Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surr/brus ur ljudutgången på Mini

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har precis införskaffat en begagnad Mini (2,4GHz/4GB/320GB) att ha som mediestation kopplad till tv:n. Gillar konceptet enormt, men har stött på ett jobbigt problem som irriterar, nämligen att ljudet som kommer ur vanliga ljudutgången (hörlursuttaget) störs av ett surr eller brus.

Det låter lite som om en mobilsignal fångas upp snarare än vanligt glapp, och det är heller inte så att det sprakar när man vickar på kontakten, vilket annars är vanligt vid glappkontakt. En annan märklig detalj är att surret (ibland) dämpas av att jag lägger handen ovanpå chassit till Mac:en.

Tills vidare kör jag ljudet via HDMI in i tv:n och sen från tv:n in i min förstärkare (av modell äldre). Det ger rent ljud, men medför vissa andra problem, som att ljudet försvinner varje gång skärmen (tv:n) går ner i energisparläge. Det senare har jag nu stängt av, men det gillar jag inte riktigt - onödigt att den står och lyser hela tiden när jag spelar musik. Vill också kunna slå av tv:n och spela musik tills slutet på spellistan och sedan ha så att mac:en går i viloläge.

Alltså, vet någon månne vad felet kan bero på? Bäst vore så klart att åtgärda själva felet. Eller finns det någon annan alternativ lösning att få ljudet till förstärkaren utan att gå via tv:n? Antar att det kan gå med ett externt ljudkort via USB/FW men det känns lite onödigt dyrt, och jag vet inte hur smidigt det är att få allt ljud dit.

Någon tipsade om optisk kabel, men det finns ju ingen sådan utgång så jag förstår inte hur det skulle funka. Har jag missförstått något?

Detta blev långt, men jag tänkte få allt sagt för att spara in på ev motfrågor.

Vanliga hörlursutgången fungerar som optisk ut också.
Mac mini (Early 2009) and Mac mini (Late 2009): External Ports and Connectors

Det skulle jag testat..

Okej, känns lite dyrt dock. Någon som vet några vettiga alternativ?

Aha, tack, det låter absolut värt att testa. Vad ska jag ha för kabel (eller adapter/kombo) då, om den andra änden är en klassisk tvådelad stereoingång (RCA)?

Då behöver du en konverter emellan om du inte har en optisk ingång.

Nåt sånt här antar jag: GEFEN DIGITAL TO ANALOGUE CONVERTER

Tack, skönt på något sätt att höra att man inte är ensam. Uppskattar er kompetens mycket!

Ska jordisolatorn alltså sättas längs audiokabeln mellan datorns ljudutgång och stereon?

Vad tror ni annars om lösningen att ta ut ljudet ur USB:n via t.ex. någon av dessa?
WEBHALLEN.com - DELTACO USB-ljudkort, anslutning fr hrlurar och mikrofon, 2x3,5mm hona, volymkontroll, mute-kn
WEBHALLEN.com - TerraTec Aureon Dual USB / 3,5mm / optisk (PC / Mac )

Precis, mellan datorn och stereon.
Ett usb-ljudkort löser i min erfarenhet inte problemet då surret letar sig fram likt förbaskat.

Klassiskt fel när man kopplar dator till annan utrustning. I regel jitter från SMPS(switch mode power supply). När du lägger handen på, påverkar du jordningen, varpå störningen dämpas. Kör du minin ojordad försvinner t.ex. problemet, det ska du dock INTE göra.

Optiskt är en väg runt, ett annan kan vara en jordisolator:
Jordisolatorer - Komponenter - Shoppen - Svalander Audio AB

Tror du hittar sånt lokalt hos handlare som säljer bilstereoutrustning. Bäst att köpa på öppet köp över disk och se om det hjälper.

Jag beställer en sån här, så får vi se. Tack så mkt så länge!

Jordisolator

Problemet är löst!

Eskimo var inne på rätt spår, även om jordisolatorn inte gjorde från eller till. Provade till sist att dra en förlängningssladd till mini:n från ett annat vägguttag (då jag tyckte att spänningsteorin lät så trolig, trots att den nya prylen inte hade någon verkan), och voila! Störningen var som bortblåst. Inte för att jag är så bevandrad i elfrågor, men det kanske var lite väl att att ha stereo, dvd, tv och dator i samma uttag...

Tack för ert engagemang!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-06 23:05

Det kan räcka att vända spänningskontakten 180 grader... så fasen och nollan byter plats.

1
Bevaka tråden