Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Facebook släpper iPad-app 4 oktober?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Facebook kommer att lansera sin efterlängtade iPad app på Apples iPhone 5-event den 4 oktober, påstår Mashable. Utöver detta förväntas även Facebook att släppa en uppdaterad version av deras iPhone app…
Enligt Mashable kommer Facebook också att avslöja en HTML5-baserad App Store för mobilen.... Vad tror vi om detta

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-27 08:31
Ursprungligen av julian-c:

Facebook kommer att lansera sin efterlängtade iPad app på Apples iPhone 5-event den 4 oktober, påstår Mashable. Utöver detta förväntas även Facebook att släppa en uppdaterad version av deras iPhone app…
Enligt Mashable kommer Facebook också att avslöja en HTML5-baserad App Store för mobilen.... Vad tror vi om detta

Jag vet vad jag tycker om det iaf...

Oooooooooo, what big NEWS!! *not*

Om detta stämmer borde Apple sluta med det direkt, FB ska inte kunna komma in och få något utrymme på något av Apples events. Big deal att de släpper en iPad-version, det borde de gjort för LÄÄÄÄNGE SEDAN när iPad kom. Nu är det överspelat. Allt som har med FB att göra borde de få sköta själv, Apple borde inte beblanda sig med den skiten.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-09-27 09:06

Varför skulle Facebook släppa en iPad-app på ett Apple iPhone event? Det låter inte rimligt i mina öron.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-27 09:08
Ursprungligen av Mija:

Varför skulle Facebook släppa en iPad-app på ett Apple iPhone event? Det låter inte rimligt i mina öron.

Tycker det låter jätterimligt om Apple varit med på ett hörn för att visa vad man kan göra med HTML5... och kanske även komma lite närmre Facebook och skapa lite mer integration med OSX.

Och ja, det finns några som inte gillar det men FB har 800miljoner användare så det är nog en hyffsad skara människor man gärna vill blidka.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-27 09:18
Ursprungligen av Trineo:

Tycker det låter jätterimligt om Apple varit med på ett hörn för att visa vad man kan göra med HTML5... och kanske även komma lite närmre Facebook och skapa lite mer integration med OSX.

Och ja, det finns några som inte gillar det men FB har 800miljoner användare så det är nog en hyffsad skara människor man gärna vill blidka.

Några?! Det finns hur många som helst som hatar FB, vad FB och Mark Zuckerberg står för.

800 miljoner users, sure...ta då Flash-users, hur många har vi då? Varje individ på planeten, innebär det då att Apple borde integrera den skiten också i sina produkter?

Nej, helst av allt borde Apple ta avstånd från FB men i vilket fall som ska de inte få mediatid på ett av Apples egna event. De kan få prångla ut sin skit på egen hand.

Än en gång: 800 miljoner KONTON - hur många som verkligen ANVÄNDER FB vet vi inte - vi vet inte heller om det verkligen finns 800 miljoner KONTON - det vet bara Zuckerberg & Co. Jag har en polare som har 3 (eller var det 4?) konton på FB - använder dom aldrig - är aldrig där :-D.
FB är gigantiskt...men inte är det 800 miljoner användare - alltså Aktiva kontoinnehavare - det är ju absurt. rena sagorna.

Ursprungligen av Trineo:

Och ja, det finns några som inte gillar det men FB har 800miljoner användare så det är nog en hyffsad skara människor man gärna vill blidka.

Tja, även om man räknar med "bara" 500 miljoner användare så är det fortfarande 20 gånger mer än det totala antalet iPad:s Apple har sålt från start. Sen ska man ju i rättvisans namn göra motsvarande bedömning även på iPads, dvs. de som inte används, gått sönder osv. osv. och då lär antalet FaceBook-användare vara åtminstone 30 gånger fler än iPad-användarna.

