Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

130 GB skuggfiler

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!

Ett problem har nyligen uppstått för mig, jag upptäckte det direkt efter den senaste säkerhetsuppdateringen där även en uppdatering för Thunderbolt ingick.

Efter omstarten varnades jag om att jag har för lite diskutrymme kvar och måste börja rensa, trodde bara att det var nåt som skulle försvinna efter Spotlight hade indexerat klart men problemet kvarstod. Från att ha dryga 100 GB ledigt utrymme satt jag där med 53 MB.

Det jag antar är att loggar ligger någonstans och skräpar, alternativt skuggfiler som tar upp allt diskutrymme. Min fråga nu är: Hur löser jag detta? Har någon annan haft liknande problem?

Det luriga i det hela är att hemmappen är på cirka 232GB, mapparna i hemmappen är, när ihopräknade, på cirka 102GB. Jag har kollat och reparerat disken i Skivverktyg utan framgång, terminalen är jag inte alls bra på att hantera utan beskrivning.
Jag har haft några tunga program såsom X-Plane vilket har tagit 60GB diskutrymme, avinstallerade det med appzapper.

Sitter på Mac OS X Lion 10.7.1 (11B26)

Tack på förhand!

Kanske OmniDiskSweeper - Products - The Omni Group kan hjälpa dig hitta var problemet lurar?

Tror jag missuppfattade lite grann hur programmet fungerar, som det är nu har den räknat upp allt som finns på disken. Det jag hitta nu är att Mail har 109GB av Återskapade brev. Så vi har hittat problemet!

Klockrent ill_chrill, vågar jag ta bort den här mappen?

Det verkar fungera helt ok! Håller på att sweepar just nu, har kommit upp i nästan 30GB(!) redan, frågan är bara var fasen resten sitter? Måste bara säkerställa innan jag tar bort nåt med sweepern, den kommer inte ta bort nåra viktiga systemfiler eller liknande?

Alltså OmniDiskSweeper är bara ett verktyg för att enkelt se var och hur stora filer är, den hittar lixom inga "fel". Det får man avgöra själv

1
Bevaka tråden