Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krävs det ett externt ljudkort för att få 5.1?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-29 21:43

Jag har en Mac Mini Early 2009 som jag har som kombinerad filserver och mediaspelare till TV:n. Har kopplat den till en 5.1 Surroundförstärkare med optisk kabel.

Det jag är lite fundersam på är om jag verkligen får ut 5.1 från det inbyggda ljudkortet eller om det behövs ett externt ljudkort? På förstärkaren står det PCM så det är svårt att få det bekräftat om det är nån form av DolbyDigital eller bara Stereo som skickas ut.

Kollar jag Audio MIDI setup så står det digital utgång och 2ch. Alla multichanelinställningar är gråmarkerade.

Vad har ni andra för erfarenheter att få surroundljud från era macar?

Bra fråga! PCM dyker upp via ATV2 också, men surround verkar fungera då. Och någon får gärna rätta mig om jag ha fel, men den analoga ljudsignalen ut ur en Mac är stereo, men om du får ut ljudet digitalt så är det den externa D/A-omvandlaren som bestämmer vilka möjligheter du har. Där skickar alltså Macen bara ren data vidare för någon annan att tolka och hantera, exempelvis en förstärkare.

Jepp. Ljudkortet i Macen är stereo. Optiska utgången skickar vad appen skickar - är det 5.1 så skickas 5.1 och detta kan då via en extern D/A-omvandlare lyssnas i högtalare.
Det vanligaste är nog att man har en konsument-5.1-reciever eller konsument-5.1-förstärkare med optisk in - det är billigast. Det finns dyra pro-burkar också - specifika burkar med high class D/A-kort.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-30 09:42

Är det verkligen sant att PCM-signalen innehåller 5.1? Vad gör du för inställningar för att få det att fungera med det inbyggda ljudkortet.
I VLC tycks det inte spela någon roll om kag kryssar i använd SPDIF och tvinga identifiering av Dolby Digital.

Jag har testat med två förstärkare och ingen av dem tycks tolka PCM signalen annat än stereo. Tycker det borde stå AC3/2, DTS eller liknande på förstärkarna för att vara säker på 5.1.

Nej, jag är rätt säker på att PCM bara är stereo. (Sen är det ju inte ovanligt att surround-recievers kan fuska fram en 5.1 signal från stereo-signalen. - Kan låta bra men är egentligen bara fejk..)

Av någon anledning har möjligheten att skicka en äkta 5.1-signal försvunnit från senaste VLC. Men backa till förra versionen så finns det där. (Sitter inte vid den datorn just nu så jag kan inte kolla versionsnummer..)

Ah, ok. Tack för upplysningen!
Men vad står PCM för, och varför skriver de inte bara Stereo?

PCM = Puls-code Modulation
Pulse-code modulation - Wikipedia, the free encyclopedia

Om jag minns rätt så kan en optisk kabel bara hantera en stereosignal så länge den är okodad (dvs PCM). För att få 5.1-ljud måste det vara antingen Dolby Digital 5.1 eller DTS i vilket fall det är mottagaren (recievern) som avkodar signalen (kan jämföras med att man skickar en packad (zip-) fil som mottagaren sedan packar upp).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-30 12:22

Ja, återkom gärna med vilken version av VLC ni anser fungerar bäst

VLC FTP-arkiv med äldre versioner
Index of /pub/videolan/vlc/

Ursprungligen av MagArne:

Ja, återkom gärna med vilken version av VLC ni anser fungerar bäst

VLC FTP-arkiv med äldre versioner
Index of /pub/videolan/vlc/

För mig funkar VLC Version 1.1.10.1 utmärkt.
Där finns under menyn "Ljud"/"Ljudenhet" ett val "HDMI (kodad utmatning)" som jag använder. Jag antar att där finns olika val beroende på vilken hårdvara man har..

Jag har f.ö. samma problem med MPlayerX (som jag numera använder mer än VLC) - alltså att flerkanals-ljud inte funkar i senaste versionen. Men där har jag backat till version 1.0.7 (1311) och den finger också utan problem för mig.

Och bara för tydlighetens skull: Jag körde med optisk kabel med min förra MacMini och även där fungerade DD5.1 och DTS problemfritt (så HDMI är inte ett krav).

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-09-30 13:32

Hej,
Försökte ringa de jag köpt mina grejer av för att reda ut det här men de hade lunchstängt. När jag jag läser lite på forum så står det att PCM är ljudets motsvarighet till camerans RAW-filer. Dvs man får ett bättre ljud än med dolby och DTS eftersom all komprimering är borttagen. Att försöka forcera DTS eller dolby i det läget innebär att man tvingar förstärkaren att gå över ån för att hämta vatten.

Med andra ord ska PCM vara fullgott surroundljud och känslan jag får när jag tittar på film är att det är detta och inte fejkat surround. Tex så hör jag inget tal alls i de bakre högtalarna.

Jag ska nog ringa i alla fall för att bli säker, men om man har en receiver som kan hantera signalen så ska det inte vara något problem att få rätt ljud ut heller. Uppdaterar om det jag sagt stämmer eller ej.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-09-30 14:18

Ok... nu har jag ringt och kollat med de jag handlat min utrustning av. Om man får PCM-signal via optisk ljudutgång så är det bara stereo i CD-kvalité som kommer ut. Med den nyaste standarden på HDMI kan det däremot vara flerkanalsljud. Har man en apple-TV eller PS3:a (det är de apparater jag kör med) så kan man i respektive apparat ställa in vilken sorts ljud som ska skickas ut. Nu är jag inte hemma så jag kan inte kontrollera det är och dessutom kanske vi börjar trilla lite OT i och med att jag inte har någon lösning på MacMini problemet. Men förhoppningsvis är PCM-begreppet hyfsat utrett i alla fall.

(Har vi ingen äkta audiofil på 99.se som hade kunnat reda ut det här åt oss?)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-30 19:37

VCL 1.1.10.1 gjorde susen. Nu står det AC3 3/2.1 när jag spelar DD 5.1 DVD-film i VLC.
Jag ska se om jag kan få tag i en test-DVD för hemmabiosystem där jag kan testa kanalerna var för sig och se så det verkligen stämmer. Jag återkommer.

Före

Efter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-01 03:18

I min mac har jag 5.1 eftersom jag har ett externt ljudkort, via fire wire.

Hade jag haft ett ännu vassare ljudkort, så hade jag haft 7.1 också - men 7.1 formatet är ju aldrig äkta på filmer, suck.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-01 07:37
Ursprungligen av 2Lazy:

I min mac har jag 5.1 eftersom jag har ett externt ljudkort, via fire wire.

Hade jag haft ett ännu vassare ljudkort, så hade jag haft 7.1 också - men 7.1 formatet är ju aldrig äkta på filmer, suck.
[ATTACH]30554[/ATTACH]

Det är precis så jag hade hoppats på att det skulle se ut med det inbyggda ljudkortet när jag kör med optisk kabel. Därför är jag väldigt osäker på om det verkligen är 5.1 då mina ljud och midi-inställningar bara visar 2 högtalare.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-10-01 10:11

Nu har jag kört Avia Guide To Home Theater där man kan skicka ut testljud till bara en kanal åt gången. Det fungerade bra på samtliga kanaler så nu tycker jag att jag borde ha äkta 5.1 ljud i VLC.

1
Bevaka tråden