Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk (Western Digital) matar ut sig själv och hänger sig

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • MALMÖ
  • 2011-09-28 18:12

Hej!

Min nya externa hårddisk (Western Digital My Book Studio Edition II) matar utan förvarning ut sig själv, varefter jag får följande felmeddelande:

"Skivan matades inte ut ordentligt. Om möjligt bör du alltid mata ut en skiva innan du kopplar från den."

Därefter är den okontaktbar (strömknappen reagerar inte när jag försöker stänga av den). Den drivs med adapter och alltså inte via FW-kabeln.

Provat att köra skivkontroll:

Kontrollerar enhet ”My Book”
Utför livekontroll.
Kontrollerar journalförd HFS Plus-volym.
Kontrollerar filen extents overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Kontrollerar filer med flera länkar.
Kontrollerar kataloghierarki.
Kontrollerar filen med utökade attribut.
Kontrollerar volymens bitmönster.
Kontrollerar volymens information.
Enheten My Book verkar vara felfri.

MEN när jag kör reparera skiva:

Kontrollera och reparera enheten ”My Book”
Fel: Kunde inte ta bort skivan från skrivbordet

Jag har en iMac 21.5" Quad-Core i5 2.7GHz/8GB/iTB.

Någon som har tips på vad jag ska göra?

/Marcus

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-28 19:41

FW-kablarna, eller rättare kontakterna, kan ibland sitta lite dåligt vilket gör att systemet tappar kontakten med skivan. Kolla så att kontakterna inte klappar. Problemet är väl att FW-kablarna brukar vara ganska styva.

  • Medlem
  • MALMÖ
  • 2011-09-29 19:16

Tack för ditt tips, Gunnar! Dock känns det som att kabeln sitter ganska stabilt. Att döma av ditt svar får jag intrycket att du tror problemet sitter någonstans mellan datorn och hårddisken, och alltså inte i själva hårddisken eller dess mjukvara?

(Jag har som du kanske märker ganska hopplöst dålig koll på datorer, och än mindre koll på externa hårddiskar...):(

1
Bevaka tråden