Bra proportioner att hålla i minnet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-27 12:33

Fortfarande är det inget som Apple ska blanda sig med. Vill FB låta sina användare använda nylleboken på sin iOS-enhet? Fine, skapa då en app till användarna och distribuera på AppStore. Apple ska banne mig inte beblanda sig närmare än så med detta företag och "social mediakanal".

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-27 12:51
Ursprungligen av zinned:

Fortfarande är det inget som Apple ska blanda sig med. Vill FB låta sina användare använda nylleboken på sin iOS-enhet? Fine, skapa då en app till användarna och distribuera på AppStore. Apple ska banne mig inte beblanda sig närmare än så med detta företag och "social mediakanal".

Varför så hetsig? Gillar du inte Facebook är det bara att inte ladda ner appen. Då är det väl värre med Twitter som ju som bekant är integrerat i iOS 5.

Jag förstår att du inte gillar FB, men det ändrar inte det faktum att många andra gör det, och att många företag vill utnyttja det. Vad är det som är så hemskt med det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-27 13:23
Ursprungligen av Vassius:

Varför så hetsig? Gillar du inte Facebook är det bara att inte ladda ner appen. Då är det väl värre med Twitter som ju som bekant är integrerat i iOS 5.

Jag förstår att du inte gillar FB, men det ändrar inte det faktum att många andra gör det, och att många företag vill utnyttja det. Vad är det som är så hemskt med det?

Jag ogillar tanken på att Apple ska ge sig i slang med sådant socialt skrupellöst företag som FB, that's it. Jag är sedan mycket väl medveten om att de har haft diverse utvecklare på sina keynotes tidigare, som där har demat sina appar, men varför ska man släppa in ett företag som FB för att de ska dema sin iPad-app? Big deal med en iPad-app...not.

Sedan förstår jag inte din tankegång där du verkar likställa FB med twitter...? Om det nu inte är de två sociala medierna du likställer utan bara skillnaden i att FB inte (än) är integrerat med iOS medans Twitter är det så är det väl då bara att säga som du själv gör...gillar man inte twitter så använder man inte det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-27 13:31
Ursprungligen av zinned:

Jag ogillar tanken på att Apple ska ge sig i slang med sådant socialt skrupellöst företag som FB, that's it. Jag är sedan mycket väl medveten om att de har haft diverse utvecklare på sina keynotes tidigare, som där har demat sina appar, men varför ska man släppa in ett företag som FB för att de ska dema sin iPad-app? Big deal med en iPad-app...not.

Sedan förstår jag inte din tankegång där du verkar likställa FB med twitter...? Om det nu inte är de två sociala medierna du likställer utan bara skillnaden i att FB inte (än) är integrerat med iOS medans Twitter är det så är det väl då bara att säga som du själv gör...gillar man inte twitter så använder man inte det.

Är EA bättre att ha med då då? Som sväljer andra spelutvecklare och spottar ut de anställda som om de vore ruttna vindruvor.

FB är så stort att en sund affärsrörelse givetvis försöker skimma den verksamheten på ett eller annat sätt. Moraliska aspekter finns inte - det är vanlig kapitalism som gäller och ägarna (=aktier) är Gud.
Som någon annan i denna tråd så undrar jag vad som är speciellt med en FB-app? Har jag missat något?

(jag tror det är ca. 100 miljoner aktiva FB-medlemmar - detta är också en sensationell siffra)

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-09-27 12:48

Jag förstår inte vad allt ståhej är om... Apple har vid flera tillfällen haft med externa programutvecklare som demat sina program under eventen. Om Apple tycket att Facebook gjort något användbart (oavsett om det "bara" har 50 miljoner aktiva användare) så är det väll deras fulla rätt att utnyttja detta för att trycka på sin egen produkt.

Att man sedan har något emot Zuckerberg eller Facebook som person/koncept innebär väl inte att Apple automatiskt ska ha något emot det. Apple har ju själva bara misslyckats med sina egna försök till sociala nätverk, vilket även Google verkar vara på väg att göra. Så de kanske anser att det är bättre att knyta upp Facebook närmare sig än försöka konkurrera ut det.

