Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu finns filmer i iTunes Store - i Sverige!

Tråden skapades och har fått 205 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Äntligen!!

inget syns ännu på första sidan, men välj browse ute till höger och sedan movies, det var 17 på tiden, då kanske vi även får se Apple-TV 2 officiellt i Sverige.... *hoppas*

Vilka filmer finns?

En massa filmer X-men och pixar och ja gamla svart-vita är ju nästan julafton ju

Kpfilmer p svenska iTunes - MacWorld

Macworld skriver om det...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-09-27 21:52

Avatar, m.m.

!

Ganska tunt utbud än så länge, men förhoppningsvis växande.

Då är det bara TV-serier kvar att vänta på.

Även hyrfilmer!

Äntligen börjar det lossna. Ännu större skäl att beställa den där ATV2'n av polaren som ska en snabbis till NY (köper den för att Plex inte håller måttet helt enkelt och Frontrow är borta i Lion - alltså använda den som visare av lilltösens barnfilmer helt enkelt - gränssnittet/stabilitet och snabbhet slår allt - Plex är ett skämt).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-27 22:28

Wohoo! Jag köpte AppleTV förra hösten bl.a. i väntan på det här. Inte ens ett år tog det.

Får väl se om det leder till att de börjar sälja ATV här också.

Svensk textning vore bra och ett lätt sätt att hitta de filmer som är svensktextade.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-09-28 07:20

Kommer det rimligen inte vara så att alla filmer i Svenska iTunes store är svensktextade, precis som på bio tänker jag mig. Annars kan man ju lika gärna ta dem från USA. Sen vill jag kunna hyra dem inte köpa dem, men det är ett jättesteg för Svensk räkning som just tagits!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-28 07:12

Någon som vet om det även funkar på ATV Gen1?

Yes!!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-29 22:48
Ursprungligen av Yes:

Någon som vet om det även funkar på ATV Gen1?

Det verkar saknas sök etc som det finns på tex Musik. Däremot så kan man se fler filmer än toplistan om man väljer en film och sedan går vidare på "tittare såg också" längst ned. Jag har inte hittat någon referens på nätet om att ATV 1st Gen inte ska fungera. Men hur mycket vet jag alltså inte ännu. Någon annan?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-29 23:09
Ursprungligen av Trineo:

Det håller jag med om men det jag reagerade på var just användandet av "enorma"... för visst, det är lite väl dyrt men det skall ju fortfarande finnas en skillnad mellan hyr och köp.

Men en film för över hundringen... nja, då börjar det bli onödigt dyrt och svårsålt i hemmen.

Jag använde ordet "enorma" då jag tycker att skillnaden mellan 100 kr, vilket var MIN åsikt om var det bör ligga, och 169 kr är enorm...närmare bestämt 69% över vad jag tycker är rimligt och det tycker jag är enormt.

Lustigt i sammanhanget är att du gnäller på mig för min åsikt när du sedan själv kommer med åsikten att när det kostar över hundringen så börjar det bli onödigt dyrt. Hur ska du ha det egentligen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-30 08:37
Ursprungligen av zinned:

Jag använde ordet "enorma" då jag tycker att skillnaden mellan 100 kr, vilket var MIN åsikt om var det bör ligga, och 169 kr är enorm...närmare bestämt 69% över vad jag tycker är rimligt och det tycker jag är enormt.

Lustigt i sammanhanget är att du gnäller på mig för min åsikt när du sedan själv kommer med åsikten att när det kostar över hundringen så börjar det bli onödigt dyrt. Hur ska du ha det egentligen?

Olika tolkningar helt enkelt bara... plus att jag tänkte mer på hyrpriserna när jag kommenterade ditt inlägg.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-30 09:00
Ursprungligen av Trineo:

Olika tolkningar helt enkelt bara... plus att jag tänkte mer på hyrpriserna när jag kommenterade ditt inlägg.

Det kan aldrig ha handlat om tolkning, snarare ett märkligt sätt av dig att läsa en text då eftersom det är väldigt tydligt att mitt inlägg handlar om att köpa film. Det finns inget att tolka annorlunda.

Vad det gäller hyr-priserna så har jag inte studerat dem närmre men om det stämmer att det kostar 39 kr, vilket bör kunna översättas till ca $6 så tycker jag det iaf är märkligt när de kostar $4.99 i US-affären.

Ursprungligen av zinned:

Vad det gäller hyr-priserna så har jag inte studerat dem närmre men om det stämmer att det kostar 39 kr, vilket bör kunna översättas till ca $6 så tycker jag det iaf är märkligt när de kostar $4.99 i US-affären.

Tror du avtalen med filmbolagen ser likadana ut i Sverige som i USA?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-30 09:24
Ursprungligen av Patrik D:

Tror du avtalen med filmbolagen ser likadana ut i Sverige som i USA?

