Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extrema versionsnummer!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta är något av en fascination för mig, vet inte varför men ibland kan man se versionsnummer som får en att garva ihjäl sig över dess längd. Syftet med tråden är att dela med sig av sådana nummer. Vi har nog alla sett dem men alla har inte sett alla så att säga.

Jag börjar

Spotify: 0.6.1.344.g715e9423

Min TV(Philips 37"): Q5551-0.140.29.0

  • Medlem
  • 2011-09-29 20:07

Newspilot.

Ingen slår telekom/media industrin i versions hantering. Men jag har förstått att viss logik skall ligga bakom men det är för en vanlig dödlig nästan som kryptering

För ett tiotal, huga, år sedan läste jag en krönika av Andy Inatko om långa versionsnummer. Har möjligen den krönikan kvar eller så kan den hittas på nätet...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-10-02 10:45

W88082YP0P1 - min MacBook
Nå, Spotify är väl vinnare i versionsnummer-fighten, aldrig sett så långa versionsnummer, man undrar ju hur de kommer fram till dem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-02 11:18

Så långa versionnummer kan ju inte ens vara praktiskt för den som utvecklar. Varför inte köra bara köra enkla X.Y.Z? Inte som att man skulle få slut på siffror.
Det känns som ett teknikporrande på högsta nivå eller så funkar bara de flesta utvecklare på det användarfientliga sättet. Tror faktiskt inte ens att X.Y.Z-tänket är självklart ens för Apples utvecklare. Där har nog Steve Jobs varit och hotat och skrikigt både en och två gånger.

Fast det handlar väl inte bara om sekventiella nummer. Jag har jobbat med dokumentation en längre tid och många sådana här nummer har ju en massa annan information också, inte bara vilken i ordningen.

Jag vänder uppochner på argumentet och säger tvärt om. Förr gick versionerna på program 4.0, 4.1, 4.2 osv (japp, jag gillar Freehand), men nu så verkar det bara finna hela siffror (vad heter integer på svenska?).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-02 11:32

Heltal.

Ursprungligen av kenjon:

Heltal.

Det var länge sedan jag pluggade matte i en svensk skola, all universitetsmatte pluggade jag i Greenwich så den är lite engelsk...

1
Bevaka tråden