Sedan är det ju på tiden att Facebook gör en användbar app inte bara för iPad (som jag ingen har) utan även för iPhonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-27 13:28
Ursprungligen av andas:

Jag förstår inte vad allt ståhej är om... Apple har vid flera tillfällen haft med externa programutvecklare som demat sina program under eventen. Om Apple tycket att Facebook gjort något användbart (oavsett om det "bara" har 50 miljoner aktiva användare) så är det väll deras fulla rätt att utnyttja detta för att trycka på sin egen produkt.

Så rätt så, det har vid VARJE iOS-release varit utvecklare från olika företag där... EA har varit med flera ggr, något företag som gör app för att hitta varandra har också varit det, någon uthyrningsfirma som t.o.m demade hur man kunde starta hyrbilen med telefonen, läkemedelseföretag som visade hur man kunde kolla anatomin i kroppen, Ocharina (typ blåsflöjt) eller vad det heter osv osv osv...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-27 13:42

Jag kan inte uttala mig om EA men de ligger ju inte ens i samma ballpark som FB oavsett hur du vänder och vrider på det. Inte ens i närheten av samma mängd människor som "drabbas".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-27 13:47
Ursprungligen av zinned:

Jag kan inte uttala mig om EA men de ligger ju inte ens i samma ballpark som FB oavsett hur du vänder och vrider på det. Inte ens i närheten av samma mängd människor som "drabbas".

"Drabbas"... vad skall hända tror du?
Börjar kännas som att det helt enkelt handlar om klassiskt hat mot något som blivit stort... precis som många "hatar" Microsoft.

iOS5 har väl en Twitter-motor i själva grunden eller vad det nu är...? Eftersom Apple ÄR nät nät nät nät - döpte t.o.m. suna burkar till "i" (för internet) - så hakar dom ju på alla stora rörelser därute - DET är Apple. Personligen skiter jag fullständigt i FB - och har ju t.o.m. förutspått dess halvdöd - men att Apple hakar på FB, Twitter etc är ju helt naturligt - ja, det är som det ska vara - allt annat vore rubbat och omacigt.
Jobs dröm sedan han diade var ju att koppla ihop Macarna med varandra över hela globen - digga musik - dela en spliff (svårt äver nätet kanske) - tänka på fred och Sidharta en stund och köpa en ny burk när den kommer. På vilket sätt man kopplar ihop sig skiter han nog i :-D.

Normalt sett bedömer man nyhetsvärdet (dvs. hur "stor" en nyhet) är bland annat utifrån hur många människor den berör, och i det avseendet är en Facebook-app givetvis en "stor" nyhet, oavsett hur man som enskild mottagare av nyheten bedömer dess önskvärdhet.

Det har du rätt i, men visst har det funnits en FB-app i hundra år för iPhone? Minns jag fel? Och...kan man inte köra iPhone-appar i iPad? Det är väl bara upplösningen som skiljer egentligen - i princip? Så - jag må vara trög, men även om jag vore FB-freak så skulle jag gäspa om någon ropade: "Det kommer en FB-app till iPad närsomhelst!" Nog känns det som en ickenyhet...liksom...ett antiklimax typ...
Hoppas det blir en bra app.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Normalt sett bedömer man nyhetsvärdet (dvs. hur "stor" en nyhet) är bland annat utifrån hur många människor den berör, och i det avseendet är en Facebook-app givetvis en "stor" nyhet, oavsett hur man som enskild mottagare av nyheten bedömer dess önskvärdhet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-27 14:44
Ursprungligen av Zimmerman:

Det har du rätt i, men visst har det funnits en FB-app i hundra år för iPhone? Minns jag fel? Och...kan man inte köra iPhone-appar i iPad? Det är väl bara upplösningen som skiljer egentligen - i princip? Så - jag må vara trög, men även om jag vore FB-freak så skulle jag gäspa om någon ropade: "Det kommer en FB-app till iPad närsomhelst!" Nog känns det som en ickenyhet...liksom...ett antiklimax typ...
Hoppas det blir en bra app.

