Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac i7 hyper threading fråga

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag tar upp Aktivitetskontroll visar den 8 staplar, fyra för kärnorna plus de extra "virtuella" hyper-threading kärnorna. När jag jobbar med lite tyngre grejer är det bara i de fyra "riktiga" kärnorna som det visas någon aktivitet. Jag undrar om det är så att hyper-threading aktivitet inte syns i staplarna (men varför då visa 8 staplar?), är det inte tillräckligt påfrestande jobb, kan inte programmen (InDesign 5.5, Photoshop 5.5) eller operativet (Snow Leopard) utnyttja hyper-threadingen? Kan jag ändra nån inställning själv i datorn?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-29 17:45

Hyperthreading är helt transparent för operativsystemet, så det finns ingen inställning att göra på den nivån. På vissa datorer kan man stänga av HT på bios-nivå, men i så fall ser operativsystemet bara de fysiska kärnorna.

En möjlighet i ditt fall är att programmen inte kör mer än fyra trådar, vilket ju gör det omöjligt att utnyttja mer än fyra kärnor.

Jo, det hänger på programmen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-29 19:38
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, det hänger på programmen.

Ja, det hänger på programmet att utnyttja flera kärnor/processorer eller ej, men de kan inte välja vilka kärnor (HT eller ej) som ska användas. Varken program eller os kan se skillnad på olika "typer" av kärnor.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-09-30 00:58

När jag omkodar en film i Transmission och kollar på iStat Pro, visar den alla 8 staplarna i full gång på min i7.

Kan Transmission omkoda fiilm? Finns det en annan Transmission än Torrent-klienten?

Ursprungligen av Hjopek:

När jag omkodar en film i Transmission och kollar på iStat Pro, visar den alla 8 staplarna i full gång på min i7.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-30 09:58
Ursprungligen av Zimmerman:

Kan Transmission omkoda fiilm? Finns det en annan Transmission än Torrent-klienten?

Han/hon har nog fulladdat med Transmission och sedan kodar om med Handbrake. Men ibland flyter begreppen ihop...

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-09-30 12:43
Ursprungligen av Zimmerman:

Kan Transmission omkoda fiilm? Finns det en annan Transmission än Torrent-klienten?

OK, förlåt mig, jag var trött, naturligtvis menade jag HandBrake som jag kodar om gamla köpefilmer till AT2 med...:">

När jag omkodar i Handbrake på min iMac i7 fylls alla staplar. Så det beror nog helt på vilket program du använder.

1
Bevaka tråden