Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pingplotter till Mac

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-10-01 19:49

Har bytt till en ny internet operatör och hastigheten är inte i närheten av vad den borde vara. Kontaktade support och de sa att jag skulle köra Pingplotter och skicka logg filen till dem. Men Pingplotter fungerar ju bara på Windows, och jag kör Lion. Någon som vet om det finns något liknande program till Mac?

Riktigt oseriös ISP du använder verkar det som, pingplotter finns inte som default i något OS (Windows/Linux/Mac OS X).

Meddela din ISP detta och återkom gärna med alternativen som de ger.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-10-01 20:18
Ursprungligen av keptang:

Riktigt oseriös ISP du använder verkar det som, pingplotter finns inte som default i något OS (Windows/Linux/Mac OS X).

Meddela din ISP detta och återkom gärna med alternativen som de ger.

De menade nog att jag skulle ladda ner Pingplotter, inte att det är ett program som ligger med i operativet.

Ursprungligen av toox:

De menade nog att jag skulle ladda ner Pingplotter, inte att det är ett program som ligger med i operativet.

Ok, då får jag önska lycka till då.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-01 23:55

Jag håller med keptang. Om du inte får den hastighet du förväntar dej, och du tror att det är operatörens fel, varför ska du felsöka åt dem? Testa med Bredbandskollen, det är väl ungefär vad du behöver göra. Med endast en dator kopplad direkt till din anslutning (mediakonverterare, modem eller dylikt, utan inkopplad router).

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-10-02 12:25
Ursprungligen av kenjon:

Jag håller med keptang. Om du inte får den hastighet du förväntar dej, och du tror att det är operatörens fel, varför ska du felsöka åt dem? Testa med Bredbandskollen, det är väl ungefär vad du behöver göra. Med endast en dator kopplad direkt till din anslutning (mediakonverterare, modem eller dylikt, utan inkopplad router).

Felsupport sa till mig att det var flera hundra error i m/s och att det troligtvis berodde på en dålig nätverkssladd. Jag köpte då en ny sladd men fick samma resultat, så jag ringde support igen och de sa att om jag gav dem en logg från pingplotter så kunde de se om felet låg i sladden, modemet eller stationen. Har aldrig hört talas om pingplotter tidigare och vet inte riktigt vad den gör men jag får väll lita på dem.

  • Medlem
  • 2011-10-02 13:08

Från internet:

Citat:

If you don't need it real time, there is a way...

In terminal:

ping -i 2 -c 100 bbc.co.uk > pings.txt

That's 100 pings at 2 second intervals, modify to suit.

This will put pings.txt into the root of your home folder, open it and copy/paste special the contents into a spreadsheet (eg in NeoOffice). Process as required

Mac ping plotter

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-10-02 15:51
Ursprungligen av Baron:

Från internet:

If you don't need it real time, there is a way...

In terminal:

ping -i 2 -c 100 bbc.co.uk > pings.txt

That's 100 pings at 2 second intervals, modify to suit.

This will put pings.txt into the root of your home folder, open it and copy/paste special the contents into a spreadsheet (eg in NeoOffice). Process as required

Mac ping plotter

Förstår inte riktigt..? Vad är terminal?

Ursprungligen av toox:

Förstår inte riktigt..? Vad är terminal?

Terminal är ett program i OS X.

/Applications/Utilities/Terminal

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-10-02 15:59
Ursprungligen av Capeman:

Terminal är ett program i OS X.

/Applications/Utilities/Terminal

Okej, är det ungefär som "kör" i Windows?

Ursprungligen av toox:

Okej, är det ungefär som "kör" i Windows?

Nej, det motsvarar kommandoraden i Windows. Eller vad det heter nu för tiden. Men om du inte vet vad det är ska du nog inte ge dig på det.

Ursprungligen av toox:

Förstår inte riktigt..? Vad är terminal?

På den gamla goda tiden INNAN alla fönster och snygga grafiska användargränssnitt så
SKREV man till datorn vad man ville ha gjort, ex

Mac> ls <return> (man skriver "ls" och trycker return), macen svarar med att lista alla filer du har i den mappen..

Det finns gott om kryptiska kommandon. Förr skrev man t ex
cp /2011/Januari/budget.txt /2010/Januari/ (kopiera en fil från en mapp till en annan)

idag är det ju lite enklare, man drar och släpper en fil, klart.

Vill du verkligen lära dig en dator är "Terminalen" ett kul ställe, tänk dock på att
ett enda stavfel kan förstöra rätt rejält....

Skriver du "ping -i 2 -c 100 bbc.co.uk > pings.txt" och bankar retur efter betyder det ungefär;

kommandot Ping, pinga bbc.co.uk med intervallet 2sek totalt 100 gånger, resultatet knör du ut i en textfil som heter "pings.txt"

notera att datorn inte visar någon blinkande cursor då i ca 200sekunder ... men SEN finns filen där.
(more är ett kommando för att visa textfiler)

kommandot ping avsutar med en sammanfattning;

Citat:

64 bytes from 212.58.241.131: icmp_seq=93 ttl=247 time=23.564 ms
64 bytes from 212.58.241.131: icmp_seq=94 ttl=247 time=23.635 ms
64 bytes from 212.58.241.131: icmp_seq=95 ttl=247 time=23.793 ms
64 bytes from 212.58.241.131: icmp_seq=96 ttl=247 time=23.934 ms
64 bytes from 212.58.241.131: icmp_seq=97 ttl=247 time=23.938 ms
64 bytes from 212.58.241.131: icmp_seq=98 ttl=247 time=23.963 ms
64 bytes from 212.58.241.131: icmp_seq=99 ttl=247 time=23.885 ms

--- bbc.co.uk ping statistics ---
100 packets transmitted, 100 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 23.564/23.863/24.548/0.137 ms

Vad är det för jävla ISP du har egentligen?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-10-02 20:22

Hmm... Det blev lite mycket för mig där med terminal hit och kommandon dit. Jag raggar nog tag i en windows laptop och installerar Pingplotter tror jag. Men tack för visat intresse.

