Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Toner till laserskrivare - erfarenhet av pirat?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har direkt erfarenhet av de pirat tonerkassetterna som säljs, t.ex. på 24.se ?

Jag har precis köpt en HP 1525N och regerade direkt på hur små kassetterna är och om man ska köpa en uppsättning nya så kan man lika gärna köpa en ny skrivare.

En sökning på pricerunner.se gav bl.a. denna

LaserToner HP CE323A

Har någon erfarenhet av dessa toners, eller liknande? Kompatibilitet, kvalité, ekonomi...

24.se har bra omdöme så det verkar inte vara något fel på deras service, men det är tonern jag undrar över.

Toner är ett oerhört fint pulver. Om man tummar på kvalitén kan man få problem i skrivaren.

Är prisskillnaden mycket stor?

Annars, varför ens ta risken.

Kört bläckstrålar på pirat, öppnat luckan ochh hittat en massa slafs i skrivaren. Aldrig igen efter det.

Till min Samsuck 1640 (inköpspris 695:-), ny toner kostar 715:-, så var 18månad köper jag en ny printer....

Jag skulle aldrig någonsin köpa pirattoners till min färglaserskrivare.

Som Goflorp säger, ta inte risken att skrivaren blir förstörd pga. att du valt piratsaker.

Rent generellt tror jag toner är mindre känsligt än bläck.

En tröst i sammanhanget är iaf att tonern räcker länge (beroende på hur mycket man använder förstås) i jämförelse med bläck.

Det tror jag också. Har pajat bläckstråleskrivare med piratbläck - dom har geggat ihop. Men på jobbet har vi köpt pirattoner till många laserskrivare - både färg och svartvita - i många år. Inga problem har noterats.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Rent generellt tror jag toner är mindre känsligt än bläck.

Ursprungligen av Zimmerman:

Men på jobbet har vi köpt pirattoner till många laserskrivare - både färg och svartvita - i många år. Inga problem har noterats.

Någon firma/fabrikat du kan rekommendera?

Stor skillnad på bläck och lasertoner!

Prisskillnaden är rejäl, ca. 300 mot 700kr grovt räknat, jo och sedan x4 !!!

Har köpt pirattoner ett par gånger till sv/v laserskrivare och kommer *inte* göra det ingen. Det bli dålig svärta. Grådassigt.

Köpte vid något tillfälle originaltoners på Tradera för 9 kr. Kanske en fördel med att köra en ganska gammal skrivare (HP 1300)

Ursprungligen av Mutant:

Har köpt pirattoner ett par gånger till sv/v laserskrivare och kommer *inte* göra det ingen. Det bli dålig svärta. Grådassigt...

Samma erfarenhet.

Och den räckte till färre sidor också, så ekonomin blev inte så bra som man trodde. Kanske något billigare per sida, men inte mycket.

Ursprungligen av Mutant:

Har köpt pirattoner ett par gånger till sv/v laserskrivare och kommer *inte* göra det ingen. Det bli dålig svärta. Grådassigt.

Köpte vid något tillfälle originaltoners på Tradera för 9 kr. Kanske en fördel med att köra en ganska gammal skrivare (HP 1300)

Exakt, det blir liksom inga utskrifter man vill lämna ifrån sig...

...och det är för mig ett huvudsyfte med utskrifter - de är till för ngn annan.

Ok, då ska jag ha det i åtanke när jag pungar ut för 4x toners...

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2011-10-02 21:24

Köpte pirat på förra jobbet, vi förbrukade någon pall varje år. Tepro tror jag det var men, några problem hade vi aldrig med dom.

Billiga lasrar är väl som bläck idag, det är förbrukningsdelar som vinsten sitter i.

Ursprungligen av Erik_J:

Köpte pirat på förra jobbet, vi förbrukade någon pall varje år. Tepro tror jag det var men, några problem hade vi aldrig med dom.

Billiga lasrar är väl som bläck idag, det är förbrukningsdelar som vinsten sitter i.

Det borde ta mig tusan vara strafftull för att ta så lite för en skrivare men så mycket för en ny toner!

Men i övrigt håller jag med föregående om att köpa orginal. Pirat måhända har en bra svärta initialt, men med tiden avtar svärtan och därmed vinsten med att köpa pirat...

