Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Segt internet, problem med iMac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-01 13:25

Hej,

har en iMac med några år på nacken och har precis flyttat och skaffat nytt bredband med allt det innebär. Ska ha ut 100 mb på bredbandet och får kanske ut 50 at best, men väldigt ofta står browsern bara och tuggar...det händer minst var 10:e minut. Min iPhone och iPad har bättre uppkoppling med samma nätverk (använder kabelmodem med inbyggd router), men ändå långt ifrån okej. Det kan väl knappast vara min dator det är problem med? Internetlev säger att jag har 100 mb i väggen och de råder mig att byta modem och router...

tacksam för all hjälp!

Börja med att uppdatera routerna inbyggda programvara.
Kör så mkt du kan på kabel, för att utesluta radio-problem.

Börja där

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-01 18:08

Men om du har kabel-Internet så är det väl bara Comhem som gäller i Sverige? Och då är det väl dom själva som bör rätta till sin egen utrustning, eller?

Kolla Verktygsprogram/Nätverksverktyg om du kan se ngt under "Sändfel".
Står det höga siffror här; kabel kass.

Växla till "Ping"-fliken och pinga ngt känt ex SUNET - SUNET [NS4 version]

Hur snabbt svarar det? några ms (millisekunder?) bra. nån sekund, ngt är fel.

Ta fram traceroute-fliken, kolla om du kan hoppa till adress SUNET - SUNET [NS4 version]
Varje hopp skall ta under 10 ms (bra)

Öppna inställningar / Nätverk
klicka på det sätt du använder för anslutning i västerspaleten; Ethernet (oftast)
Se vad du har för DNS-server (Namnserver), har du DHCP inställt; välj avancerat och klicka på "förnya DHCP-tilldelning" - funkar det? tar det lång tid?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-01 23:40

Är det ComHem är det ett känt problem: finns något som heter Flooding, sök på det.

Ursprungligen av kenjon:

Är det ComHem är det ett känt problem: finns något som heter Flooding, sök på det.

Jag sökte på det på Google :
Hoppas det inte var det du menade.........

"Flooding" - behandling vid ångest och fobier
web4health.info/sv/answers/therapy-phobia-flooding.htm25 feb 2004 – "Flooding" är en behandlingsteknik vid ångest och fobier, där patienten utsätts för det mest skrämmande denne kan tänka sig.

  • Medlem
  • 2011-10-03 10:40

Kolla inlägg #6 i denna tråd: http://www.99.se/natverk-sakerhet/254265-hjalp-ta-emot-ladda-filer.html Det är ett "kärt" gammalt problem.

1
Bevaka tråden