Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med ny MBA 2011 - Känslig trackpad

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Köping
  • 2011-09-11 21:45

Jag har en nyinköpt MBA 13'' som jag är jättenöjd med, förutom en liten men förbannat irriterande detalj...

Min trackpad verkar leva sitt eget liv emellanåt.

Den klickar när jag egentligen vill två-finger scrolla Uutan att jag trycker allas),
den markerar text om jag scrollar långsamt, den tar fram "två-finger-klick-menyn" utan att man klickar.

Räcker att man bara vilar två fingrar på trackpaden utan att klicka.

Jag har testat att både ha enkel-knack-klick aktiverat och avaktiverat.

Känns nästan som om det vore nåt bekymmer med att jag är statisk eller nåt.

Nån annan som upplevt detta och lyckats bli av med det??

  • Medlem
  • Köping
  • 2011-09-20 18:12

Lämnade in den på Digital Inn i Örebro. Datorn var då 12 dgr gammal.
De hade den i nån dag, men de kunde inte återskapa problemet.

Jag fick betala 850 spänn i felsökningsavgift, körde mina 6-7 mil hem, sätter den på laddning och börjar slösurfa.
Tada! Samma fel dyker upp igen efter kanske en halvtimme. Så mycket för den felsökningen...

Ingen annan som haft detta bekymmer??

Tex vid två finger scroll, och man stannar upp, men håller fingrarna kvar medans man läser så tar det nån sekund så dyker alternativmenyn upp...

Den har precis börjat spontan markera flera textrader, bilder o.s.v. när man enkel klickar.

Vad kan jag göra?? Lämna in den igen och de kanske inte hittar nåt igen??
Hur 17 skall jag kunna återskapa detta hos dem?? Och om jag inte kan, vad har jag för rätt att lämna tillbaka datorn??

Datorn är fortfarande bara drygt 2 veckor gammal nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-20 18:49
Ursprungligen av iPerr:

Lämnade in den på Digital Inn i Örebro. Datorn var då 12 dgr gammal.
De hade den i nån dag, men de kunde inte återskapa problemet.

Jag fick betala 850 spänn i felsökningsavgift, körde mina 6-7 mil hem, sätter den på laddning och börjar slösurfa.
Tada! Samma fel dyker upp igen efter kanske en halvtimme. Så mycket för den felsökningen...

Ingen annan som haft detta bekymmer??

Tex vid två finger scroll, och man stannar upp, men håller fingrarna kvar medans man läser så tar det nån sekund så dyker alternativmenyn upp...

Den har precis börjat spontan markera flera textrader, bilder o.s.v. när man enkel klickar.

Vad kan jag göra?? Lämna in den igen och de kanske inte hittar nåt igen??
Hur 17 skall jag kunna återskapa detta hos dem?? Och om jag inte kan, vad har jag för rätt att lämna tillbaka datorn??

Datorn är fortfarande bara drygt 2 veckor gammal nu.

Testat att installera om den?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-20 18:47

Du ska ju självklart påvisa det när du lämnar in den.

  • Medlem
  • Köping
  • 2011-09-20 19:11
Ursprungligen av frazze:

Du ska ju självklart påvisa det när du lämnar in den.

Klart jag gjorde, men de kunde inte återskapa det när de testade den, och när jag hämtade den var det slut på batteri....

  • Medlem
  • Köping
  • 2011-09-20 19:10

Är ganska säker på att det är ett mekaniskt fel.
Man behöver inte klicka på vänstersida av trackpaden, bara trycka aningen hårdare (utan att det klickar) för att datorns skall registrerar det som ett klick.

Dessutom verkar det bli värre när datorn får upp värmen med laddsladden i. Men jag kanske är hypokondriker nu.
(Har läst en del om svällande batterier vid laddning som kan få trackpaden att balla ur.)

Får väl se till att datorn är väl uppvärmd när jag kommer till butiken nästa gång (hur nu det skall gå till).

(Detta skrivs på min gamla Dell PC efter som jag får "spunk" av trackpadden på min Air. Så air'en står på svalning nu får vi se om den blir bra ett kort tag igen.)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-20 21:04
Ursprungligen av iPerr:

Är ganska säker på att det är ett mekaniskt fel.
Man behöver inte klicka på vänstersida av trackpaden, bara trycka aningen hårdare (utan att det klickar) för att datorns skall registrerar det som ett klick.

Dessutom verkar det bli värre när datorn får upp värmen med laddsladden i. Men jag kanske är hypokondriker nu.
(Har läst en del om svällande batterier vid laddning som kan få trackpaden att balla ur.)

Får väl se till att datorn är väl uppvärmd när jag kommer till butiken nästa gång (hur nu det skall gå till).

(Detta skrivs på min gamla Dell PC efter som jag får "spunk" av trackpadden på min Air. Så air'en står på svalning nu får vi se om den blir bra ett kort tag igen.)

Då är det bara att stå på sig.
Kanske borde gått via Apples Support först?

  • Medlem
  • Köping
  • 2011-09-20 21:22
Ursprungligen av zappee:

Kanske borde gått via Apples Support först?

Bra tips! Skall nog ringa dem imorgon får vi se...

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-09-21 11:34

När jag läste tråden drog jag mig till minnes en äldre tråd med något liknande:

http://www.99.se/macbook/287973-markligt-problem-min-tjejs-fingrar-funkar-med-styrplattan-pa-macbook.html

Kan det vara ditt finger som inte är "kompatibelt"?

  • Medlem
  • Köping
  • 2011-09-28 20:42

Så där ja!
Mac'en tillbaka från andra verkstadsbesöket med en ny trackpad.
Alles funkar gut nu.

Och Digital Inn betalade utan nåt som helst knorr tillbaka felsökningsavgiften jag felaktigt fick betala. Tack för det.

Så slutet gott, allting gott. Prinsen fick sin prinsessa, efter regn kommer sol och... ja....hmm, ni förstår...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-28 22:39
Ursprungligen av iPerr:

Så där ja!
Mac'en tillbaka från andra verkstadsbesöket med en ny trackpad.
Alles funkar gut nu.

Och Digital Inn betalade utan nåt som helst knorr tillbaka felsökningsavgiften jag felaktigt fick betala. Tack för det.

Så slutet gott, allting gott. Prinsen fick sin prinsessa, efter regn kommer sol och... ja....hmm, ni förstår...

Hur gjorde du?

Apple Support?

  • Medlem
  • Köping
  • 2011-10-05 20:02

Nope, gick tillbaka till Digital Inn först.
Och eftersom problemet kom när datorn var varm så hade jag "förvärmt" den med lite loopad flashfilm innan jag gick ner till dem.
Då gick problemet att återskapa.

Och nu har den funkat kanon sedan jag fick tillbaks den.

1
Bevaka tråden