Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av Google Chrome

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tillhör den tappra skara som kört alla möjliga browsers, Opera, Firefox, och senaste året främst Safari, men efter 5.1 så funkade den så uselt att jag bestämde mig för att testa Chrome.

Nu efter någon månad kan jag bara säga att jag personligen tycker det är den överlägset bästa Mac-browsern, snabb och grymt stabil, rena underverket av tillförlitlighet i jämförelse.

Vad har ni andra för erfarenhet av Chrome?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-28 15:34

Hej!

Jag har liksom du just tröttnat på Safaris seghet och när jag nyligen läste om vilken browser som var bäst i ett test gav jag Chrome en chans igen... Det kändes direkt att det var skillnad men tidigare har jag återgått till safari då jag har "bokmärkes-synkning". Nu såg jag att Chrome har det via gmail och eftersom jag har gmail ska jag prova detta nu...

Men som sagt hittills känns Chrome överlägsen. bara synkningen fungerar så är jag nog fast i Chrome-träsket ett tag.

Jag gillar Chrome men Safari har några funktioner jag gillar och som jag har svårt att släppa.

Läslista, Läsare och Click To Flash har jag svårt att leva utan. Annars är väl Chrome rätt så jäkla överlägset vad gäller snabbhet, även om Firefox verkar ganska rappt i och med den senaste uppdateringen.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nu efter någon månad kan jag bara säga att jag personligen tycker det är den överlägset bästa Mac-browsern, snabb och grymt stabil, rena underverket av tillförlitlighet i jämförelse.

Vad har ni andra för erfarenhet av Chrome?

Jag har exakt samma erfarenhet som du Chrome rockar!

Ursprungligen av Hatesong:

Jag gillar Chrome men Safari har några funktioner jag gillar och som jag har svårt att släppa.

Läslista, Läsare och Click To Flash har jag svårt att leva utan. Annars är väl Chrome rätt så jäkla överlägset vad gäller snabbhet, även om Firefox verkar ganska rappt i och med den senaste uppdateringen.

Chrome har en hel del tillägg av sorten som du efterlyser faktiskt. Skulle gärna länka några till dig, men tyvärr hinner jag inte det just nu. Livet kallar...

Jag använder Chrome till 95% (övriga 5% Firefox), i Mac OS X/Windows och Linux.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2011-09-28 16:06

Chrome har varit min primära browser i mer än ett år nu, men efter att ha testat nya Firefox (v7) i ett par dagar kommer jag nu troligtvis byta tillbaks till FF. Mozilla verkar (äntligen!!) fått kontroll på minneshanteringen, och i FF kan jag nu ha många fler flikar öppna innan datorn laggar än vad jag kan i Chrome (på en MB C2D med 4Gb RAM). Nej, jag har inga benchmarksiffror eller liknande att grunda detta på, men FF känns mycket snabbare.

Just my ¢2...

Yep, googla chrome extensions.

Har fäst mig vid double-tap-zoom i safari..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-28 23:03

Jag hade under lång tid försökt att älska Safari, men till slut gick det inte längre. Nu är det faktiskt Chrome som gäller. Anledningen till att jag drog på bytet var bokmärkesproblemet. Jag gillar att bokmärka bra sidor, och ville inte behöva hålla reda på vad som är bokmärkt var. Sedan jag installerade Xmarks löstes det problemet föredömligt. I dagsläget kan jag faktiskt bara nämna ett tillfälle där Safari är bättre än Chrome, och det gäller en specifik hemsida, vilket förmodligen kommer att lösas snart då både Chrome och Safari både bygger på WebKit.

I övrigt vinner Chrome på alla punkter. I en annan tråd här på forumet diskuteras exempelvis säkerhetsuppgraderingar av Adobe Flash. Det är föredömligt löst i Chrome, med automatiska uppdateringar där man slipper Adobes egna otillförlitliga uppgraderingsmetod. Jag upplever att Google nu har kopplat greppet på "premiumwebbläsarmarknaden". Förhoppningsvis leder detta till att övriga webbläsare skärper sig.

