Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla Mac mini till projektor, dålig bild

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hoppas jag la den i rätt kategori.

Har kopplat min projektor via mini dvi sen hdmi adapter till projektorn.
Men bilden blir väldigt dålig, bilden blir för ljus och färgerna/vitbalansen är skum. t.ex blockets gula är helt vit. har provat använda kalibrerings verktyget som finns inbyggt i osx men hittar ingen inställning som löser problemet. Vill inte röra projektorns inställningar allt för mycket då bilden blir perfekt med andra källor.
t.ex när jag ansluter brorsans Macbook Pro så blir bilden mycket bättre. Samma färg profil.
Men varför blir bilden annorlunda? Något fel på grafikkortet? Jag får en bra bild när jag ansluter Mac minin till min platt tv eller dator skärm så tycker de inte borde de som är felet.

Hoppas någon kan komma med en lösning

Använder du samma upplösning till projektorn från båda datorerna?

Projektorn är HD ready så väljer 720P i upplösnings listan. så ja.

Väljer man bara 720p då? Testa med någon annat val och se om det gör någon skillnad.

Vilken projektor är det? Vilken Mac Mini? Vilken version av Mac OS X?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-26 20:47

Är det något du INTE använder när du testar med Macbook Pron? E det exakt samma kablar, adaptrar etc...

Japp! Samma kablar.
Mac minin är en late 2009 och kör Lion på den. På Macbooken så är det Snow leopard.
Har provat andra upplösningar men blir bara sämre.

Jag får exakt samma problem/fenomen på min TV (som jag kopplat förra årets MacMini till via HDMI) om jag kör med 50 Hz (och då blir bilden inte heller pixelmappad). Slår jag över till 60 Hz så blir bilden perfekt (och även pixelmappad).

Vet inte om detta hjälper dig, men kan kanske vara något att testa..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-30 21:07

Testa med en hederlig VGA-kabel eller ännu hellre DVI om projektorn klarar det. Jag får kass bild på mac mini 2009 när jag kör HDMI till Plasma-TV:n. Bilden blir bra när jag kopplar till TV:ns VGA-ingång. Jag kör 1152x870 upplösning.

1
Bevaka tråden