Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple börjar sälja ATV i Sverige?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-09-29 17:28

Vad tror ni om möjligheten att Apple börjar sälja ATV i Sverige nu när man kan köpa/hyra film via iTunes? Det borde ju inte vara alltför långt bort.

Idag när jag var inne på Macoteket förklarade en anställd att de ska börja sälja ATV, när var inte klart, bara att det är på gång.

Kan man bara spekulera i.

När den finns med svenska skulle jag gissa på (om det nu inte redan gör det).

Varför vänta

Jag köpte en EU modell MC572FD/A så den hade redan en fungerande apparatsladd för Svenska förhållanden, annars är det bara att köpa en löst.

Jag har provat med ett Amerikanskt iTunes konto och det fungerar ok men filmerna har ju förståss inte Svenka undertexter, har inte prövat med mitt Svenska iTunes konto än.

Men jag har Jailbreakat min och installerat XBMC med en SVT Play plugin och det funkar över förväntan.

Men den egenliga fördelen är väl AirPlay funktionaliteten med andra iOS enheter.

Men jag tror det kommer dröja bra länge innan filmdelen på Svenska iTune Store ar jämförbar med USA.

Men snart borde väl filmbolagen fatta att DVD är dött och BlueRay har dom väl redan shabblat bort innan det ens lyfte.
(Min åsikt i alla fall)

Senast redigerat 2011-11-04 12:03

Det är väll troligt. Frågan är väll om 2an kommer eller om de väntar med det tills 3an släpps (om den släpps).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-29 20:33

På tisdag enligt Macfeber, med hänvisning till Macforum i Göteborg.

AppleTV börjar säljas i Sverige på tisdag | Feber / Mac

Senast redigerat 2011-09-29 20:49

Dom släpper dessutom 3an på tisdag. Perfekt! Okej...jag drömmer...men när kommer den tro? Vill inte köpa på mig en 2a med max 720 - lilltösens filmer som rullar är i.o.f.s. SD, men den nya konsumtionsstandarden - nya PAL kan man säga - är 1080p och jag vill då inte köpa en 720. På 1080p stannar det sedan i 40-50 år. Framförhållning så att säga. När kommer trean? Spekulera.

Jag vet, jag vet - men för mig handlar det om att landa i den nya standarden som vi ska leva med i 50 år. Jag kanske köper en 100-tummare för 2000 spänn om 10 år - eller 20 år.
Alltså; 720 är en parentes - ett temporärt steg - en övergång som alldeles strax är passé och nu när jag ska köpa en ATV så väntar jag givetvis på den med nya konsumentstandarden. Att man inte ser någon skillnad mellan 720 och 1080 på min burk - och att jag de facto kör nästan uteslutande barnfilmer i SD - har inte med saken att göra.

Ursprungligen av planB:

720p räcker långt. Den stora skillnaden märks SD --> 720. För att få en wow-effekt av 1080p behöver man en rejält större TV än svensk mainstream. Dessutom behöver man en helt digitalt inspelad film. Vanlig gammal 35mm uppblåst till 1080p är rätt meningslöst.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-29 22:46
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag vet, jag vet - men för mig handlar det om att landa i den nya standarden som vi ska leva med i 50 år. Jag kanske köper en 100-tummare för 2000 spänn om 10 år - eller 20 år.
Alltså; 720 är en parentes - ett temporärt steg - en övergång som alldeles strax är passé och nu när jag ska köpa en ATV så väntar jag givetvis på den med nya konsumentstandarden. Att man inte ser någon skillnad mellan 720 och 1080 på min burk - och att jag de facto kör nästan uteslutande barnfilmer i SD - har inte med saken att göra.

Hur många av dagens elektronikprylar har du kvar om 10 år? AppleTV är så billig att man lätt kan byta ut den varje år om man så vill.

Ursprungligen av planB:

Dessutom behöver man en helt digitalt inspelad film. Vanlig gammal 35mm uppblåst till 1080p är rätt meningslöst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-01 21:24
Ursprungligen av planB:

Vanlig gammal 35mm uppblåst till 1080p är rätt meningslöst.

Vad menar du ?!?!

Ursprungligen av planB:

35mm är inte tillräckligt skarpt i original.

Eh, hur menar du nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-01 22:08

Det beror väl på hur finkorning 35mm-filmen är... För att t.ex. hålla för optisk projicering på biografduk så håller de bästa 35mm-kopiorna en upplösning motsvarande 20-80 megapixel!

Jo, men den upplösningen kan inte skannas - vilket måste göras om man vill göra video av den - t.ex. 1080. En skanner som tar varje oxiderat silverkorn vill man ju ha, men den kommer nog inte detta århundrade :-D.

En annan fin sak med film - förutom den sanslösa upplösningen och det dynamiska omfånget - som alltså bara kan komma till sin rätt om man projiserar det "analogt" - är att kornen ("pixlarna") byter plats helt slumpmässigt på varje enskild bildruta. Video har statiska pixlar som sitter i en fix symmetri. Detta kanske man också kan fixa till nästa århundrade.

