Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Monkey Island

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som vet hur man kan få tag på de två första Monkey island-spelen till Mac? Det vore så ruskigt coolt att ha! Bästa spelen som nånsin gjorts! Jag vet att det ska finnas, men hur ska man bära sig åt för att införskaffa dem?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-15 18:50
  • Oregistrerad
  • 2003-06-15 19:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonny Larsen
testa http://mac.the-underdogs.org/

Jösses
Museum

  • Oregistrerad
  • 2003-06-15 19:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Jösses
Museum

det mesta rullar fint i classic under OSX...
riktiga nostalgitrippar =D

Nej, men sjysst vad mycket svar! Man tackar! ska kika!

Den där sidan verkar ju vara guld och pyttipanna! ^_^

och det ultimata argumentet för att köra Mac istället för pece: Ljudet funkar! ^_^

  • Oregistrerad
  • 2003-06-16 04:20

Du kan spela många gamla Lucas Arts spel i OS X även spel som aldrig har kommit ut på Macen med hjälp av ScummVM. Fungerar på spel från Maniac Mansiontill och med Simon Sourcerer 2.

//Rob

Citat:

Skrevs ursprungligen av Robo-X
Du kan spela många gamla Lucas Arts spel i OS X även spel som aldrig har kommit ut på Macen med hjälp av ScummVM. Fungerar på spel från Maniac Mansiontill och med Simon Sourcerer 2.

Hmmm? Kan man månne få Monkey Island 1 att fungera med den? Jag har försökt få igång det på gammal Mac, men det hänger i startscenen. Kan ScummVM använda filerna från det gamla spelet?

MI2, Day of the tentacle och Full throttle (kanonspel, speciellt de senare två) rullar fint, men jag har inte provat dem under Classic. ScummVM skulle ju kunna vara en backup för dem, så att säga.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-16 09:06

Nu behöver jag bara få tag på Loom!

(woot)

  • Oregistrerad
  • 2003-06-16 10:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Hmmm? Kan man månne få Monkey Island 1 att fungera med den? Jag har försökt få igång det på gammal Mac, men det hänger i startscenen. Kan ScummVM använda filerna från det gamla spelet?

Monkey Island 1 funkar fint i OsX med ScummVM för mig.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-06-16 12:21

Jag spelar Monkey Island 1 och 2 på ScummVM under OSX. Fungerar utmärkt. Bra mycket snyggare än dessa utsmetade Macversionerna är det också.

Datafilerna finns att hitta på ganska många ställen på internet.

  • Medlem
  • 2003-06-19 17:16

Oj, vad bra då kanske jag skulle ta och spela ettan och tvåan igen (har inte ens kvar classic utan kör bara osx sedan ett tag tillbaka), och när man ändå håller på, köra day och the tentacle, sam and max, och full throttle!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Big Bonde
Dra på en Total War: Rome (eller något liknande).
Tänk dig; en arme på fem tusen man, full 3d, en hel kontinent att erövra *dreggel*
Morrowind är ju också ett fint spel och Halflife 2 kommer bli ett spel som folk utan tillräckligt kraftiga datorer kommer gråta över.

Hm.. jag förstår inte kopplingen till Monkey Island, om det var någon?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Robo-X
Du kan spela många gamla Lucas Arts spel i OS X även spel som aldrig har kommit ut på Macen med hjälp av ScummVM. Fungerar på spel från Maniac Mansiontill och med Simon Sourcerer 2.

//Rob

Tack för tipset! Har nästan varvat Monkey Island 2 nu och är väldigt sugen på att börja spela Full Throttle. Ruggigt bra klassiker enligt mitt tycke, blir en härlig nostalgitripp!

//fredrik

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2003-06-19 22:47

Det går alltså att spela Monkey Island 3, som endast släpptes för PC, på Mac med hjälp av ScummVM?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-20 03:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Onken
Det går alltså att spela Monkey Island 3, som endast släpptes för PC, på Mac med hjälp av ScummVM?

Det går alldeles utmärkt, jag håller på just nu!

Citat:

Skrevs ursprungligen av .: fredrik :.
Tack för tipset! Har nästan varvat Monkey Island 2 nu och är väldigt sugen på att börja spela Full Throttle. Ruggigt bra klassiker enligt mitt tycke, blir en härlig nostalgitripp!

Ja, fast Macversionen funkar ju fint på nya Macar, vilket MI1 inte gör. Får man med musiken när man spelar med ScummVM? Utan "Legacy" och "Apocalypse" skulle Full Throttle kännas lite tyst.

Nu har jag provat MI1 med ScummVM under OSX. Funkar. Inget ljud. Inga menyer, inga inställningar på grafik, hastigheter (många saker blippar förbi för fort), och jag vet inte hur man sparar.

Så det var väl... sådär.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Nu har jag provat MI1 med ScummVM under OSX. Funkar. Inget ljud. Inga menyer, inga inställningar på grafik, hastigheter (många saker blippar förbi för fort), och jag vet inte hur man sparar.

Så det var väl... sådär.

När jag spelar Monkey Island 2 så får jag med ljud, det är inga problem. Sparar gör du på alt + 1, 2, 3... osv. och "loadar" på ctrl + 1, 2, 3... osv. beroende på vilken fil du vill ladda (alla sådana här kortkommandon står i ReadMe-filen). Hastigheten tycker jag är lagom, använder mig av ctrl + F ibland bara, för att "speeda" på det ordentligt när jag skall snabbt till vissa ställen. Kolla i ReadMe-filen till ScummVM, där borde du hitta beskrivning på hur man gör olika inställningar.
Skall tillägga att jag testade Monkey Island 1 snabbt, och jag fick heller inget ljud. Kanske bara fungerar på vissa spel?

//fredrik

  • Oregistrerad
  • 2003-06-20 12:27

Här kan ni läsa om kompabiliteten med olika spel : http://www.scummvm.org/compatibility.php

  • Oregistrerad
  • 2003-06-20 12:32

Testade oxå MI1 nu och jag har ljud (tex när man öppnar dörren på scummbar), men ingen musik. Vilken version testar ni på? Jag har den som följer med på skican "LucasArts Mac CD Game pack II"
kan dock inte hitta något versionsnummer.

Ljudet har jag aldrig fått att funka ordentligt på min relativt nya pece, heller… bara små ljudeffekter och sånt…

Någon som vet om MI1 och MI2 fungerar bra under 9.2.2? Tänkte slänga upp en gammal iMac för att spela lite gamla spel.

Har Monkey Island 1, Monkey Island 2, Full Throttle, The Dig, Day of the Tentacle, Sam & Max Hit the Road och Prisoner of Ice som jag tänkte spela (igen). De flesta är också original.

Monkey Island 1 fungerar dåligt på de flesta Classic-system. MEN, jag upptäckte genom en slump att det funkar bättre under OSX!

Jag hade inte en tanke på att det skulle kunna funka där, men hade kopierat det dit för att prova med ScummVM. Ett av mina barn startade spelet utan ScummVM, och det funkade perfekt!

Tack för tipsen om hur man sparar och laddar i ScummVM. Trist bara att behöva stå ut med så vidriga användargränssnitt. Usch! Det borde verkligen kunna läggas i en meny. Så svårt kan det inte vara.

1
Bevaka tråden