Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PDF-filer öppnas inte i automatiskt i Safari

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Har ett litet problem som börjar gå mig på nerverna!
Datorn är en Early 2011 Mbp 15" fast spelar nog ingen roll. Problemet är att när jag ska öppna en pdf fil i safari så laddas den ner till hämtade filer istället för att öppnas i safari vilket leder till att min hämtade filer mapp blir full snabbt. Någon som har ett tips för att råda bot på detta?

Tacksam för svar!

Ovanstående inlägg kommer från nedanstående tråd. Var vänliga skriv inte inlägg som inte har med trådens ämne att göra! PDF-hanteringen i Safari har ingenting med inköp av Macbook Pro att göra!

http://www.99.se/macbook-pro/284952-vi-bestallt-macbook-pro-early-2011-thunderbolt.html

/Mod

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-01 20:41

Du måste installera Adobe Reader.

Lyckost. Jag försöker bli av med att Safari visar pdf'er - vill alltid ladda ner dom till disk. Factory preset från Apple är att Safari visar pdf'er (Adobe Reader behövs givetvis inte - Safari/OSX/Förhandsvisning/etc/etc hanterar pdf'er sedan eoner). I Snow Leopard kunde man i Terminal välja:

Safari pdf inbedded off:

defaults write com.apple.Safari WebKitOmitPDFSupport -bool YES
Safari pdf inbedded on:
defaults write com.apple.Safari WebKitOmitPDFSupport -bool NO

I Lion verkar detta inte funka. jag kan inte stänga av att safari visar pdf'er hur många gånger jag än skriver "defaults write com.apple.Safari WebKitOmitPDFSupport -bool YES" i Terrminal.
Men du kan ju prova: "defaults write com.apple.Safari WebKitOmitPDFSupport -bool NO" i Terminal och se vad som händer (starta om Safari efter kommandot).

Ursprungligen av Gustav.89:

Tjena!

Har ett litet problem som börjar gå mig på nerverna!
Datorn är en Early 2011 Mbp 15" fast spelar nog ingen roll. Problemet är att när jag ska öppna en pdf fil i safari så laddas den ner till hämtade filer istället för att öppnas i safari vilket leder till att min hämtade filer mapp blir full snabbt. Någon som har ett tips för att råda bot på detta?

Tacksam för svar!

Ursprungligen av frazze:

Du måste installera Adobe Reader.

Har redan Acrobat Reader installerat

Ursprungligen av Zimmerman:

Lyckost. Jag försöker bli av med att Safari visar pdf'er - vill alltid ladda ner dom till disk. Factory preset från Apple är att Safari visar pdf'er (Adobe Reader behövs givetvis inte - Safari/OSX/Förhandsvisning/etc/etc hanterar pdf'er sedan eoner). I Snow Leopard kunde man i Terminal välja:

Safari pdf inbedded off:

defaults write com.apple.Safari WebKitOmitPDFSupport -bool YES
Safari pdf inbedded on:
defaults write com.apple.Safari WebKitOmitPDFSupport -bool NO

I Lion verkar detta inte funka. jag kan inte stänga av att safari visar pdf'er hur många gånger jag än skriver "defaults write com.apple.Safari WebKitOmitPDFSupport -bool YES" i Terrminal.
Men du kan ju prova: "defaults write com.apple.Safari WebKitOmitPDFSupport -bool NO" i Terminal och se vad som händer (starta om Safari efter kommandot).

Fungerade inte

Märkte nu dock att om jag söker på google och går in på en länk som öppnar en pdf fil så öppnas den i safari. Men när jag är inne på min skolas hemsida och ska ladda ner pdf, doc och andra filer så laddas de ner till hämtade filer mappen. När jag kör boot camp, win7 och firefox öppnas de i webbläsaren. Vad kan felet vara? har inte en susning!

Det är nog inget fel på din dator. Från vissa sajter laddas alltid pdf-filer till "Hämtade filer". Jag vet inte heller vad det beror på men kan ha att göra med hur filerna presenteras av servern. Om länken till dem inte ser ut att gå till en pdf utan bara är php-kod eller om filen är komprimerad på servern och packas upp "on request" så kanske Safari inte hajar att det är en pdf innan det är för sent, dvs safari har redan börjat tanka till hämtat-mappen.

Jag vet som sagt inte och har inte grävt djupare i det. Men .doc filer öppnas aldrig i Safari, åtm inte på Mac. Du kan prova med firefox eller annan webläsare om det fungerar bättre i detta avseende.

1
Bevaka tråden