Men - som sagt - upplösningsmässigt så är det inga problem längre att lämna kemisk film - vilket man nu också gör med rasande fart (filmlabb blir tufft att hitta inom snar framtid). T.o.m Hollywood håller på att bli elektriskt :-D. Det enda som är sämre med video (Hollywood kör mest 4K) är det dynamiska omfånget och saknad av en kompression av ljus som sker i film - det handlar om naturlagar, fotoner, silver, oxidering, kemi. Man vinner oerhört mycket tid och pengar på att gå över till video, men en sak blir tyngre, svårare och mera tidsödande: ljussättning.
En 4K videokamera för en halv miljon kronor kan inte filma i motljus - vilket en superåtta-kamera beggad för en hundring kan :-D. Ljusdagrar bränner ut i video - det som skiljer en videokamera för 10 000 kr. och en för 500 000 kr. är att den senare bränner ut ljusdagrarna en aning mindre :-D.

Ursprungligen av Clavius:

Det beror väl på hur finkorning 35mm-filmen är... För att t.ex. hålla för optisk projicering på biografduk så håller de bästa 35mm-kopiorna en upplösning motsvarande 20-80 megapixel!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-02 21:18

Ja, för att referera lite till den bransch jag själv jobbar i - det är egentligen inte upplösningen som gör att man väljer att gå över till digital projicering - det är handhavandet och enkelheten! Du har helt andra möjligheter att hantera filmmaterialet digitalt än du någonsin har haft analogt... Just nu pågår en stor övergång från analogt till digitalt i biografvärlden och de är nog få personer (en och annan biografmaskinist) som kommer att sakna de 40-kilo(!) tunga filmkopiorna. Dock har ett antal hårddiskhaverier inträffat under senaset året i biografernas maskinrum, och tillskillnad mot den gamla analoga visningen kan inte maskinisterna göra något åt problemet annat än att vänta in en ny HD... När det gäller upplösningen är dock ännu ingen seger vunnen - ingen kan idag skilja på en bra analog kopia och en digital.

Förstår att konverteringen till 1080 är en annan femma. Dock är de flesta digitala medier (datorskärmar, mobiltelefoner, iPad's m.m.) ganska förlåtande då de har förhållandevis små skärmar, men precis som med mp3 så har ju också slutkunderna vant sig vid en medioker kvalitet.
Men det är en annan diskussion som vi inte skall elda på här!

Ser hursomhelst fram emot en ny Apple TV i Sverige och hoppas verkligen att den går att utnyttja fullt ut med stort köp/hyrutbud samt enkelt och snabbt handhavande i klassisk mac-stil! MIn gamla ATV har använts flitigt under åren, men känns numer 'vingklippt'...

Ursprungligen av Clavius:

Ja, för att referera lite till den bransch jag själv jobbar i - det är egentligen inte upplösningen som gör att man väljer att gå över till digital projicering - det är handhavandet och enkelheten! Du har helt andra möjligheter att hantera filmmaterialet digitalt än du någonsin har haft analogt... Just nu pågår en stor övergång från analogt till digitalt i biografvärlden och de är nog få personer (en och annan biografmaskinist) som kommer att sakna de 40-kilo(!) tunga filmkopiorna. Dock har ett antal hårddiskhaverier inträffat under senaset året i biografernas maskinrum, och tillskillnad mot den gamla analoga visningen kan inte maskinisterna göra något åt problemet annat än att vänta in en ny HD... När det gäller upplösningen är dock ännu ingen seger vunnen - ingen kan idag skilja på en bra analog kopia och en digital.

Förstår att konverteringen till 1080 är en annan femma. Dock är de flesta digitala medier (datorskärmar, mobiltelefoner, iPad's m.m.) ganska förlåtande då de har förhållandevis små skärmar, men precis som med mp3 så har ju också slutkunderna vant sig vid en medioker kvalitet.
Men det är en annan diskussion som vi inte skall elda på här!

Ser hursomhelst fram emot en ny Apple TV i Sverige och hoppas verkligen att den går att utnyttja fullt ut med stort köp/hyrutbud samt enkelt och snabbt handhavande i klassisk mac-stil! MIn gamla ATV har använts flitigt under åren, men känns numer 'vingklippt'...

Off-Topic:
Varför har ni inte en extra hårddisk liggandes? En prisfråga kanske på mindre biografer?

Vad har ni för upplösning på biograferna (talar man om upplösning eller bildförhållanden)?

Och en uppmaning i all välmening - använd gärna entertangenten

On-Topic:
Hoppas likt de flesta i denna tråd om en riktig lansering utav AppleTV - och att de gör lanseringen med en hög WAF (wife acceptance factor)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-02 22:03
Ursprungligen av suddgummi:

Hoppas likt de flesta i denna tråd om en riktig lansering utav AppleTV - och att de gör lanseringen med en hög WAF (wife acceptance factor)

Jag köpte en AppleTV för snart ett år sen, och iaf i mitt fall har den haft väldigt hög WAF. Min fru använder den minst lika mycket som jag, men det kanske mest hänger på att man ska ha innehåll i iTunes som passar båda.

