Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

eSATA-docka lägger inte hårddisken på skrivbordet.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-26 09:55

Har en eSATA/Firewire docka för att kunna föra över filmmaterial från en SSD.

När jag startar datorn med dockan uppkopplad med eSATA och SSD-disk i dockan funkar det fint.
Disken monteras på skrivbordet utan problem.

Däremot om jag startar med eSATA dockan tom, och sätter i SSD-en i efterhand så händer inget.
Med firewire funkar det finfint.

Har även provat med vanlig hårdisk, hör hur den snurrar igång men ingen disk på skrivbordet.

Stoppar du i disken i dockan med spänningen påslagen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-26 10:28

Har provat båda, med spänning påslagen eller avslagen.

Jag har ett PCI kort för eSATA och upplever att jag behöver köra en omstart om jag kopplar in något i eSATA porten.

Stoppar du i en lös disk med spänningen i dockan på har du stor chans att du förstör din disk!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-26 11:23
Ursprungligen av hummel:

Stoppar du i en lös disk med spänningen i dockan på har du stor chans att du förstör din disk!

Tack!
Då låter jag bli det.

Men kan jag mounta disken utan att göra omstart?

Sätt disken i dockan anslut sedan den till datorn och slå på strömmen. Skivverktyg har "lägg på skrivbordet" funktion om det inte sker automatiskt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-26 12:54

Jag har också en dockningsstation och det bästa sättet att alltid disken mountas på skrivbordet är att (1) ha strömmen till disken från frånkopplad (min docka har en strömbrytare på själva dockan); (2) sätta i disken i dockan; (3) koppla datakabeln från datorn till dockan. (4) slå på strömmen.

Senast redigerat 2011-09-26 13:31
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-26 13:30

Tyvärr är det så jag har försökt med eSATA kopplingen.
När jag kollar med skivverktygen syns den inte, endast om jag startar om datorn mountar den som den ska.

Firewire funkar klanderfritt.

Kan det ha att gör att eSATA är kopplad till SATA porten för en extra optisk/DVD och bör skaffa ett pci-eSATa kort.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-26 13:37
Ursprungligen av ne100:

Kan det ha att gör att eSATA är kopplad till SATA porten för en extra optisk/DVD och bör skaffa ett pci-eSATa kort.

Har jag förstått det rätt att du har en Mac Pro med ett pci-kort för eSata, och att det är en inbyggd docka som sittter i chassit?

Eller har du dragit en kabel från den interna anlutningen på pci-kortet UT till en extern docka?

Ursprungligen av ne100:

Kan det ha att gör att eSATA är kopplad till SATA porten för en extra optisk/DVD och bör skaffa ett pci-eSATa kort.

Jag sitter med pci-kort och upplever liknande problem med eSATA. Dock så "fryser" sig min dator när jag kopplar in en eSATA och jag får vänta 5-10min tills den vaknar igen då allt fungerar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-26 14:46

På en intern anslutning är det inte tänkt att diskar skall hot-swappas. Om det är så att dockan är kopplad till en sådan kan det ha med detta att göra, men då behöver man veta lite om hur era setups ser ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-26 15:07

Det är en SATA>eSATA kabel som är ansluten till ena SATA kontakten som sitter på moderkortet för DVD-enheter. Dockan är en fristående.

Burken Mac PRO våren 2011 (versionen innan thunderbolt)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-26 15:39
Ursprungligen av ne100:

Det är en SATA>eSATA kabel som är ansluten till ena SATA kontakten som sitter på moderkortet för DVD-enheter. Dockan är en fristående.

Burken Mac PRO våren 2011 (versionen innan thunderbolt)

Ja, då skulle jag säga att problemet säkert ha att göra med att den moderkortsanslutningen är tänkt att anslutas till, interna, permanent anlutna diskar. Det är därför det fungerar perfekt när disken är i dockan när du startar datorn.

Ursprungligen av ne100:

Det är en SATA>eSATA kabel som är ansluten till ena SATA kontakten som sitter på moderkortet för DVD-enheter. Dockan är en fristående.

Burken Mac PRO våren 2011 (versionen innan thunderbolt)

Då har du svaret, det ä som planB skriver, det är inte tänkt att man ska kunna hot-swappa interna diskar. Om du behöver en sådan lösning så kolla med PCI-kort. Jag tror det PCI-kort jag har i min Mac Pro kostade 600-700kr och har två portar för eSATA, sedan hur mycket det gillar hot-swap är en annan fråga

Ps. det finns inte någon version med thunderbolt i Mac Pro...än så länge

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-01 02:39

Beroende av vad du har för e-satakort kan du hitta programvara direkt hos tillverkaren (kommer inte ihåg sidan) .

Jag hade detta problem med en dockningsstation som innehåller 2 hårddiskar, och e-satakort från Dell.

Googla på SiI3132r5_1.7.5.0_Sil_Pkg (namnet på den firmvare som fixade mitt problem) , men kolla först om det passar till just ditt e-satakort, det finns massor av varianter....

Efter uppdateringen kan jag byta diskar med datorn igång, vilket inte alls funkade innan. Förutsatt att jag "spottar" ut dem rätt, stänger av stationen vid byet. När jag sätter på stationen igen dyker alltid diskarna i stationen upp.

Hoppas detta ger dig en lösning -

PS - de flesta kretsar i e-satakorten kommer från en och samma fabrik/tillverkare - och det var där jag hittade lösningen.(har 5 olika kort från olika tillverkare, med samma ic-krets-tillverkare.)

1
Bevaka tråden