Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air + stort iPhotobibliotek - hur gör ni?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har en ny 13´Macbook Air och 256 GB hårddisk. Mitt iPhotobibliotek är numera 130 GB och växer snabbt. Jag kommer snart att behöva skaffa en lösning där jag inte har iphotobiblioteket på hårddisken på min macbook air för iphotobiblioteket tar upp för mycket utrymme.

Hur löser man detta? Att lägga iPhotobiblioteket på en extern hårddisk? En NAS? En Time Capsule?

K

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-01 09:30
  • Medlem
  • 2011-10-01 13:02

Jag föreslår en NAS eftersom du då kan komma åt dina filer via internet om du tex är ute på stan.

Kan jag/man ladda upp bilderna från min Macbook air till ett iphoto bibliotek lagt i en NAS?

K

  • Medlem
  • 2011-10-01 18:50

Absolut! Du kan länka ditt iphoto-bibliotek så att allt ligger på NASen.

Jag hade en NAS förut, men det fungerade inget vidare. Programvaran var en beta för Mac och hade dessutom ingen av den funktionalitet som du nu pratar om. Sitter egentligen med samma problem, fast en MBP och ett fotobibliotek på sisådär 200 gb lagt på en extern hårddisk. Och eftersom jag anser att externa hårddiskar kopplade till bärbara datorer gör att att datorn i princip blir stationär så har jag alltid varit emot detta. Men det här låter intressant. Ska genast söka på NAS.

USB-air-disk kopplat till Extreme funkar också helt utmärkt om man inte vill köpa en en NAS, och råkar ha en Extreme

  • Medlem
  • 2011-10-02 18:45
Ursprungligen av panther:

USB-air-disk kopplat till Extreme funkar också helt utmärkt om man inte vill köpa en en NAS, och råkar ha en Extreme

Och/eller en Express.

Ursprungligen av Dalle:

Och/eller en Express.

Ja, en Express är bra. Men inte att koppla en disk till, den stödjer bara skrivare på USB-porten!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-03 07:29

Och här hittar ni NAS-tråden. Hoppa långt bakåt på en gång, det är ingen mening att läsa om produkter från 2008.

Hej

Sen frågan ställdes har jag nu löst problemet med en Macbook air så här (all konstruktiv kritik och alla tips är välkomna!)

1. IPhoto-biblioteket ligger på en extern hårddisk A (Freecom 1TB). Mycket liten och snabb hårddisk (gummerad!) fungerar bra - lätt att ta med-stötsäker.

2. När man ansluter hårddisken A hittar programmet iPhoto direkt biblioteket. Går snabbt att arbeta från hårddisken.

3. Den bärbara Freecom hårddisken A gör jag en back-up av några gånger per vecka. Detta görs till en extern LaCie hårddisk B. Gör detta via programmet Chronosync - fungerar utmärkt. Försökte också använda Chronosync till att backa-up från hårddisk A (Freecom) till min NAS (Synology) vilket tog mycket lång tid varje gång. Var även lite ostabilt. Även försökt göra back-up från Freecom hårddisken A till Time-Capsulan men även detta tog lång tid och fungerade inte till slut.

4. Någon gång per månad ansluter jag hårddisk A (Freecom) med original iPhoto-biblioteket direkt med en USB-firewire kabel till Synology-NAS-en. Uppbackningen tar en natt.

Med ovanstående arrangemang har man en macbook air och hela iphotobiblioteket alltid med och det finns två kopier.

Finns det bättre lösningar tas förslag gärna emot.

K

Senast redigerat 2011-11-16 20:17
1
Bevaka tråden