Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korrupt Time Machine

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här var ett intressant meddelande.

Alternativen är ju obefintliga, och även om jag väldigt sällan använt Time Machine till något annat än att återskapa en kraschad hårddisk har det ju hänt att jag varit inne i historiken och letat gamla filer. Nu har jag använt Time Machine sedan det kom (måste väl vara en tre år sedan) och hittills har det alltid hunnit hända något innan hårddisken blir full. Senast kraschade Time Machine-disken (inte TM:s fel).
Nu, 432 Gb senare, står jag återigen med en ny Time Machine kopia. Och ska jag vara ärlig så väntar jag bara på den dagen då min hårddisk rasar och Time Machine berättar för mig att det är fel på backupen.
Känns som när man körde bandade backuper via Retrospect på 90-talet...
Ps. Med tanke på alla trådar om TM så borde den kanske få en egen underrubrik? Ds

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-22 19:15

Egentligen betyder väl dialogrutan att verifieringen inte gick så bra. Dvs det kan ju betyda att backupen är värdelös. Lite lam text för ett så viktigt meddelande tycker jag...

Jag har fått det meddelandet 2 gånger på en mac med Lion installerat, aldrig sett det tidigare. Ser det som ytterligare en av bristerna i Lion.
Har du fått det meddelandet och har 10.7 installerat eller har du tidigare operativ?

Ursprungligen av panther:

Jag har fått det meddelandet 2 gånger på en mac med Lion installerat, aldrig sett det tidigare. Ser det som ytterligare en av bristerna i Lion.
Har du fått det meddelandet och har 10.7 installerat eller har du tidigare operativ?

Jomenvisst, Lion. Kan detta vara ytterligare ett bevis för att Lion inte lirar med Airport?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-22 20:18

Fick detta meddelande för första gången för 2 dagar sen. Kanske något som går nu?

Bumpade en gammal tråd igår angående TM-problem, men hittar den inte idag (nä, jag är inte bäst på såna här forum, ber om ursäkt för det). Men så gick jag in i mina gamla inlägg och hittade denna. Nu har alltså samma sak hänt igen. Skillnaden är att det numera finns en till dator som kör backup mot samma hårddisk. Skillnaden är att det är en liten Air och att jag har betydligt större datamängd (drygt 300 gb på två diskar) på min MBP. En annan skillnad är att jag sitter "en Airport-station bort". Jag är alltså uppkopplad mot en Airportstation som är länkad trådlöst till den med hårddisken. Airen fungerar klockrent, men jag får alltså detta problem av och till.
Jag kommer in i TM och kan söka bakåt, men backuperna är lilamarkerade på tidslinjen till höger, inte vita. Tips någon?
Den stora frågan är ju sedan, kan man lita på TM?
Och om jag nu gjort något fel med inläggen hoppas jag ni har överseende med detta.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Bumpade en gammal tråd igår angående TM-problem, men hittar den inte idag (nä, jag är inte bäst på såna här forum, ber om ursäkt för det). Men så gick jag in i mina gamla inlägg och hittade denna. Nu har alltså samma sak hänt igen. Skillnaden är att det numera finns en till dator som kör backup mot samma hårddisk. Skillnaden är att det är en liten Air och att jag har betydligt större datamängd (drygt 300 gb på två diskar) på min MBP. En annan skillnad är att jag sitter "en Airport-station bort". Jag är alltså uppkopplad mot en Airportstation som är länkad trådlöst till den med hårddisken. Airen fungerar klockrent, men jag får alltså detta problem av och till.
Jag kommer in i TM och kan söka bakåt, men backuperna är lilamarkerade på tidslinjen till höger, inte vita. Tips någon?
Den stora frågan är ju sedan, kan man lita på TM?
Och om jag nu gjort något fel med inläggen hoppas jag ni har överseende med detta.

De lilamarkerade TM-backuperna är lokala backuper på din hårddisk som körs när Time Machine inte hittar backupdisken.

Jag har också problem med Time Machine. Vid ett flertal tillfällen har jag fått meddelanden om att verifieringen av min TM backup inte gick att genomföra och att den är korrupt. Då får man börja om från noll varje gång...

Hmmm, jag var precis på väg att köpa en ny hårddisk men hejdade mig då jag insåg att det fungerade på Airen. Finns det kända problem med för stora backupfiler?

  • Medlem
  • 2012-02-23 12:54

Om man kör TM över nätverk (mot en NAS eller TimeCapsule/AirPort Extreme med HD) händer detta lite titt som tätt (iallafall för mej...)
Ofta går det då att reparera den sparsebundle som innehåller backuppen för just den datorn. Instruktioner finns här för TC/AE eller här för NAS.

Ursprungligen av wlao:

Om man kör TM över nätverk (mot en NAS eller TimeCapsule/AirPort Extreme med HD) händer detta lite titt som tätt (iallafall för mej...)
Ofta går det då att reparera den sparsebundle som innehåller backuppen för just den datorn. Instruktioner finns här för TC/AE eller här för NAS.

