Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ren ominstallation av Lion

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 18:57

Hej alla glada, jag har en fråga, jag laddade ner och installerade lion via appstore precis som man förväntas men under installationen väcktes tanken att det vore skönt med en ren installation, så när allt är klart startar jag datorn med cmd+r går in i skivverktyg (som det står att man ska göra på supportwebbplatsen) markerar disken , trycker på radera och det går inte.... Felmeddelandet "kunde inte ta bort skivan från skrivbordet" dyker upp, kan någon hjälpa en klant som inte gjorde ngn bootbar usb sticka att göra en ren installation via cmdR alternativet...

Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 19:04

Haha glöm det löste det själv, måste nog skaffa glasögon...

Lånar tråden. Hänger inte riktigt med på vad cmd + r är för något kommando vid uppstart, kan tänka mig [R]ecovery?

Undrar hur man får till en helt ren installation utan fulhack och skumma lösningar? Slänga in på USB-sticka och boota från den (hålla in C vid boot right?)?

Ja, det fungerar att lägga in på en USB-sticka, men håller du inne C vid uppstart så försöker datorn boota från CD-ROM, vilket är fel. Du skall hålla inne Alt vid uppstart så får du välja bootmedia.

När jag bootar från usb med lion så hittar jag ingenstans möjligheten att radera och installera. Det finns en anpassa-knapp men den går inte att trycka på.
Vill verkligen blåsa rent min gamla macbook innan den får lite lejon!

  • Medlem
  • 2011-07-31 09:24

Gå in på Verktygsprogram i menyraden, välj skivverktyg. Formatera disken, klart.

Ursprungligen av Dalle:

Gå in på Verktygsprogram i menyraden, välj skivverktyg. Formatera disken, klart.

Menar du återskapa eller radera? När jag försöker återskapa så vill den inte. Kommer inte ihåg exakt vad som va fel.
Kan jag radera och sedan starta om och installera från usb?

Ursprungligen av h.cewers:

Menar du återskapa eller radera? När jag försöker återskapa så vill den inte. Kommer inte ihåg exakt vad som va fel.
Kan jag radera och sedan starta om och installera från usb?

Du startar ifrån din USB-sticka genom som tidigare beskrivet hålla nere alt vid uppstart. Du väljer USB-stickan som startdisk.
Väl i skivverktyget är det radera som du ska göra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-31 15:43

Starta med USBminnet och där väljer du Verktyg i menyn. Du kan inte radera den disk du har startat på....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-25 12:26

Satt precis med samma problem, kan tycka att Apple borde kosta på sig ett "Radera och installera" alternativ,,, Apple brukar ju göra allt enkelt och tydligt, men på denna punkt är dom riktigt kass... Att man måste gå via skivverktyg är ett skämt och känns Windows 95!!

Ursprungligen av Fredric:

Satt precis med samma problem, kan tycka att Apple borde kosta på sig ett "Radera och installera" alternativ,,, Apple brukar ju göra allt enkelt och tydligt, men på denna punkt är dom riktigt kass... Att man måste gå via skivverktyg är ett skämt och känns Windows 95!!

Jag håller till viss del med dig också men problemet man hade var som vanligt att användare inte läser och sen blir ruskigt arga när de blivit av med all sin data. Det ska helt enkelt inte vara så lätt att formatera sin disk så att man gör det av misstag men visst förstår jag frustrationen.

Ursprungligen av Fredric:

Satt precis med samma problem, kan tycka att Apple borde kosta på sig ett "Radera och installera" alternativ,,, Apple brukar ju göra allt enkelt och tydligt, men på denna punkt är dom riktigt kass... Att man måste gå via skivverktyg är ett skämt och känns Windows 95!!

Precis som InPezonator skriver så finns det ju faktiskt fler aspekter på detta.

Sedan kan man så klart fundera över hur den normala användaren agerar. Om en normal "ominstallation" av Mac OS X inte hjälper så känns det inte så högst sannolikt att användaren kommer att sitta och ta reda på HUR man raderar hela innehållet på ett säkert sätt. Finns alternativet "Radera och installera" så kommer man att ta det, och sedan klaga hos Apple eller återförsäljaren över att ens bilder och musik har försvunnit. Då är det bättre att man fortsätter som många gör idag - lämnar över det hela till personer som vet vad dem gör.

Många av mina vänner lämnar över sådant till mig. Jag skulle _aldrig_ rekommendera dessa vänner att göra hela processen själv då det antagligen skulle sluta i något tok. Därför vore det heller inte så att jag skulle säga att Apple, Microsoft eller annan tillverkare bör ha ett tydligt "Radera och installera"-alternativ.

Och ur din och min aspekt så är det faktiskt inte krångligt att behöva gå via Disk Utility.

1
Bevaka tråden