Ursprungligen av Vassius:

Jag köpte en AppleTV för snart ett år sen, och iaf i mitt fall har den haft väldigt hög WAF. Min fru använder den minst lika mycket som jag, men det kanske mest hänger på att man ska ha innehåll i iTunes som passar båda.

Jo, det är klart att det hade funkat bra om man haft allt i iTunes-vänligt format. Det har vi inte.
Från början rippade jag ner allt till ISO-filer, numer blir det mkv från våra Blu Ray. Vi har en HTPC med XBMC. Tyvärr krashar den ibland och gärna när jag är bortrest.
Drömmen är ju att kunna köpa direkt från en Internetbutik (iTunes Store) men det är viktigt att bibehålla en möjlighet att välja till svensk text. Med en AppleTV 2 är det ju lätt att återställa från en krash, "- Ryck sladden och vänta en stund innan du ansluter den igen älskling" är lätt att förmedla via telefon

Filmen levereras på en hårddisk. Pajar den eller om det är korrupta filer - så kan man ha 3478 st hårddiskar liggandes på bänken bredvid och ändå inte kunna visa filmen. :-D.

Ursprungligen av suddgummi:

Off-Topic:
Varför har ni inte en extra hårddisk liggandes? En prisfråga kanske på mindre biografer?

50 år är en väldans lång tid...

Ursprungligen av ilPadrino:

50 år är en väldans lång tid...

Ja jag gissar på att 4K-kommer rullas ut (oavsett om det behövs eller inte) inom närmsta tio åren (har ju redan börjat komma i smal skala).
Och andra sidan är 10 år en väldans lång tid också.

Tillbaka till ämnet, tack!

/Mod

Apple TV 3 innan jul hade varit nice.
Hur som helst på tiden att vi får Apple TV officiellt i Sverige.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-29 23:02

Förhoppningsvis tar Apple ytterligare ett steg in i vardagsrummets underhållningsavdelning genom att introducera en TV-panel, som då givetvis har all AppleTV-funktionalitet integrerad.

  • Medlem
  • 2011-09-30 13:26
Ursprungligen av zinned:

Förhoppningsvis tar Apple ytterligare ett steg in i vardagsrummets underhållningsavdelning genom att introducera en TV-panel, som då givetvis har all AppleTV-funktionalitet integrerad.

Låter väldigt långsökt och "omacigt".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-30 13:43
Ursprungligen av Dalle:

Låter väldigt långsökt och "omacigt".

Tycker du? Det har gått vilda rykten om det under en längre tid, vissa mer trovärda än andra. Vi får väl se vad som sker.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-09-30 13:45

Vad som är långsökt är väl att det kommer ske på tisdag eftersom de kallar evententet "Lets talk iPhone". Men att kan komma någon sorts TV framöver är väl ett av de hetare ryktena på var Apple tänker utföra nästa paradigmskifte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-30 14:06

For the record, jag syftade aldrig på att jag trodde de skulle introducera en TV-panel nu på tisdag. Jag menade endast att de förhoppningsvis introducerar en sådan inom en snart framtid, kanske innan 2012/2013.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-01 22:32

Har hela tiden trott att 1080('p' eller 'i') motsvarar 1920x1080 pixlar...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-02 23:25
Ursprungligen av planB:

En ny AppleTV låter lite väl optimistiskt. Det har ju bara gått ett år sedan förra och tjänsterna har ju knappt kommit igång än. Fast det viktigaste är att man erbjuder bakåt-komp åt ATV2. Någon 1080p har jag inget behov av, personligen. TVn är 720p 32"

Jag tror ändå det kommer en AppleTV 3 under hösten, om inte redan på tisdag. Makes sense; den kom med A4-processor förra året, vilket ju var den snabbaste tillgängliga för den typen av plattform. Nu när det finns en processor som klarar 1080p utan vidare så är det vettigt att uppdatera. Dessutom har det florerat rykten om att Apple har börjat förbereda en del 1080p-material för iTunes.

Den som lever får se.

Det tror jag också - och den köper jag. Jag tror Apple har något på gång med spel och ATV (för mig ointressant) - och då behövs minst A5-processorn. Den har då också 1080 så klart - eftersom det är nya standarden - att man inte "behöver" det har inte med saken att göra - sådant har aldrig med saken att göra när det gäller konsumentmarknadens utveckling och i synnerhet den tekniska konsumentmarknadens utveckling. 1080 är nya PAL/NTSC. That's it. Där stannar det sedan läääääänge.
ATV3 kommer att bli en julklapp för många.

Ursprungligen av Vassius:

Jag tror ändå det kommer en AppleTV 3 under hösten

Bevaka tråden