Sjukt bra länk. Inte för att jag har detta problem med min TM, men om jag FÅR så vet jag ju vad jag ska göra!

Ursprungligen av PeeMaN:

Sjukt bra länk. Inte för att jag har detta problem med min TM, men om jag FÅR så vet jag ju vad jag ska göra!

Finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig med instruktionerna. Kommer inte förbi första steget. Vad gör jag för fel?
Sparsebundlen är låst. Hur låser jag upp den?

Ursprungligen av wlao:

Om man kör TM över nätverk (mot en NAS eller TimeCapsule/AirPort Extreme med HD) händer detta lite titt som tätt (iallafall för mej...)
Ofta går det då att reparera den sparsebundle som innehåller backuppen för just den datorn. Instruktioner finns här för TC/AE eller här för NAS.

Aldrig lyckats komma förbi första steget. Jag måste vara en idiot.

Jag tror säkert det funkar, men efter att ha läst halva instruktionen hittade jag tillräckligt många pedagogiska luckor för att inte prova. Det hade varit jättekul att lära sig terminalen, bara för att, men i ett sånt här läge känns det som att det var för många felkällor och skulle ta för lång tid att reda ut. Märkligt att det ska fungera i terminalen men inte i Skivverktyg? Enligt artikelförfattaren är det samma process...

Ursprungligen av Fitinghoff:

Jag tror säkert det funkar, men efter att ha läst halva instruktionen hittade jag tillräckligt många pedagogiska luckor för att inte prova. Det hade varit jättekul att lära sig terminalen, bara för att, men i ett sånt här läge känns det som att det var för många felkällor och skulle ta för lång tid att reda ut. Märkligt att det ska fungera i terminalen men inte i Skivverktyg? Enligt artikelförfattaren är det samma process...

Det är för att du lägger till parametrar i terminalen som du inte gör med skivverktyget.
Jag tycker du ska ta tillfället i akt att lära dig terminal, SÅ svårt är det inte

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-12 17:05

Har du rätt rättigheter?
Kolla med kringla-I för Info.
Du kanske ska stoppa TM innan du ändrar på något....

Jag har inte rättigheter. Hur återfår jag dem?

  • Medlem
  • 2012-03-13 09:32
Ursprungligen av Patric08:

Jag har inte rättigheter. Hur återfår jag dem?

Jag antar att du inte har dubbel-klickat på din sparsebundle-fil, utan försökt "mounta" den via Terminalen och dessutom som root?

Har vid tillfälle provat att dubbelklicka, men har även försökt mig på instruktionerna i länken, men måste ha gjort fel eftersom jag inte kommer nånstans. behöver vägledning.

  • Medlem
  • 2012-03-13 10:34

Kör du med NAS eller en Airport Extreme?

Airport Extreme

  • Medlem
  • 2012-03-13 16:40

Va' bra. Då vet vi det.

När du säger att du kör fast på första steget, vad har du gjort innan?
Kopplat ur hårddisken från Airport Extremen och kopplat in den i USB-porten på din dator? Öppnat Terminalen och skrivit de två kommandona "sudo su -" och "hdutil ..."? Får du några meddelanden i terminalen när du gjort det?

Ja, jag stoppar in hårddisken och öppnar terminal.
Skriver sudo su -
password, och sen är jag i root.
Sen skriver jag
hdiutil attach -nomount -noverify -noautofsck /Volumes/Time Machine/Patric’s Computer.sparsebundle
och sen står det:
hdiutil attach [options]
hdiutil attach -help

och inget mer händer. Hjälp.

har också provat med:
1. The sparsebundle will be locked, and you cannot unlock it from the Finder. Once again, as root from the command line type

chflags -R nouchg /Volumes/{name of your disk}/{name of}.sparsebundle

men inget händer.

  • Medlem
  • 2012-03-13 21:11
Ursprungligen av Patric08:

Sen skriver jag
hdiutil attach -nomount -noverify -noautofsck /Volumes/Time Machine/Patric’s Computer.sparsebundle
och sen står det:
hdiutil attach [options]
hdiutil attach -help

Misstänker att terminalen inte gillar mellanslagen (och kanske apostrofen) i namnet på pathen till din sparsebundle. Istället för att skriva pathen, skriv kommandot t.o.m. "-noautofsk " (inklusive mellanslaget efter) och dra sen sparsebundle-filen från Finder till terminalfönstret.

provade det, men fick detta svar
hdiutil: attach failed - not recognized

  • Medlem
  • 2012-03-14 10:37

Ingen aning... Kanske är din sparsebundle-fil rejält korrupt. Jag skulle nog googla på "hdiutil: attach failed - not recognized" för att se om det går att hitta några ledtrådar om vad som kan vara fel och om det går att laga.

För det har inte dykt upp några nya diskar under /dev/ efter du kört kommandot?

1
Bevaka tråden