Exakt mina tankar. Att sedan de ska ta plats på Apples event är löjeväckande, likaså att då slå på stora trumman för detta...det är - yawn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-27 15:18
Ursprungligen av zinned:

Exakt mina tankar. Att sedan de ska ta plats på Apples event är löjeväckande, likaså att då slå på stora trumman för detta...det är - yawn.

Ja för företaget som gör den där jäkla baseballappen är ju sååååå mycket roligare att ha med... vad är det nu, 3ggr eller?

Jo men man får väl förmoda att appen i så fall innehåller något som gör den speciell, typ att den kan integreras med ditten och datten, eller gör saken x, y och z.

Själv ser jag det mer i ljuset av kampen mot Google –.Apple har inget fotfäste i den sociala webben eller annonsmarknaden (iAd har ju floppat) och Facebook har ingen mobil strategi. Enligt logiken, "fiendens fiende är min vän" så är det väl vettigt att de försöker utnyttja varandras styrkor mot Google?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-09-27 15:47
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jo men man får väl förmoda att appen i så fall innehåller något som gör den speciell, typ att den kan integreras med ditten och datten, eller gör saken x, y och z.

Precis, jag antar ju att det är mer än att "äntligen finns det en app". Vanligtvis brukar ju företagen dema en ny funktion i iOS (Gyro, grafikprestanda, game center etc.).

Så pass viktig som Facebook är för de flesta. Så är det inte konstigt att Apple blir så glada över att Facebook äntligen släpper en iPad-app att de låter dem presentera Appen på Apples event.

Jag hoppas det blir en riktigt bra App.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-09-27 18:41

Fortfarande är det ingen som lyckats förklara varför en iPad-app skulle visas upp på ett iPhone-event.

Nej, det kommer inte att hända.

Ursprungligen av Mija:

Fortfarande är det ingen som lyckats förklara varför en iPad-app skulle visas upp på ett iPhone-event.

Nej, det kommer inte att hända.

Nä det låter ju ologiskt, hade det varit ett iPad-event hade det varit en annan sak. Ja om det inte är så att det är nån special Facebook-grej som kommer hand i hand med iPhone 5 också och iPad-appen bara är en bisak i det hela.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-09-27 18:46
Ursprungligen av Mija:

Fortfarande är det ingen som lyckats förklara varför en iPad-app skulle visas upp på ett iPhone-event.

Nej, det kommer inte att hända.

För att det ryktas om en Facebookintegration i iOS5. Facebook To Launch iPad App And iOS 5 Integration At Next Week’s iPhone Event [Report] | Cult of Mac

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-09-27 18:51
Ursprungligen av joakimo:

”Lets talk iPhone” heter eventet. Apple Issues Invitations for October 4th iPhone Media Event - Mac Rumors

Jaja, vi får väl se. Dom kanske pratar om integration i samband med iOS 5 och iPhone.

Men inte iPad, no

Vore trevligt att få Facebook mer integrerat i iOS.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-27 23:37

Våga vägra nylleboken...hade varit skönare om Apple hade varit lite rebell här och sett igenom herr Zuckerbergs dimridåer för att lämna FB att ebba ut av sig själv istället för att dra upp dem ur kvicksanden. Det är min åsikt

Ursprungligen av Trineo:

"Drabbas"... vad skall hända tror du?
Börjar kännas som att det helt enkelt handlar om klassiskt hat mot något som blivit stort... precis som många "hatar" Microsoft.

Sluta, tramsiga argument.

Det finns exempel så man kan drunkna i dem men här är ett - Ser vad du gör

Senast redigerat 2011-09-28 08:57
Bevaka tråden