Ursprungligen av suddgummi:

Det borde ta mig tusan vara strafftull för att ta så lite för en skrivare men så mycket för en ny toner!

Det som egentligen är ännu värre är när tonern säger ifrån att den är tom långt innan den är tom och att man inte kan ta ut och skaka den lite.

Ursprungligen av LCR:

Det som egentligen är ännu värre är när tonern säger ifrån att den är tom långt innan den är tom och att man inte kan ta ut och skaka den lite.

Sant, sant! Sen kan det hjälpa att ruska tonern för att få några sidor till.

Ursprungligen av suddgummi:

Sant, sant! Sen kan det hjälpa att ruska tonern för att få några sidor till.

Nja, hade en HP färglaser på mitt förra jobb och när den bestämt att tonern var slut så vägrade den oavsett. Det är något litet chip eller nåt...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-10-03 01:10

Köpte en toner från Greenman (har jag för mig att de hette) till min förra laserskrivare. Denna skrivare hade jag fått av damen far som haft den som klichéskrivare för sina tryck vilket innebär att den redan gått många år hos honom. Efter att ha satt i denna nya toner (pirat) tog det någon vecka så började skrivaren att tokkrångla med antingen blanka utskrifter, felaktiga eller helt kassa färger. Tillslut lade skrivaren av helt och klagade bara varje gång man startade den.
Efter samtal med leverantören, i detta fallet Greenman samt butiken, så provades två nya tonerkassetter från dem med samma resultat. Till slut skickades skrivaren in till dem för koll, de var väldigt noga med att kolla upp felet, och jag fick välja att antingen få en annan laserskrivare som ersättning, eller lägga lite emellan och få en bättre laserskrivare vilket jag valde då denna hade garanterad kompatibilitet med Mac OSX.

I slutändan så gjorde leverantören definitivt rätt för sig och skötte det hela snyggt får jag säga. Men i slutändan, att strula med skrivare fram och tillbaka i c:a 1 månad gjorde det inte värt att försöka spara några kronor på "pirattoner". Så i framtiden kommer det alltid att bli originaltoner som gäller för min del.

Körde pirat (den sort datorhandlaren hade inne just då) till en HP under många år och hade bara problem vid ett tillfälle. Då var det att tonern smetade på pappret. Fick bytt till en annan och hade sedan inga problem. För närvarande kör jag en HP där piraten bara var ett par tior billigare så då fick det bli original. Ska kanske tillägga att jag endast testat svart toner. Färgpartonerna sparar jag på och räknar med att kassera skrivaren när de är slut, pirat eller inte så blir det dyrare att köpa toner (vilket inte är klokt)

Ser allas reaktioner till "pirat kassetter" Jag ska berätta lite information till er. Då jag jobbar som leverantör åt en miljökassett som tillverkas här i sverige och det jag kan säga är inget mer än ++++++ för deras kassetter.
(vill ej göra gratis marknadsföring för någon)

På just "pirat" toners är det stor skillnad men man kan ALDIRG gämföra bläck med laser. Det är absolut 2 helt skillda världar och jag skulle aldrig få för mig att sälja en pirat bläckpatron medans jag där emot rekomenderar mina kunder att köpa "pirat" (miljötoners) då jag har gjort så att några utav mina kunder sparar upp till 80.000kr på deras års förbrukning. En bläckpatron har en helt annan uppbyggd funktion än lasertoners och är mer går på elektroniska impulser medans lasern är helt mekanisk.

Där finns många olika tillverkare på just "miljötoners" som man ska akta sig för eftersom allt som är importerat från tex kina, thailand, england är skitprodukter. "ny produktioner" Det är många såkallade ink internetbolag som innehar dessa produkter och skriver "miljötoner" för att det låter bra medans kvaliten är riktigt skit.

Men mina rekomendationer är att köpa en miljötoner där du är medveten om vilka garantier du får.
Tex jag erbjuder alla mina kunder 100% garanti på såväl skrivare och toner kassett så skulle det nu visa sig att någon utav dom kassetterna jag sålt har orsakat ett fel så ersätter jag maskinen med en lika dan eller liknande för samma pris. Det för att jag är mycket säker på produkten jag säljer och skulle vi inte varit säkra på det hade vi gått i konkurs för länge sedan men eftersom vi varit verksamma i Danmark i 11år och här i Sverige 6år så är vi ganska säkra på vad vi säljer.

