Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Power adapter inuti MBP

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sandviken
  • 2011-09-29 15:11

Hej, har funderingar om det är möjligt att slippa "kluvan" alltså apples magsafe power adapter genom att göra om den och sätta in den i datorn där CD-utrymmet är idag? T.ex. en sådan lösning som det är med OptiBay och Owc Datadoubler för hårddiskar.

Bakgrunden till dessa funderingar är att på min designlektion fick vi till uppgift att designa en bättre och snyggare laddare. Inte just till macar och jag kan inte heller klaga på deras design idag men det vore ju skönt om man slapp kluvan helt om man skulle göra någon förbättring och bara ha en enkel sladd.

Jag äger själv en MBP 13" 2011 som jag har satt in en datadoubler i med en extra HDD så jag har en liten susning om hur den ser ut inuti, och jag ska tillägga att jag inte är någon programmerare eller liknande så jag kanske är helt ute och cyklar eftersom det inte finns någon laptop idag som jag vet med denna lösning.

Volymmässigt skulle laddaren få plats där CD-enheten är idag, dock så skulle man behöva göra den betydligt tunnare eftersom man bara har ca 10mm höjd att spela på i datorn. Är det ens möjligt att göra en transformator så tunn? Sen vet jag att man inte kan överföra laddningsström via SATA anslutning, så isf skulle man behöva dra en sladd till batteriet på något vis, eventuellt möblera om lite där inne.

Det är teoretiska aspekter jag är intresserad av eftersom jag inte tänker göra någon fungerande fysisk modell.

Problem:

1. Ökad värmeutveckling i själva datorn.
2. SMPS skulle förmodligen störa skiten ur allt analogt i datorn. (högtalare, mikrofon)
3. 230V direkt till datorn genom en kabel som det rycks och slits i.

Senast redigerat 2011-09-29 16:17

Dessutom, det du har idag är ju "bara en enkel sladd" med en kontakt på steroider, om man så vill.
Ser inte hur det här skulle bli mer elegant:

(ja, en kabel som den till imacen är ju vad som faktiskt krävs för att du ska få dra 230V till chassis.)

vs

Däremot får du gärna designa en Nokialaddare som inte är svart, trasslar ihop sig, eller glappar!

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2011-09-29 16:19

Jag tycker designen är snygg och jag har inga problem med laddaren egentligen. Det stora problemet är egentligen med Dell laddarna som vi har som skoldator som går av när man lindar upp den. Sen hade vår lärare en apple laddare som ett bättre alternativ på en laddare som "inspiration". Så istället för att placera om sladdarna lite så att det inte blir så mycket väck på den tänkte jag om man kunde gå ett steg längre å plocka bort transformatorn ifrån sladden och sätta den i datorn istället, då har man bara en sladd som inte tar så stor plats.

Tanken är god, och att försöka trumfa "inspirationen" helt rätt sätt att angripa frågan.
Dock sätter tyvärr verkligheten inte bara käppar, utan trästockar, i hjulen.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2011-09-29 16:41

Om man skulle börja tänka om, så fundera jag lite på solcells laddare. Om man tittar på Logitechs nya tangentbord som drivs på solceller i vanligt lampljus. Jag antar tangentbordet inte behöver alls lika mycket ström och det finns ju även liknande laddare till mobiltelefoner. Kan det generera så mycket ström till en dator eller skulle det vara som att fisa i rymden? Om man skulle kunna göra någon modul som det sitter solceller på kopplat till till transformatorn istället för själva strömpluggen som går in i väggen. Att man har den modulen som ett alternativ typ. Känns lite tråkigt att bara göra en ny design av en laddare bara för att kablarna slits... Något mer ambitiöst så att säga!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-09-29 16:49
Ursprungligen av musicG:

Om man skulle börja tänka om, så fundera jag lite på solcells laddare. Om man tittar på Logitechs nya tangentbord som drivs på solceller i vanligt lampljus. Jag antar tangentbordet inte behöver alls lika mycket ström och det finns ju även liknande laddare till mobiltelefoner. Kan det generera så mycket ström till en dator eller skulle det vara som att fisa i rymden? Om man skulle kunna göra någon modul som det sitter solceller på kopplat till till transformatorn istället för själva strömpluggen som går in i väggen. Att man har den modulen som ett alternativ typ. Känns lite tråkigt att bara göra en ny design av en laddare bara för att kablarna slits... Något mer ambitiöst så att säga!

Går, men den blir för stor för att vara användningsbar i praktiken.

Ang. solceller så har jag byggt något åt det hållet. (Cykla runt min planet! för den som är nyfiken) Där har vi en dator (+ kringutrustning) som drar 4W, och som vid riktigt goda förhållanden (strålande sol inom 45°) kan drivas utav 4 solceller med en total area som ungefär ett A3-papper. Som jämförelse så drar en Macbook-laddare (65W-varianten) 6W bara av att vara ansluten till vägguttaget. Andra jämförelsesiffror är t ex en vanlig USB-port som kan ge 2,5W, och en iPad-laddare som kan ge 10W.

(Det projektet gav lite perspektiv på den större energifrågan)

1
Bevaka tråden