Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ärendehanteringssystem?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en tid letat efter ärendehanteringssystem som går att lägga på en server ( egen OS X eller hos one.com ), som fungerar på "de flesta" besökande plattformar, som är gratis och rimligt lätt att anpassa efter behov.

Jag hittar en massa olika lösningar som har en massa systemkrav som jag inte fattar ett jota av, alternativt så är de "paketerade" av "någon" som tar furstligt betalt för paketeringen.

Nå'n som har tips ?

Berätta lite mer om vad systemet ska kunna hantera!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-12 15:03

Varför ska det både fungera på [din] server och på besökande plattformar? Är du egentligen inte ute efter ett webbaserat system?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-12 15:04

Jag kan rekommendera Redmine som är byggt i Ruby on Rails.

Kan vara lite småknepigt att sätta upp om man inte har pysslat med RoR förr. Man behöver inte kunna koda Ruby, men det är lite pakethantering att skyffla med. Men när det väl är igång är det grymt!

Jo - det bör vara web-baserat ( vi har serverplats hos one.com och har en egen SnoLep server på G ), men det måste fungera från Win, *nix och OS X och gå att komma åt mhja Safari, Firefox, Opera.

Följande ska kunna hanteras;

• felanmälningar
• uppkomna skador ( utan felanmälan )
• arbetsorder
• styrelseärenden ( ledningsärenden )
• förvaltningsärenden
• dokumenthantering ( avtal etc. )
• kallelser
• protokoll
• styrelsediskussioner mellan möten ( per capsulam-hantering )

Det låter spontant rätt avancerat och "brett" för att vara något du vill ladda ner gratis och lätt modifiera utan teknisk bakgrund.
Ta en titt på Pivotal Tracker - Simple, Effective Agile Project Management & Team Collaboration, from Pivotal Labs

Det är inte exakt vad du söker efter men skulle kunna användas till rätt mycket.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-03-12 21:10

Vi håller på att genomföra en utredning på mitt jobb på ett antal webbaserade system, både gratis och såna som kostar ganska mycket.
I gruppen gratis lär jag säga att OTRS: Open Source Help Desk and IT Service ManagementSolution | Home är bäst.
Vi kör vår testserver på en WIndows burk men det går att installera på *nix & OS X också.
Mycket smidigt att hantera när man väl satt upp allt.

edit:
Detta är förresten gratisvarianten av en av dom kommersiella som vi tittar på:
UniPress Software - Free Help Desk Software by Web Help Desk

En titt på wikipedia - issue trackning systems - ger tiotalet plattformsobeoende / GNU / web-baserade system. Tyvärr kräver en del av dem specifik teknisk kompetens som inte går att hitta i närområdet och/eller är " no longer supprted". Det som finns kvar att tillgå, är ofta "paketerade" GNU-lösningar, vilket driver upp priset till skämtsamma nivåer.

Jag har dock fått några tips som jag inte vetat om - jag undersöker. Tack så långt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-09-28 20:42

Vi har använt svenska Projify i flera projekt för precis sånt som trådskaparen efterfrågade, där vi tar emot felanmälningar från kunder och interna change requests men även har interna diskussioner. Kan å det varmaste rekommenderas. Har även provat project place tidigare, men tror det är rätt dyrt. Men helt ok det också.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-09-28 22:05

Har du tittat på RT (RequestTracker) från Best Practical. Det är ett flexibelt ärendehanteringssystem som är OpenSource, så det är bara att ladda ner och testa.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-29 13:21
Ursprungligen av a-born:

Har du tittat på RT (RequestTracker) från Best Practical. Det är ett flexibelt ärendehanteringssystem som är OpenSource, så det är bara att ladda ner och testa.

Jag lägger också en röst på RT. Den kanske inte täcker in precis varenda liten % av alla behov, men den har skött sig bra när det gäller. Min erfarenhet gäller version 3.8 (nu finns version 4.0) och då klarade den av bla asien-kodade bilagor som bla Bugzilla gick bet på. Bugzilla kan nämnas använde sig av en externt utvecklad email-plugin vid den tiden (dom har kanske utvecklat en egen nu?).

1
Bevaka tråden