Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro 2006 - Vilken ssd skall jag välja?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lerum
  • 2011-10-04 21:44

Tjenare

Vilken SSD tycker ni jag borde välja till denna dator?

Den måste vara minst 160gb men får inte kosta mer än 3000:-

Här är techspecs på datorn:

Processor Intel Core 2 Duo (T7600) ("Merom")
Processor Speed 2.33 GHz
Architecture 64-bit
Number of Cores 2
Cache 4 MB on chip shared L2 cache
System Bus 667 MHz
Logicboard RAM None
Maximum RAM 3.0 GB (4.0 GB can be installed, only 3.0 GB will be addressed)
Type of RAM Slots 2 - 200-pin PC2-5300 (667MHz) DDR2 SO-DIMM
Minimum RAM Speed --
Interleaving Support YesSlots 1 - ExpressCard/34
Bays None
Hard Drive Interface 1.5 Gbps Serial ATA (SATA)
Optical Drive Interface Ultra ATA/100 (running at UATA/66)

tacksam för svar.
mvh Vigfus

  • Medlem
  • Lerum
  • 2011-10-04 21:57

En annan snabb fråga. Såg att det diskuterades på ett forum om att "trimma" en SSD. I en film snutt jag såg var ett kille som hävdade att bara Windows 7 hade möjlighet till detta. Hur ligger det till med att "trimma" via en Mac?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-10-05 10:17

TRIM-stöd finns i OSX Lion, men bara på vissa (just nu Apples egna) SSDdiskar vad jag förstår. En del tillverkare lägger även in denna funktionen i SSDn's egna firmware vilket gör det transparent mot vilket OS som är installerat.
I min MBP6,2 (som jag skall sälja ) kör jag med en Corsair P256 (256GB) och det fungerar riktigt bra.

Ursprungligen av vigfus:

En annan snabb fråga. Såg att det diskuterades på ett forum om att "trimma" en SSD. I en film snutt jag såg var ett kille som hävdade att bara Windows 7 hade möjlighet till detta. Hur ligger det till med att "trimma" via en Mac?

  • Medlem
  • Lerum
  • 2011-10-05 06:27

Ingen som har en åsikt?

Du får nog allt ge dig LITE till tåls!

  • Medlem
  • Lerum
  • 2011-10-05 18:56

Finns det en tumregel vad gäller vilka diskar som har detta inbyggt eller måste man läsa det till sig från disk till disk?

Sedan tar jag till mig av kritiken Capeman, jag är kanske lite otålig, men det är för att mitt SSD köp skall ske imorgon tänkte jag. Du har inget förslag på disk som skulle passa?

mvh Vigfus

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-10-05 21:25

Se vad som finns billigt på din favorit butik - sök på nätet (prisjakt) och googla om just den disken har fungerat för andra med samma dator som dig. Eftersom din dator kör SATA 1, och alla SSD-diskar som säljs idag kör SATA 2 eller 3 så är valet av disk inte avgörande för prestandan - datorn i sig är flaskhalsen. Ett av många bra test finner du på IDG.se

Att gå från mekanisk disk till SSD är som att byta från fraktbåt till flygplan. Mindre plats men alla plan färdas snabbare än den snabbaste båten.

Ett hastat köp är sällan det bästa. Speciellt på en vara som sjunker i pris mer än något annat.

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras googlingen ssd i mbp site:99.se bör göras.

Senast redigerat 2011-10-05 21:38
  • Medlem
  • Lerum
  • 2011-10-06 06:51

Har varit inne på prisjakt och tittat lite men beslutångest som hette duga väller över mig.
Ok, det är SATA-1 i min dator, men säg att jag planerar ett nytt köp av dator om ett par år och rimligt vore då att köpa en med SATA-3 stöd antar jag?

Har sneglat en del på Corsair Force GT Series 240GB, den spräcker min budget med 500:- om jag köper den via tyskland. Någon som vet om den har trimfunktionen inbyggd?

Sedan har en annan sak slagit mig, vad tror ni om prisutvecklingen på diskarna säg inom en halvårs period? För när allt kommer omkring så är det hutlösa pengar, men å andra sidan ser jag disken som en investering inför framtiden

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-06 07:28

Om "ett par år" kommer priserna på SSD att ha sjunkit rejält, så jag skulle rekommendera att köpa en billig disk nu och en större och snabbare när du väl köper ny dator.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-10-06 08:31

Köp det du har råd med och har nytta av idagsläget. Såvida du inte ska köpa ny dator inom en bestämd framtid (<6mån).

  • Medlem
  • Lerum
  • 2011-10-06 22:16

Ok, då är jag med på banan Tack för hjälpen allihopa det har varit mycket uppskattat!

1
Bevaka tråden