Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk i iMac, bara 1 års garanti?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-28 11:43

Tänkte på en sak. Alla hårddiskar som säljs har antingen 3 eller 5 års garanti. Borde då inte en hårddisk som sitter i en Apple produkt, tex en iMac, ha samma garanti på hårddisken?
Någon som vet om Apple har täckt upp för detta genom att skriva något smart i deras fine print?

3/5 år gäller från tillverkaren, inte försäljningsstället.

Om du köper 1 års garanti så är det 1 år.
Du kan kanske plocka ur hårddisken och reklamera den till tillverkaren efter 1 år och få den utbytt på garanti (orka).

Gäller alla som säljer datorer med komponenter i..

Dock så gäller ju alltid konsumentköpslagen om du som privatperson köper en produkt av ett företag i Sverige. Vilket betyder 3års garanti, men denna garanti betyder att du som konsument måste bevisa saker hit och dit.

Ursprungligen av citronsyra:

Dock så gäller ju alltid konsumentköpslagen om du som privatperson köper en produkt av ett företag i Sverige. Vilket betyder 3års garanti, men denna garanti betyder att du som konsument måste bevisa saker hit och dit.

Nej, inte garanti, utan reklamationsrätt som gäller ursprungliga fel.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-09-28 11:49

Nej du kan inte plocka ur hårddisken ur din Mac och få längre garanti direkt hos tillverkaren av denna. Disken är såld som en OEM enhet och får endast garanti genom Apple.

Det är enkelt att kolla upp serienummret i Systemrapport. Skriva in serienumret på tillverkarens hemsida och du får svar direkt.

Garanti och KKL är inte samma sak, men det vi väl alla.

Ursprungligen av keptang:

Garanti och KKL är inte samma sak, men det vi väl alla.

Precis det jag sa...

Men för att förtydliga så krävs det att konsumenten kan bevisa att felet fanns redan vid leveransdagen för att kunna nyttja den "garanti" som man får via KKL. Samt varan bör ha slutat fungera för det den var avsedd för.

Ursprungligen av citronsyra:

Precis det jag sa...

Men för att förtydliga så krävs det att konsumenten kan bevisa att felet fanns redan vid leveransdagen för att kunna nyttja den "garanti" som man får via KKL. Samt varan bör ha slutat fungera för det den var avsedd för.

Nu säger du fel igen.

KKL är inte någon form av garanti. Skilj på orden.

Ursprungligen av citronsyra:

Ibland är det då inte lätt att tipsa folk för att andra vill gnälla om småsaker. Vilket jag inte ser för diskussionen frammåt och hjälper den som bad om tips. Men om den reklamationstid man får från kkl inte får lov att kallas "garanti" i talspråk oavsätt vad som är rätt eller fel där så har sverige yttrandefrihet, läs grundlagen!

1. Din yttrandefrihet gäller inte på ett forum på internet. En moderator kan när som helst aktivt gå in och ta bort text eller helt enkelt radera det du säger utan förvarning eller att meddela dig.

2. Du har fel. Så enkelt är det.

KKL ger dig en 6 månader lång reklamationsrätt där du inte behöver bevisa att det är ett produktionsfel. Under den tiden ligger ansvaret helt och hållet på tillverkaren att visa på om felet är sprunget ur handhavandefel eller inte (KKL §20a). Därefter, i 30 månader, har du ytterligare reklamationsrätt där det är upp till dig som köpare att bevisa produktionsfel för att du ska få retunera varan (KKL 23§). De flesta företag lämnar garanti i minst 12 månader, vilket underlättar för köparen vid eventuella fel på produkten.

Kan vi lägga den diskussionen åt sidan nu? Detta har nämnts ett stort antal gånger på detta forum, och personer med "lite mer kunskap" har flera gånger rättat personer som ger felaktiga uppgifter.

Ursprungligen av citronsyra:

Menar mer att om jag vill använda en form av talspråk och säga fel så får jag väll för tusan göra det? Står fast vid att jag fortfarande tycker att detta inte för diskussionen frammåt utan mer är trist när man försöker hjälpa och tipsa folk.