Nej, varför skulle någon tro det? Oavsett så förändrar det inte faktum.

Ursprungligen av Fitinghoff:

En viss marginal måste man nog ha när det gäller kursförändringar. Nu får ju en dollar hit eller dit ganska stora konsekvenser för just hyrpriserna, men Apple är amerikanskt och jänkare tänker enbart i dollar. Jag tror att "normalkursen" för en dollar ska ligga på runt 7,50, vilket innebär att den för tillfället är billig. Dessutom är Euron billigare än normalt, även om båda valutorna har hämtat sig något. Det vore idiotiskt av ett amerikanskt företag att sätta priser i Sverige utifrån dollarns lägsta kurs de senaste tre åren.

Helt korrekt.

Ursprungligen av zinned:

Vad det gäller hyr-priserna så har jag inte studerat dem närmre men om det stämmer att det kostar 39 kr, vilket bör kunna översättas till ca $6 så tycker jag det iaf är märkligt när de kostar $4.99 i US-affären.

En viss marginal måste man nog ha när det gäller kursförändringar. Nu får ju en dollar hit eller dit ganska stora konsekvenser för just hyrpriserna, men Apple är amerikanskt och jänkare tänker enbart i dollar. Jag tror att "normalkursen" för en dollar ska ligga på runt 7,50, vilket innebär att den för tillfället är billig. Dessutom är Euron billigare än normalt, även om båda valutorna har hämtat sig något. Det vore idiotiskt av ett amerikanskt företag att sätta priser i Sverige utifrån dollarns lägsta kurs de senaste tre åren.

Ursprungligen av zinned:

Det kan aldrig ha handlat om tolkning, snarare ett märkligt sätt av dig att läsa en text då eftersom det är väldigt tydligt att mitt inlägg handlar om att köpa film. Det finns inget att tolka annorlunda.

Vad det gäller hyr-priserna så har jag inte studerat dem närmre men om det stämmer att det kostar 39 kr, vilket bör kunna översättas till ca $6 så tycker jag det iaf är märkligt när de kostar $4.99 i US-affären.

Även om jag vet att det inte är korrekt så känns det ibland, som oftast faktiskt, som om den svenska prissättningen görs genom att man flyttar decimaltecknet ett steg åt höger(multiplicerar m tio) på det amerikanska priset...med vissa undantag

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-30 11:18
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Även om jag vet att det inte är korrekt så känns det ibland, som oftast faktiskt, som om den svenska prissättningen görs genom att man flyttar decimaltecknet ett steg åt höger(multiplicerar m tio) på det amerikanska priset...med vissa undantag

Ja, det har du rätt i...och visst, det är väl mer regel än undantag i världen att priser mellan usd och sek är ggr tio.

Men, det stämmer inte i Apples fall. Se på AppStore, $0.99 blir 7 kr i svenska affären, $1,99 blir 15 kr etc.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Även om jag vet att det inte är korrekt så känns det ibland, som oftast faktiskt, som om den svenska prissättningen görs genom att man flyttar decimaltecknet ett steg åt höger(multiplicerar m tio) på det amerikanska priset...med vissa undantag

Glöm inte att amerikanska priser är exklusive deras sales tax, våra priser är inklusive moms. Momspåslaget är trots allt 25% så det förklara en del av priset.

Ursprungligen av BlackSmp:

Glöm inte att amerikanska priser är exklusive deras sales tax, våra priser är inklusive moms. Momspåslaget är trots allt 25% så det förklara en del av priset.

Gäller det även digitala tjänster?

Det var ju roliga nyheter, äntligen. Dock så vore det trevligt om det fanns svenska texter, kanske något som kommer? Jag kommer dock sätta mig ner och kolla på om det inte är billigare ändå att köpa gift cards från USA och köpa via amerikanska iTunes Store.

Men ändå, hur roligt som helst!

Det är ju det som man nu kan, hyra filmer. Något som jag har gjort i mer än ett år på Itunes USA. Jag tror att priset kommer att ligga rätt bra till då ett gift card kostar att köpa via nätet. Ett 50 $ kostar 64$.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-28 08:23

Wow, det här är ju hur stort som helst!!!
Detta betyder att rättighetstjafset verkar lösa sig... störtskönt!

Nu skall det köpas en AppleTV2.

Att hyra tex The rite kostar 39 kr på svenska iTunes på USA iTunes kostar den 3,99 $ vilket blir ca 27 kr. Så lite billigare verkar det bli trots allt, speciellt om du får tag på gift cards billigt.

Noterar att ATV fått svenska som språkalternativ, eller är det bara jag som missat det tidigare?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-28 09:25
Ursprungligen av Fitinghoff:

Noterar att ATV fått svenska som språkalternativ, eller är det bara jag som missat det tidigare?

Ja, den har haft svenska mycket länge.

Bevaka tråden