Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad säger symptomen om min sjuka PowerBook?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-10-02 01:05

Det gäller en PB G4 17", min trivsamma reservburk. En dag vägrade den att igång som den skulle. I stället händer följande:
- Sedan jag tryckt på startknappen kommer det normala surret någon sekund. (HD:s läsarm går i läge, eller vad?)
- Omedelbart därefter går fläkten igång för fullt 2-3 sekunder och tystnar sedan.
- Efter 10-15 sekunder tänds skärmens belysning. Men inget pling (elgitarrackord) och ingen Apple-logga, utan skärmen är helt vit.

Kopplar jag den till en annan dator med FW-kabel, håller ner T och startar förblir skärmen svart och ingenting händer. Startar jag med alternativtangenten nere kommer de båda pilsymboler fram som sitter före resp. efter de system man ska kunna välja mellan, men något sådant alternativ kommer aldrig upp. Muspilen har förvandlats till den lilla klockan och den går under bortåt en halv minut, och under den tiden kan man också få den att flytta sig. Därefter fryser allt.

Vad tyder nu detta på? Är det hårddisken som pajat, eller är det (också) något annat?
M.a.o.: är det någon idé att satsa på en ny HD, eller ska hela rasket gå till återvinning?

Flyttade tråden till rätt forumdel. Var vänliga tänk på var ni lägger trådarna!

/Mod

Startat från CD? Startat från extern hårddisk? (Om du har gjort en klon tidigare exempelvis).

Jag hade bytt hd för några hundralappar. Plockat isär den på köksbordet med hjälp av en guide från macfixit.

Är det inte det utan t ex moderkortsbyte, tja, då får man väl skaffa en extern låda för 150:- på Claes Ohlson ....

  • Medlem
  • 2011-10-02 17:07

Upptäckte att det mycket riktigt var hårddisken när jag kom på att jag hade en HD liggande och skulle se vad som hände om jag bytte. Denna - som det visade sig bara skendöda - reserv-PB var köpt begagnad, och jag upptäckte att de allra flesta skruvarna inuti datorn, och några på utsidan, fattades!! Och kontakten till hårddisken var inte instucken ordentligt utan hade bara petats dit så ytligt av någon superklant att den helt enkelt hade lossnat.

Så nu funkar burken igen, och frågan är i stället, något oväntat: var får man tag i de olika slags skruvar som behövs för att alltihop ska hänga ihop? Utom från ett slaktexemplar?

Skruvar kanske du kan hitta på eBay.

Hej har en trasig PB G4 17"

Vilka skruvar behöver du?

Pris ?
Anders Sthlm

Ursprungligen av AndersStromberg:

Anders Sthlm

Rekommenderas!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-03 07:27

Rimligtvis kan du köpa skruvarna från en verkstad också. Oavsett hyr dyra de är kan jag inte tänka mig att det blir mycket pengar.

1
Bevaka tråden