Det är absolut inget fel att hjälpa och ge folk olika tips, men då måste det så klart även ske på rätt grund. Du måste hålla i sär begreppen garanti och reklamationsrätt. Och du måste kunna ge rätt uppgifter vad gäller rätten att hävda reklamationsrätten, vilket du faktiskt inte gjorde i #6.

Jag har raderat det mesta av sidospåret kring garanti och reklamationsrätt. Ett par citat från de raderade inläggen finns kvar i Tobias inlägg ovan. Men det inlägget är en bra sammanfattning, så jag låter det stå kvar.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-01 02:06
Ursprungligen av Tobias Schelin:

1. Din yttrandefrihet gäller inte på ett forum på internet. En moderator kan när som helst aktivt gå in och ta bort text eller helt enkelt radera det du säger utan förvarning eller att meddela dig.

2. Du har fel. Så enkelt är det.

KKL ger dig en 6 månader lång reklamationsrätt där du inte behöver bevisa att det är ett produktionsfel. Under den tiden ligger ansvaret helt och hållet på tillverkaren att visa på om felet är sprunget ur handhavandefel eller inte (KKL §20a). Därefter, i 30 månader, har du ytterligare reklamationsrätt där det är upp till dig som köpare att bevisa produktionsfel för att du ska få retunera varan (KKL 23§). De flesta företag lämnar garanti i minst 12 månader, vilket underlättar för köparen vid eventuella fel på produkten.

Kan vi lägga den diskussionen åt sidan nu? Detta har nämnts ett stort antal gånger på detta forum, och personer med "lite mer kunskap" har flera gånger rättat personer som ger felaktiga uppgifter.

Det är absolut inget fel att hjälpa och ge folk olika tips, men då måste det så klart även ske på rätt grund. Du måste hålla i sär begreppen garanti och reklamationsrätt. Och du måste kunna ge rätt uppgifter vad gäller rätten att hävda reklamationsrätten, vilket du faktiskt inte gjorde i #6.

Vill du med detta säga att en hårdisk under normal användning inte SKA hålla i tre år?
Bara det faktum att den inte gör det är ju samtidigt ett "tillräckligt" bevis på att varan är bristfällig - eller behäftad med fel, och att en reklamationsrätt föreligger. Sanningen är ju faktiskt den att fler och fler företag stäms av konsumentombudsmannen, just för att de inte följer konsumentlagen, som inte är dispositiv på något sätt.

Jag vill nog påstå att om en hårddisk inte håller ens i tre år, så måste det tydligt framgå innan köp, annars anser man nog varan bristfällig på grund av att den förväntas hålla vid normalt bruk.

Ok - bevisbördan för "normal bruk" ligger på den som reklamerar - men det är ju tämligen lätt...

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-09-28 14:56

Även om diskussionen om KKL är ett redan urspårat sidospår kan jag bara nämna att jag försökt hävda KKL på min iMacs första HD, varpå svaret blev att hårddiskar är som glödlampor och att dess krasch därför inte (av Apple alltså) räknas som fabrikationsfel. När däremot grafikkortet la av en månad senare byttes det emellertid helt utan kostnad med stöd i KKL trots att inköpsdagen låg 3 år + några dagar tillbaka.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-30 21:21
Ursprungligen av Jånte:

Även om diskussionen om KKL är ett redan urspårat sidospår kan jag bara nämna att jag försökt hävda KKL på min iMacs första HD, varpå svaret blev att hårddiskar är som glödlampor och att dess krasch därför inte (av Apple alltså) räknas som fabrikationsfel. När däremot grafikkortet la av en månad senare byttes det emellertid helt utan kostnad med stöd i KKL trots att inköpsdagen låg 3 år + några dagar tillbaka.

Jag har fått samma svar från apple. De anser att om hårddisken fungerat felfritt i över ett år är det inget fabrikationsfel på den.
Men har man Apple Care är det inga problem med att få den utbytt. Ja såvida datorn inte är tappad i golvet eller liknande.

Så spara era kvitton, de är ett måste om man ska reklamera enligt konsumentköplagen. Behövs för att styrka köpedatum samt att datorn är köpt som privatperson och inte på ett företag.

1
Bevaka tråden