Så köp miljö toner för det är ocker priser på just Original och vi är ett bevis på att det inte behöver vara sådana priser eftersom ALLA toners tillverkas i ex antal ifrån HP, Canon, Brother där efter så får dom inte göra fler nyproduktioner utan MÅSTE återvinna sina egna kassetter genom deras Recycle system och då smälter dom inte ner din kassett utan dom använder sig av din gamla och bytar ut det som slits så som trummor fjädrar osv och sedan tvättar av dom och fyller på dom igen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-10-06 16:50
Citat:

Så köp miljö toner...

Intressant läsning Major_D. Bortsett från tokdyra originaltoner, tycker du man får vad man betalar för?

Ursprungligen av reboot81:

Intressant läsning Major_D. Bortsett från tokdyra originaltoner, tycker du man får vad man betalar för?

Beror helt och hållet var du får tag på kassetterna ifrån... Man ska ju alltid räkna täckningsgraden 5% så allt beror helt och hållet på hur mycket du skriver ut och vilken storlek du har på texten osv. Vid köp tillfället utav en miljötoner kanske ni har en helt annan utskrifts kvantitet.

Där är ju flertal aktörer som erbjuder dubbelt så mycket i sina kassetter men vi kan ta ett exempel:
Om du köper större påse till dammsugaren klarar du suga upp mer skit då? ganska logiskt...

Hej!

Tänkte återuppliva den här tråden. Står i begrepp att köpa toner till en Xerox Phaser 6180N. Någon som har erfarenhet av "miljötoner" från ink66.com eller nordicink.se?

Båda ska vara "kompatibla" produkter - den på ink66.com ska vara enligt dem själva vara fabriksny medan nordicinks ska vara återfylld. I det här fallet rör det sig om svart toner jag tänkt beställa. Man vill ju gärna att textutskrifter ska bli precis lika delikata och skarpa, hålla färgen och att chipet ska fungera felfritt.

Är även intresserad av fler goda eller dåliga erfarenheter av andra leverantörer.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-17 23:27

De flesta "pirat"lasertonerkassetter tillverkas i precis samma fabriker som originalen så kvaliten skiljer det inte mycket på men poängen har ju gått lite förlorad. Förr var ju pirattoners rejält mycket billigare nu skiljer det sällan speciellt mycket mellan kopia och original.

Tack för svar. Tja, s k miljötoners är ungefär hälften så dyra. Runt 1000-lappen istället för närmare 2000 kronor per delfärg.

Fler initierade svar välkomnas.

Kollar nu också på en tredje levantör vid namn eko-print.se, någon som har erfarenhet av dem?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-17 23:58
Ursprungligen av glaskross:

Tack för svar. Tja, s k miljötoners är ungefär hälften så dyra. Runt 1000-lappen istället för närmare 2000 kronor per delfärg.

Då jämför du nog mellan billigaste kopian och dyraste originalet.

Efter en sökning på Prisjakt: Billigaste Xerox original högkapacitetstoner går på 1515 kronor + frakt. Billigaste motsvarande "miljötoner" (högkapacitet) går på 810 kr + frakt. (Priserna gäller Phaser 6180N.) Och det är ju bara en delfärg så pengar går att spara.

Men det var inte det här jag frågade om, låt oss hålla diskussionen till ämnet.

ny toner

Du vet att i den nya patronen som kostar mer finns vanligtvis pulver till dubbelt så många utskrifter som i den du får när du köper ny skrivare. Slöseri med plast och du tjänar inte på det..

Ursprungligen av Goflorp:

Toner är ett oerhört fint pulver. Om man tummar på kvalitén kan man få problem i skrivaren.

Är prisskillnaden mycket stor?

Annars, varför ens ta risken.

Kört bläckstrålar på pirat, öppnat luckan ochh hittat en massa slafs i skrivaren. Aldrig igen efter det.

Till min Samsuck 1640 (inköpspris 695:-), ny toner kostar 715:-, så var 18månad köper jag en ny printer....

1
Bevaka tråden