Senast redigerat 2011-09-29 08:44

Jag kör också Xmarks sedan ett halvår eller så –.underbart att slippa tänka på det. Det enda jag för närvarande saknar i Chrome är möjligheten att ge kortkommandon till favoritsiter, men jag kan leva med den bristen, då den i alla andra avseenden är helt överlägsen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-29 08:29

Varför inte använda Googles inbyggda synk?
Där kan du synka bokmärken plus allt annat.

Använde också Xmarks (Foxmarks) innan, men tröttnade på att det såldes och hade sig. Kändes osäkert.

En av de bästa funktionerna i Chrome är för övrigt sök. Chrome registrerar automatiskt alla sökmotorer som finns på hemsidor du besöker, sen nästa gång är det bara att skriva typ "yo" (eller hur mycket som krävs för att youtube ska föreslås) och trycka tab. Sen kan man söka direkt utan att ta omvägen om förstasidan.

Bytte dock från FF för att Chrome är snabbare och för att den köra alla tabbar i separata processer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-29 08:49

Google Bookmarks kan väl inte synkronisera med Safari. Och hur är det med synkroniseringen med Firefox?

En av anledningarna till att jag drog på bytet var just att Foxmarks var nedläggningshotat. Men sedan köptes det upp av Lastpass och då var ju inte det ett hinder längre.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-29 16:56
Ursprungligen av jahve:

Google Bookmarks kan väl inte synkronisera med Safari. Och hur är det med synkroniseringen med Firefox?

En av anledningarna till att jag drog på bytet var just att Foxmarks var nedläggningshotat. Men sedan köptes det upp av Lastpass och då var ju inte det ett hinder längre.

Jaha, du vill ha synkat över alla webbläsare samtidigt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-29 18:35
Ursprungligen av zappee:

Jaha, du vill ha synkat över alla webbläsare samtidigt?

Ja. Då synkroniseras ju även Mobile Safari (genom Safari) och Firefox på jobb-PC:n, förutom på min egen dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-29 17:27

Jag kör Chrome.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-11 10:34

Efter att ha läst den här tråden så tänkte jag att jag ska göra ett seriöst försök att byta webläsare (har inte gjort det sedan jag började med Mac 2005). Så hör två veckor senare är jag på det hela ganska nöjd. Jag kan inte sätta fingret på vad som fungerar bättre men jag trivs nog med Chrome lite bättre än Safari.

Jag har ett problem dock. Ibland när jag klickar på en flik så stängs den. Detta trots att jag är långt från krysset (lägger mig ca mitt på). När detta sker så stänger jag ofta fler flikar vid fortsatta klick. Jag kör 10.6.8 MPB och använder både trackpad och magic mouse. Är det här något känt problem, eller gör jag något fel?

Du råkar inte göra ett mittenklick på något skumt sätt? Eller ligger på en tangent?

Jag velar alltid mellan massa program - Webbläsare är Firefox (kvar på 4an), Safari 5.1, Opera och just Chrome.
Men nu öppnar jag knappt de andra längre. Chrome är så överlägsen i snabbhet. Och sök är så perfekt. Evernote klockren även om jag skulle önska att man kunde klippa pdf direkt utan att gå över "skriv ut till evernote"
Chrome känns hästlängder före!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-25 10:25
Ursprungligen av jonaseriksson:

Du råkar inte göra ett mittenklick på något skumt sätt? Eller ligger på en tangent?

Jag använder trackpaden och har inte lyckats återskapa problemet på eget bevåg. Hittade något om det i Google forum, men den tråden var stängd vilket verkar betyda att de anser att problemet är löst.

Om man av misstag stänger massa flikar så fungerar cmd+shift+T för att återställa dem i alla fall. Det kan ju vara bra att veta.

Bytte till Chrome för någon vecka sen. MYCKET stabilare än Safari

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-08-07 22:30

Det är kanske läge att väcka den här tråden igen. Någon som suttit med Safari 6 och valt att lämna Chrome? Vad jag saknar mest hos Crome är läsaren, funderar på om det är värt att göra ännu en flytt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-08 16:53

Läsaren? Menar du RSS?

Ursprungligen av kenjon:

Läsaren? Menar du RSS?

Jag gissar att han menar Reading List-funktionaliteten?

1
Bevaka tråden