eller liknande. Testa att byta/låna ett annat tangentbord och mus och se om det hjälper.

Äldre bärbar?

Ibland får flatkabeln som ligger under handlovsstödet, inne i datorn, sig en smäll och vill inte vara med mer.
man kan öppna själv om man är händig, kolla om änden sitter i och om det är brott på den.

Byta är jag osäker på om man kan få fram ngn utbytespryl som privatperson.

Sök upp din dator på ifixit, läs på, se om du kan få tag på de delar de tipsat om.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2011-10-07 19:30

Jag har en Dell mus med två knappar och scrollhjul.
När jag tog bort den och ersatte med en gammal puck så försvann besvären.
Tack för tips som kom mig att fundera över kablar och sådant.

1
Bevaka tråden