Ursprungligen av toox:

Hmm... Det blev lite mycket för mig där med terminal hit och kommandon dit. Jag raggar nog tag i en windows laptop och installerar Pingplotter tror jag. Men tack för visat intresse.

eller så ringer du din ISP och förklarar att om du ska göra det här tänker du antingen fakturera de ett timpris eller ha avdrag på din månadskostnad.

Ursprungligen av toox:

Hmm... Det blev lite mycket för mig där med terminal hit och kommandon dit. Jag raggar nog tag i en windows laptop och installerar Pingplotter tror jag. Men tack för visat intresse.

Javisst.

Det verkar ju så mycket enklare än att skriva en rad i programmet terminalen som Baron säger.
Vi har förklarat vad Terminalen är, hur det fungerar och hur du skall skriva innantill och utantill.

Du svarar med att pissa på det hela.

tack.

  • Medlem
  • 2011-10-02 23:24
Ursprungligen av Goflorp:

Javisst.

Det verkar ju så mycket enklare än att skriva en rad i programmet terminalen som Baron säger.
Vi har förklarat vad Terminalen är, hur det fungerar och hur du skall skriva innantill och utantill.

Du svarar med att pissa på det hela.

tack.

Det gör han väl inte? (Pissar.)
Det är inte för inte det finns ett gammal djuneglordspråk som lyder "terminalen är ond".
Du skriver ju själv att "ett enda stavfel kan förstöra rätt rejält...." Klart man blir försiktig då.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-10-02 23:44
Ursprungligen av Goflorp:

Javisst.

Det verkar ju så mycket enklare än att skriva en rad i programmet terminalen som Baron säger.
Vi har förklarat vad Terminalen är, hur det fungerar och hur du skall skriva innantill och utantill.

Du svarar med att pissa på det hela.

tack.

Det jag ville göra var att installera ett program köra det och sedan avinstallera det, det är ungefär vad jag bemästrar. Den förklaringen du gav om terminalen var rena grekiskan för mig och då kände jag att jag vill inte gå in och rota i något som jag inte förstår mig på, speciellt inte när "ett stavfel kan förstöra rätt rejält". Det måste du väll ändå förstå?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-02 22:56

Eller säga till dem att du tänker byta operatör, om möjligt, om de inte fixar det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-02 23:15

Åtminstone fram till Snow Leopard finns ett program som heter Nätverksverktyg, som ligger Program/Verktygsprogram. Där finns ett grafiskt gränssnitt till ping-kommandot i terminalen.

Innehållet i resultatrutan (se bifogad fil) kan du sedan klistra in i en textfil eller mejl eller vad du vill.

Tänk på att alla servrar inte svarar på ping, men sunet.se är normalt pålitlig och snabb.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-02 23:28

Förstår inte varför operatören ska ställa krav på dig? Det är väl ändå du som ska ställa krav på dom?

  • Medlem
  • 2011-10-02 23:39

Antingen hävdar man sin rätt eller så krattar man för ett så snabbt handläggande av ärenden som möjligt. Jag hade pingat i månsken tisdagar i udda veckor om det hade fått min ISP att jobba snabbare.
Om jag sedan hade stannat kvar hos samma ISP på sikt är ju en fråga man får väga mot vad det kostar att byta och hur jobbigt det var att pinga.

Äh! Man ska inte var rädd för teminalen. Lär dig den, det kommer du ha nytta av resten av livet! Särskilt i Lion där man nu kan köra den i fullscreen och få det att se riktigt "hackigt" ut när man sitter och kör SSH från valfri publik hotspot!

  • Medlem
  • 2011-10-03 00:15

Här är en applescriptwrapper du kan köra.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-10-03 11:14
Ursprungligen av Baron:

[ATTACH]30571[/ATTACH]

Här är en applescriptwrapper du kan köra.

Tack så mycket men jag får den inte att fungera. Det står "nåt gick snett. kolla filen pings.txt i roten på hårddisken."

Smart Baron

Automatisera hela rasket

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-03 08:38

Alltså PingPlotter är ju bara ping med lite statistik.

För övrigt så är det inte direkt bästa sättet att mäta hastighet på, bättre att köra bredbandskollen eller speedtest.net.

Ett stavfel när man skriver en ping kan inte förstöra rejält...
Dock är det väl bara att ta copy/paste?

  • Medlem
  • 2011-10-03 11:32

Och vad står det i filen då?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-10-03 12:01
Ursprungligen av Baron:

Och vad står det i filen då?

Nämen där var det ju, inget fel där. Jag hakade nog upp mig på att det stod att något var fel.

Bevaka tråden